-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Sulland Bil Drammen:
Daglig Leder
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
RSA BIL Kristiansand:
Servicerådgiver - RSA BIL Kristiansand
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Tilbake til fremtiden. Hvilken fremtid?
Mens vi husker den gamle DeLorean-bilen som hovedpersonen i en sci-fi film, er den nye de Lorean ment å bli husket som en bil. Det spørs om den er spesiell nok, om mytene smitter over.
Ta en skikkelig titt på den nye de Lorean.
Den gamle var spesiell hele veien. Karosseri med polert overflate som besto av tynne, rustfrie stålplater. Karosseri med skarpe vinkler som var forholdsvis enestående. Vi kunne snakke om et radikalt-futuristisk formspråk.
Hva er det egentlig den nye har? En klassisk, slapp Tesla S fasong, med noen forsøk på avvikende innslag lags siden. Riktignok har den også dører festet i taket, akkurat som originalen – men det har da Tesla X også. Og så har den fremdeles banale lameller over bakruten
Og den nye har ikke noe av myten som omga den gamle. Ikke noen John DeLorean som virkelig kunne fortelle en historie, ikke noen Colin Chapman som klarte å gjøre denne bilen mye mindre katastrofal i kjøreegenskap-avdelingen enn den hadde fortjent å være, ingen Giorgetto Giugiaro som mente noe med hver eneste strek han tegnet på den tiden.
Dagens de Lorean har ikke noe av den gamle, gloriøst konkurse produsenten i DNA-en sin. Dagens CEO, Joost de Vries, er sikkert en hyggelig mann, men entusiast?
Ifølge Linkedin ser karrieren hans slik ut: 5 ½ år med buss i Kina. 1 ½ år med Mack lastebiler. 1 ½ år med Tesla, oppstartstiden 2012-2013, 1 ½ år med gruvetrucker i Canada, så nesten 7 år med Karma – men der har det vel ikke skjedd mye? Og så til de Lorean i desember i fjor.
På den annen side, det er vel slett ikke nødvendig å være entusiast for å ha suksess på Pebble Beach? Det er selvfølgelig der bilen skal presenteres for dem som betyr noe, om noen uker.
Denne modellen heter Alpha 5 – det har vært noen andre DeLoreaner også – som det heller ikke ble noe av. Sjekk galleriet nederst på siden.
Alpha 1 var faktisk en modell som DeLorean selv regnet med ville komme rett etter originalen. Det skjedde jo ikke.
Alpha 2 (1996) var en åpen bil som ikke liknet på noe annet, mens Alpha 3 (2006) var tegnet som en luksuriøs sedan og var ment å være batterielektrisk.
Alpha 4 (2013) tok enda et skritt inn i fremtiden med et SUV-karosseri og drevet av hydrogen.
Det er mye jeg ikke forstår med Alpha 5, den gjenfødte DeLorean – og det har ikke noe med spesifikasjonene å gjøre, for de vet vi ikke noe om.
Men hvorfor torde ikke de Vries og folkene bak å ta opp tråden fra mesteren selv, John DeLorean? Bestemme seg for å gjøre noe såpass radikalt at den uten å ville det, ble et back to the future symbol?
Jeg tviler på om denne kommer til å bli noe annet enn enda et symbol på «litt Lucid foran, litt Porsche bak, en del Tesla i midten – gjeeesp».
Nå skal den riktignok bare bygges i 88 eksemplarer, man kan jo alltid håpe.