-
Møller Bil Trondheim:
Salgskonsulent nybil Audi
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
Bilia Norge AS:
Konserncontroller
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Car-O-liner Norge AS:
Operational Manager
-
Axess Logistics AS:
Key Account Manager - Transport og Logistikk
-
Møller Bil Kokstad:
Produksjonsleder
-
Møller Bil Bryn:
Kundefrontmedarbeider
-
Møller Bil Kalbakken:
Nyttekjøretøyselger
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Stjørdal:
Servicemarkedssjef
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Kundeansvarlig
-
DRIVE Mobility AS:
Leder salg og support
-
Werksta Bergen Fana:
Bilmekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Servicerådgiver
-
Bilia Norge AS:
Takstmann, BMW Skøyen
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilmekaniker og PKK kontrollør
-
Werksta Bergen Fana:
Bilskadereparatør
-
Werksta Bergen Fana:
Billakkerer
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Werksta Kristiansand:
Bilskadereparatør
-
Toyota Sarpsborg og Halden:
Salgskonsulent
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Hjulutrustningsarbeider/ mekaniker
-
Namdal Bilskade AS:
Bilskadereparatør
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Italiensk navn – britiske muskler
Med DBS Superleggera vekker Aston Martin et monster: 725 hestekrefter og 900 Nm i en super-GT.
Navnet er kanskje delvis italiensk – Superleggera betyr «superlett», og brukes også av blant andre Lamborghini – men har vært brukt av Aston Martin helt siden DB4-tiden.
Nå er en ny Superleggera her, og denne gang er navnet festet til et annet tradisjonsrikt Aston Martin-navn: DBS.
Bilen erstatter Vanquish S som den heftigste super-GT-en i modellprogrammet, og er bygget rundt DB11. Men navnet forplikter, og DBS veier 72 kilo mindre enn bilen den er basert på. Nok til å rettferdiggjøre Superleggera? Det får bli opp til hver enkelt, men det har nok ikke bare vært vektbesparing som har stått i fokus hos britene her. Det er like mye muskler.
For bak den svære – Astons sværeste? – grillen skjuler det seg et maskineri som kan skremme de fleste.
752/900
Den twin-turbo-matede 5,2-liters V12-eren er nå skremt opp i 725 hestekrefter og 900 Newtonmeter dreiemoment – nok til å sende bilen fra null til hundre på 3,4 sekunder. Ikke glem at dette fortsatt er en nær 1700 kilo tung bil med kun bakhjulsdrift.
Eksosanlegget med fire endestusser er nyutviklet for å gi et enda dypere drønn enn tidligere, med aktive ventiler som åpnes og lukkes avhengig av gasspådrag og kjøremønster.
Akkurat som DB11 klarer DBS-en seg uten vinge på hekken. I stedet kanaliseres luften gjennom det Aston Martin kaller «Aeroblade» – en tynn slisse der vingen normalt ville vært – som gir den aerodynamiske effekten en vinge gir.
Bilen har det sterkeste marktrykket av noen serieproduserte Aston-modell, ifølge produsenten selv.
Karbon og alu
Karosseriet er naturligvis i karbonfiber, mens under skallet er det meste i aluminium. Skyhook-understellet fra DB11 er med her – et Bilstein-utviklet justerbart dempersystem – det samme er girkassa fra ZF. Den er riktignok modifisert for å tåle alle kreftene, og høyeste gir (åttende) har litt lavere utveksling enn før.
Girkassa er montert ved bakakselen, og der finner vi også en mekanisk diffsperre som tar seg av momentfordeling («torque vectoring», om du vil).
Skinn på skinn
Innvendig kan du velge blant de herligste skinnkvaliteter (Caithness eller Balmoral, for de spesielt interesserte), og her er det meste trukket i skinn og alcantara.
Instrumenter og betjeningsfunksjoner kjenner vi fra DB11 – her blandes touchpanel for klimaanlegget med multimedieanlegget fra Mercedes.
Nei, dette er ikke en bil laget for å gjemme deg bort i, du er garantert oppmerksomhet i en DBS Superleggera. Men skulle det bli for mye har du krefter nok til å stikke av fra de fleste.
PS: Aston Martin har en helt fabelaktig bilkonfigurator, hvor DBS Superleggera allerede ligger inne. Den finner du her, om du har noen timer å avse.