-
Automateriell AS:
Servicetekniker i Oslo - Oslo Nord og Østfold
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Daglig leder
-
RSA BIL Oslo:
Selger nybil BYD
-
Birger N. Haug AS:
Teamleder mekanisk verksted
-
Billakkspesialisten AS:
Salgsrepresentant / Tekniker
-
Gundersen Bilservice A/S:
Biloppretter/ Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Proffmarked
-
Møller Bil Skadesenter Jessheim:
Bilskadereparatør
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef - Ryen
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger - Fornebu
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger - Ryen
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilskadereparatør
-
Porsche Center Gardermoen:
Servicerådgiver
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør og billakkerer
-
INTAKT Bilskade:
Billakkerer
-
INTAKT Bilskade:
Bilskadereparatør
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker/Tekniker
-
Bertel O. Steen Telemark:
Plassjef
-
Bertel O. Steen Larvik:
Servicemarkedssjef
-
Birger N. Haug AS:
Nybilselger - Asker og Bærum
-
Møller Bil Skadesenter Hamar:
Biloppretter og Billakkerer
-
Møller Bilskolen:
Instruktør
-
Møller Bil Orkdal:
Klargjører
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder Klargjøring
-
Werksta Norge:
Regionleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teknikere
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger Polestar
-
Motor-Trade AS:
Takstmann / Bruktbilkoordinator, Trondheim
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder og Verkstedsupport
-
Bilskadesenteret Telemark AS:
Billakkerer
-
Møller Bil Haugesund:
Bilmekaniker
-
Toyota Voss A.S:
Bilmekanikar
-
VerkstedGrossisten:
Lager- og Deleselger
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Produksjonsleder verksted
-
Nesbyen Auto AS:
Servicemarkedssjef
-
Bilimportørenes Landsforening:
Leder for kommunikasjon og myndighetskontakt
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Tilbake til fremtiden. Hvilken fremtid?
Mens vi husker den gamle DeLorean-bilen som hovedpersonen i en sci-fi film, er den nye de Lorean ment å bli husket som en bil. Det spørs om den er spesiell nok, om mytene smitter over.
Ta en skikkelig titt på den nye de Lorean.
Den gamle var spesiell hele veien. Karosseri med polert overflate som besto av tynne, rustfrie stålplater. Karosseri med skarpe vinkler som var forholdsvis enestående. Vi kunne snakke om et radikalt-futuristisk formspråk.
Hva er det egentlig den nye har? En klassisk, slapp Tesla S fasong, med noen forsøk på avvikende innslag lags siden. Riktignok har den også dører festet i taket, akkurat som originalen – men det har da Tesla X også. Og så har den fremdeles banale lameller over bakruten
Og den nye har ikke noe av myten som omga den gamle. Ikke noen John DeLorean som virkelig kunne fortelle en historie, ikke noen Colin Chapman som klarte å gjøre denne bilen mye mindre katastrofal i kjøreegenskap-avdelingen enn den hadde fortjent å være, ingen Giorgetto Giugiaro som mente noe med hver eneste strek han tegnet på den tiden.
Dagens de Lorean har ikke noe av den gamle, gloriøst konkurse produsenten i DNA-en sin. Dagens CEO, Joost de Vries, er sikkert en hyggelig mann, men entusiast?
Ifølge Linkedin ser karrieren hans slik ut: 5 ½ år med buss i Kina. 1 ½ år med Mack lastebiler. 1 ½ år med Tesla, oppstartstiden 2012-2013, 1 ½ år med gruvetrucker i Canada, så nesten 7 år med Karma – men der har det vel ikke skjedd mye? Og så til de Lorean i desember i fjor.
På den annen side, det er vel slett ikke nødvendig å være entusiast for å ha suksess på Pebble Beach? Det er selvfølgelig der bilen skal presenteres for dem som betyr noe, om noen uker.
Denne modellen heter Alpha 5 – det har vært noen andre DeLoreaner også – som det heller ikke ble noe av. Sjekk galleriet nederst på siden.
Alpha 1 var faktisk en modell som DeLorean selv regnet med ville komme rett etter originalen. Det skjedde jo ikke.
Alpha 2 (1996) var en åpen bil som ikke liknet på noe annet, mens Alpha 3 (2006) var tegnet som en luksuriøs sedan og var ment å være batterielektrisk.
Alpha 4 (2013) tok enda et skritt inn i fremtiden med et SUV-karosseri og drevet av hydrogen.
Det er mye jeg ikke forstår med Alpha 5, den gjenfødte DeLorean – og det har ikke noe med spesifikasjonene å gjøre, for de vet vi ikke noe om.
Men hvorfor torde ikke de Vries og folkene bak å ta opp tråden fra mesteren selv, John DeLorean? Bestemme seg for å gjøre noe såpass radikalt at den uten å ville det, ble et back to the future symbol?
Jeg tviler på om denne kommer til å bli noe annet enn enda et symbol på «litt Lucid foran, litt Porsche bak, en del Tesla i midten – gjeeesp».
Nå skal den riktignok bare bygges i 88 eksemplarer, man kan jo alltid håpe.