Siste bildebrev fra Genève 2017
Hva er det med Lego? Porsche på gangveien til utstillingen ... Foto: Jon Winding-Sørensen
Siste bildebrev fra Genève 2017
Hva er det med Lego? Inne på utstillingen var disse danske klossene godt representert. Spesielt hos Ford. - Foto: Jon Winding-Sørensen
Siste bildebrev fra Genève 2017
Hva er det med Lego? Inne på utstillingen var disse danske klossene godt representert. Spesielt hos Ford. - Foto: Jon Winding-Sørensen
Siste bildebrev fra Genève 2017
Hva er det med Lego? Inne på utstillingen var disse danske klossene godt representert. Spesielt hos Ford. - Foto: Jon Winding-Sørensen
Siste bildebrev fra Genève 2017
Kalosjer må til, for eksempel når man fremdeles har noe som må lakkes... Foto: Jon Winding-Sørensen
Siste bildebrev fra Genève 2017
Kalosjer må til, også når det skal kjøres bil på teppefliser. - Foto: Jon Winding-Sørensen
Siste bildebrev fra Genève 2017
Hvorfor har denne korrekt kledte herren rotet seg inn på en tvilsom nattklubb i Genèves gamleby? - Foto: Jon Winding-Sørensen
Siste bildebrev fra Genève 2017
Hele folket i arbeid: Her rigges scenen til et kort kvarters presseprek neste dag. - Foto: Jon Winding-Sørensen
Siste bildebrev fra Genève 2017
Hele folket i arbeid – skjønt noen (som jeg) vil kanskje mene at det er å dra den litt langt, å kalle det arbeid. - Foto: Jon Winding-Sørensen
Siste bildebrev fra Genève 2017
Hele folket i arbeid. Firetimers svett tening i dårlige lokaler for 150 sekunder opptreden foran morgendagens pressekorps – som allerede er på vei til neste pressekonferanse. - Foto: Jon Winding-Sørensen
Siste bildebrev fra Genève 2017
Hele folket i arbeid. Langt hjemmefra, og bor i en container. Ikke veldig hyggelig. - Foto: Jon Winding-Sørensen
Siste bildebrev fra Genève 2017
Hele folket i arbeid. Men når det ikke er noe å gjøre er det ikke mye som er bedre enn å mekke sine egne, nydelig-hvite papir-tulipaner. - Foto: Jon Winding-Sørensen
Siste bildebrev fra Genève 2017
Hele folket i arbeid, og finnes det noe mer meningsfylt arbeid enn å være Miss Yokohama og la seg avfotografere av passerende besøkende? - Foto: Jon Winding-Sørensen
Siste bildebrev fra Genève 2017
Fremdeles så løven litt sulten ut, selv om den nettopp hadde slukt hele den europeiske biten av en stor general. - Foto: Jon Winding-Sørensen
Siste bildebrev fra Genève 2017
Fremdeles så løven litt sulten ut, selv om den nettopp hadde slukt hele den europeiske biten av en stor general. - Foto: Jon Winding-Sørensen
Siste bildebrev fra Genève 2017
Det var en klar tendens i år, til å kjøre bil uten å kunne se. Her instrueres Fords i-morgen-vertskap i hvordan de skal instruere de besøkende. - Foto: Jon Winding-Sørensen
Siste bildebrev fra Genève 2017
Og her er en av de som trener på å kjøre med bind (virtuelt) foran øynene. - Foto: Jon Winding-Sørensen
Siste bildebrev fra Genève 2017
Kanskje et litt farlig budskap når man ikke har hatt nye modeller på de siste femten år – eller no’sånt. - Foto: Jon Winding-Sørensen
Siste bildebrev fra Genève 2017
Men det man ikke har av nye bilmodeller kan man ta igjen med nye veskemodeller. Kanskje? Ikke! - Foto: Jon Winding-Sørensen
Siste bildebrev fra Genève 2017
Paradokser. Abarth kjøper"sine» motorsykler i Japan. Audi kjøper sine i Italia. Bare BMW og Honda klarer seg på egen hån. - Foto: Jon Winding-Sørensen
Siste bildebrev fra Genève 2017
Paradokser. Abarth kjøper"sine» motorsykler i Japan. Audi kjøper sine i Italia. Bare BMW og Honda klarer seg på egen hån. - Foto: Jon Winding-Sørensen
Siste bildebrev fra Genève 2017
Paradokser. Abarth kjøper"sine» motorsykler i Japan. Audi kjøper sine i Italia. Bare BMW og Honda klarer seg på egen hån. - Foto: Jon Winding-Sørensen
Siste bildebrev fra Genève 2017
Paradokser. Abarth kjøper"sine» motorsykler i Japan. Audi kjøper sine i Italia. Bare BMW og Honda klarer seg på egen hån. - Foto: Jon Winding-Sørensen
Siste bildebrev fra Genève 2017
Suzuki skal være med til månen og vinne Googles X-Prize. Dette er en modell av deres håp. - Foto: Jon Winding-Sørensen
Siste bildebrev fra Genève 2017
«Næmmen, er det virkelig sånn den virker» - Foto: Jon Winding-Sørensen
Siste bildebrev fra Genève 2017
Og jeg som trodde de store kompakte dekkene hadde forsvunnet før forrige verdenskrig. - Foto: Jon Winding-Sørensen
Siste bildebrev fra Genève 2017
Når du endelig er ferdig med å overkjøre meg vet jeg i hvert fall hvor hjertet ditt er. - Foto: Jon Winding-Sørensen
Siste bildebrev fra Genève 2017
Tidligere PR-sjef i Ford, Gunnar Holm mente alltid han kunne vite folks promille ved å telle fingrene som stakk ut når objektet holdt i en kopp eller et glass.
Mobilfotografer ville gitt ham nye forskningsobjekter. - Foto: Jon Winding-Sørensen
Siste bildebrev fra Genève 2017
Det er noe med sveisehjelmer. Enda mer scary enn motorsykkelhjelmer. - Foto: Jon Winding-Sørensen
Siste bildebrev fra Genève 2017
Stakkars Volkswagen. Nesten uansett hvilke greie slogans de klarer å snekre sammen, går det alltid an å konstruere opp noen ufine assosiasjoner. - Foto: Jon Winding-Sørensen
Siste bildebrev fra Genève 2017
Hva tenkte de på? Honda viste frem McLarens F1 bil, som de leverer motoren til. Definitivt ikke vellykket i fjor, og foreløpig ser det mørkt ut i år.
Og debutdagen på utstillingen var samme dag det ble kjent at Hondas motorekspert, Gilles Simon, forlot jobben! Ugrei historie. - Foto: Jon Winding-Sørensen
Siste bildebrev fra Genève 2017
Du vet et er amerikanere med i bildet når du får en sånn dør rett i ansiktet. - Foto: Jon Winding-Sørensen
Siste bildebrev fra Genève 2017
Hva er dette? Det moderne menneskets mulighet for kontakt. Motorjournalistens jakt etter ny jobb? - Foto: Jon Winding-Sørensen
Siste bildebrev fra Genève 2017
Denne var jo nesten morsom. Hvem tror at en Bentayga-i-Mullinerversjon noen gang blir møkkete på beina og trenger røft pedalsett? - Foto: Jon Winding-Sørensen
Siste bildebrev fra Genève 2017
Det jeg savner med moderne Land/Range Rover er å kunne se dem for meg i tøffe, internasjonale redningsaksjoner, har jeg sagt.
Jeg kan ikke si denne Disco-versjonen omvendte meg heller. - Foto: Jon Winding-Sørensen
Siste bildebrev fra Genève 2017
Dette er det nyeste fra Mansory. Bilene deres skal se ut som de overlegent har overlevd et steinras. Mercedes har lenge hatt norsk granitt som alternativt trim-materiale.
Men utenpå – det er nytt og blir garantert ingen hit. Men Rolls lot dem allikevel beholde logoen! - Foto: Jon Winding-Sørensen
Siste bildebrev fra Genève 2017
Dette er det nyeste fra Mansory. Bilene deres skal se ut som de overlegent har overlevd et steinras. Mercedes har lenge hatt norsk granitt som alternativt trim-materiale.
Men utenpå – det er nytt og blir garantert ingen hit. Men Rolls lot dem allikevel beholde logoen! - Foto: Jon Winding-Sørensen
Siste bildebrev fra Genève 2017
Fest. Hver tirsdag kveld er utstillingen feståpen for spesielt inviterte. Dit kommer ikke vi journalister, de er vel redd for at vi skal ta bilder av overfloden. - Foto: Jon Winding-Sørensen
Siste bildebrev fra Genève 2017
Fest. Hver tirsdag kveld er utstillingen feståpen for spesielt inviterte. Dit kommer ikke vi journalister, de er vel redd for at vi skal ta bilder av overfloden. - Foto: Jon Winding-Sørensen
Siste bildebrev fra Genève 2017
Hadde jeg spurt en smykkekunstner ville vedkommende sagt at Range Rover Velar var den aller beste. Se de skjulte dørhåndtakene som popper ut, og de nydelig innlagte detaljene i kontrast-materialer. Bedre kan det ikke gjøres. - Foto: Jon Winding-Sørensen
Siste bildebrev fra Genève 2017
Hadde jeg spurt en smykkekunstner ville vedkommende sagt at Range Rover Velar var den aller beste. Se de skjulte dørhåndtakene som popper ut, og de nydelig innlagte detaljene i kontrast-materialer. Bedre kan det ikke gjøres. - Foto: Jon Winding-Sørensen
Siste bildebrev fra Genève 2017
Den eneste Minien på årets Genève-utstilling fant jeg i verksted-avdelingen. Og den var fra originalopplaget. - Foto: Jon Winding-Sørensen
Siste bildebrev fra Genève 2017
Utstillingens mest elegante, og samtidig tilfeldige, linjer. Under finner du en valkyrie. - Foto: Jon Winding-Sørensen

Endelig slutt: Farvel til Genève

Selv om vi har nærmere 120 saker fra årets Genève-utstillingen på BilNorge nå, er det åpenbart mye vi ikke har fortalt om ennå. Men nok er nok. Nå må vi se fremover, og lukker døren til Genève med et siste bildebrev.

Publisert

Det passer jo bra det, med et oppsamlingsheat med noe av alt det rare og sære og ukjente og uventede vi samlet opp på den tradisjonsrike bilutstillingen.

Dette var den 87. de har arrangert der – det har jo vært opphold i noen perioder, selv om Sveits ikke har deltatt i de urolighetene som til tider stengte hele Europa.

Den første bilutstillingen fant sted i 1905 – ganske seint. Tyskland hadde hatt sin i Berlin allerede i 1897 og Paris året etter. London hadde en veldig improvisert en allerede i 1896, men de ordentlige kom ikke i gang før i 1903.

I Oslo ventet vi helt til 1909, men det var jo ikke så galt det. Da Genève avholdt sin første var jo ikke Norge selvstendig nasjon en gang.

Men selv om Genève ikke var pioner, kan den rose seg av fremdeles å arrangere utstillinger hvert år.

Frankrike og Tyskland har trappet ned, der er det hvert annet år. Og i England (og Norge) er det slett ikke internasjonale bilutstillinger i det hele tatt lenger.

I år kom det rundt 690.000 besøkende til Genève-utstillingen. Det er faktisk en bitte liten oppgang fra året før – 3000 flere.

Og på rundeskjemaet sto det at vi alle har vært gjennom 122 verdenspremierer, og 900 biler og andre større utstillingsgjenstander fra til sammen 180 utstillere.

Gjerne for meg, jeg har ikke telt etter.

Men jeg drar gjerne en parallell med en annen favorittmesse, den internasjonale jordbruksmessen i Paris, som stenger søndagen før det er første pressemandagen i Genève.

Den holder ikke oppe fullt så mange dager, men trakk til seg 619.000 tilskuere – 8.000 flere enn i fjor. 10-12 år, så har den tatt igjen Genève.

Og selv om jeg ikke er veldig god på grønnkål eller belg&rotfrukter så tror jeg ikke jeg vil ta en diskusjon om hva som er viktigst – jordbruk eller biler, slik de vises i Genève.

Dessuten vet jeg at dersom jeg virkelig vil oppleve noe, vil jeg heller være sammen med franske bønder enn med sveitsiske sjåfører.

De som lever i kjedelig sveitsisk trafikk er underkuet, tålmodige, fantasiløse og ekstremt disiplinerte.

Franske bønder, derimot – de skal ikke bes mange gange før de blokkerer halve Frankrike med neper og turnips og setter i gang med de mest fantastiske tomatkaste-forestillingene.

Forskjellen på messene er selvfølgelig også åpenbar i og med at i Paris har du egne avdelinger for sauer og geiter, eller for griser. På Genève-utstillingen finner du dem overalt.

Likheten? Begge byr på Limousiner – men de i Paris rauter.

Kos deg med de siste bildene, så er vel Frankfurt i september neste store stopp.

Powered by Labrador CMS