-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Fiskebilen
I tiden før dypfryst kjørte fiskebilene rundt på bygda og solgte "fersk" fisk. Nå har begrepet fått en helt ny mening: en italiensk superbil med innebygget akvarium.
Hva skal man gjøre når alle nulltilhundre på under tre, og alle Nürburgringer på under syv minutter er brukt opp? Samtidig som debut-forestillinger på Vendome-plassen med diamant-belagt dashbord og girknott i ametyst begynner å bli både vulgært og ganske alminnelig?
Jo, da heiser man sin nye bil opp på toppen av noe stein i Dolomittene og bygger et akvarium inn i superbilen.
Dessuten gir man den et så vanvittig tro-det-eller-ei-navn som Asfané Charlotte Roadster. Bygget av noen som kaller seg Frangivento.
Jeg tuller ikke. Tre dager etter den helikopter-assisterte presentasjonen på 2.475 meter, terrassen ved Capanna Ra Valles over, litt over Cortina, sto den på Top Marques-utstillingen i Monaco.
Bilen er en helektrisk super-kjegle – den ser helt ut som de mest kileformede fantasiene til Bertone på 70-tallet. Den ser jo også ut som det ikke er mulig å se ut.
En så flat og skrå frontrute, med en fører som nesten ligger med mer enn en meters avstand til vinduet, byr ikke på den beste sikten. Den kan jeg garantere – jeg har til og med forsøkt meg i Bertones Stratos-konsept.
Men det betyr antakelig ikke noe for kjøperen, som har verdens eneste 2+2, der de første 2 er personer og de to neste er fisker – ifølge en lanseringsvideo heter de visst Nemo og Dory. (Spør noen under 10 om navnene ikke sier deg noe.)
Dessuten har bilen en annen enestående detalj. Når vindusviskeren ikke brukes, ligger den midt på ruta, som en gammeldags midtstolpe. Den er utstyrt med et kamera som visstnok er ideelt for å ta selfies.
Jeg aner ikke noe om spesifikasjoner, men jeg kan ikke tenke meg annet enn at produsenten vil påstå at den er veldig rask, når han en gang slipper detaljene. Jeg håper han også da vil slippe detaljer om akvariet og fiskene (mating, surstoff ved langvarig parkering etc.) som kan berolige Akvariefiskens Venner.
Den eneste detaljen jeg har oppfattet rundt denne verdens dyreste akvarium på hjul er at den skal koste (tenk på et tall) halvannen million euro og at det vil ta minst to år før du kan få den første.