-
Produktsjef
Automateriell AS
-
Servicetekniker
Automateriell AS
-
Tekniker Support
Automateriell AS
-
Kundemottaker
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Bilmekaniker (tunge kjøretøy)
Nobina Norge AS
-
Fagtekniker
Møller Bil Hvam
-
Mekaniker
Møller Bil Hvam
-
Bruktbilselger
Møller Bil AS
-
Servicetekniker med salgsteft
Flex1one AS
-
Driftsansvarlig
Atracco Agder
-
Selger
Renault Trucks
-
Bilkontrollør
NAF Senter Sandvika
-
Direktør
Bilimportørenes Landsforening
-
Biltester
NAF Senter Mosjøen
-
Bilkontrollør
NAF Senter Levanger
-
Dekkmontør/Hjulutruster
DekkCenteret Oslo AS
-
Delemedarbeider
Nellemann Machinery AS
-
Servicemarkedssjef
Nellemann Machinery AS
-
Tekniker Bentley
XPND Automotive AS
-
Bilselger
Berg Auto AS
-
Bilmekaniker
Motorpool Handel AS
-
Servicetekniker
Preqas AS
Frelserne
Helt siden Hans Nielsen Hauges tid på 1800-tallet har vekkelsesvinder feiet over Norge. Denne gangen er imidlertid predikanten sør-afrikansk og heter Elon Musk. Vi ladet opp Tesla S og lot den møte Nissan Leaf, Opel Ampera og Volvo V60 Plugin for å finne ut om frelsen er nær.
Først publisert i Bil 8/9-2013.
Om vi koker denne testen ned til et minste felles multiplum allerede i den første setningen:
Det viktigste disse bilene har til felles er en stikkontakt. I praktisk bruk kan de kjøres på strøm mellom 5 og 35 mil, og de praktiske egenskapene er også svært varierende.
Likevel var det riktig å hente dem ut nå, for i koket som er rundt elbiler og ladbare hybrider er det viktig å finne ut hva som faktisk er forskjellen – og ikke minst om det fungerer så godt som predikantene hevder.
Rammefaktorene
Ladbar hybridteknologi gir ekstremt stor fleksibilitet, er gunstig for lave lokale utslipp i byene, men er for dyr å produsere og insentivene i Norge er for dårlige til å veie opp for prisen.
Elbilene stikker av med det meste, de har svært gode insentiver i form av frafall av både moms og avgifter. De nyter også godt av nesten alle rettigheter i trafikken og slett ikke så få når de står parkert. Usikkerheten knytter seg først og fremst til rekkevidde, ladetid og hvor lenge de gunstige rammebetingelsene vil være til stede.
For elektriske biler er Norge annerledeslandet, i 2012 manglet det 50 biler for å nå 4000 elbiler, det er nesten tre prosent av nybilmarkedet. Utviklingen har vært rask. Tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken viser at vi i 2003, da det norske elbileventyret startet, hadde vi rundt 1000 elektriske biler på veiene. Frem til 2006 var det relativt rolig, før det virkelig har tatt av de siste tre årene. I dag ruller rundt 10.000 elektriske biler på norske veier.
LES VIDERE:
- Tesla Model S
- Nissan Leaf
- Opel Ampera
- Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid
- Konklusjon
- Spesifikasjoner Tesla Model S
- Spesifikasjoner Nissan Leaf
- Spesifikasjoner Opel Ampera
- Spesifikasjoner Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid