-
BilXtra Skøyen as avd Drammen:
Faglært Bilmekaniker
-
Billakkspesialisten AS:
Salgsrepresentant / Tekniker
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Manager Remarketing & Fleet
-
Hyundai Motor Norway:
Fleet Manager
-
Møller Bil AS:
Forhandlerutvikler
-
Berg Auto AS:
PKK-kontrollør i Bærum
-
Birger N. Haug:
Servicemarkedsdirektør
-
Motor Forum AS, Asker & Bærum:
Daglig leder
-
Møller Bil Bruktbilsenter Bergen:
Salgssjef bruktbil
-
Subaru Norge AS:
Teknisk leder - Subaru Norge AS
-
Norwegian Mobility Group AS:
Markedsansvarlig
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger
-
Mazda Motor Norge:
Servicemarkedsspesialist
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Takserer
-
Møller Bil Haugesund:
PKK-kontrollør
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Bilskadereparatør og billakkerer
-
Møller Bil Skadesenter Bergen:
Bilskadereparatør, bilmekaniker, billakkerer
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Norwegian Mobility Group AS:
Produktsjef
-
Toyota Haugesund AS:
Verkstedsleder
-
Birger N. Haug Oslo:
Nybilselger
-
Toyota Bilia AS:
Salgssjef
-
Continental Dekk Norge AS:
Key Account Manager
-
Mitt dekkhotell Røa AS:
Kundemottaker
-
Bertel O. Steen Innlandet AS, Lillehammer:
Bilmekaniker
-
Bolest AS:
Servicetekniker
-
Team Verksted AS:
Lakkerer
-
Automateriell AS:
Servicetekniker i Oslo - Oslo Nord og Østfold
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Daglig leder
-
RSA BIL Oslo:
Selger nybil BYD
-
Birger N. Haug AS:
Teamleder mekanisk verksted
-
Gundersen Bilservice A/S:
Biloppretter/ Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef - Ryen
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger - Fornebu
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger - Ryen
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Porsche Center Gardermoen:
Servicerådgiver
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
INTAKT Bilskade:
Billakkerer
-
INTAKT Bilskade:
Bilskadereparatør
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker/Tekniker
-
Bertel O. Steen Telemark:
Plassjef
-
Birger N. Haug AS:
Nybilselger - Asker og Bærum
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter

Ikke for massene
Aston Martin rasjonerer
Da Aston Martin viste utkastet til sin nye ‘lille’ sentralmotoriserte Vanquish for fire år siden, fikk alle inntrykk av at her hadde vi en 296 GTB – eller kanskje en F8 – konkurrent. Men nei, det blir enda mer eksklusivt.
Selvfølgelig er Ferrarier eksklusive nok. Men da Lawrence Stroll, Aston-sjef og -eier, feiret nye VM-poeng og podium i Monaco, var han så overveldet at han slapp nye detaljer til journalister rundt seg.
Den nye midtmotor-superbilen skal slett ikke inn i noe som kan se ut som – relativt sett – masseproduksjon. Tvert imot, han sa til Autocar at «volum ikke var viktig for Aston Martins nye midtmotorbil» men at de i stedet ville konsentrere seg om eksklusivitet og fortjeneste.
Ren Ferrari-oppskrift, med andre ord. Begrens produksjonen og øk ettertrakt-faktoren.
Da vi møtte Vanquish Vision Concept sammen med resten av innholdet i tidenes overflødighetshorn på Genève-utstillingen i 2019, var inntrykket at bilen skulle rett i strupen på datidens folkelige Ferrarier. At den ville være mer Carrera enn GT3 RS. Den skulle posisjoneres godt under Valhalla, var budskapet.
Dessuten var vi ikke helt sikre på i hvilken grad den ville bli elektrifisert.
Men her kan vi følge tre AM-topper. Ved introduksjonen i 2019 var en über-optimistisk Andy Palmer sjef, han hadde nettopp gått på børs og skulle bygge en ny Ferraritype-aksje-rakett.
Den neste, Tobias Moers tok oss litt ned på jorden, og lovte blant annet at midtmotor-Astoner skulle ikke bli elektriske.
– Biler med motoren foran, ja kanskje, og SUV-er, men Vanquish-programmet? Ikke! - var hans budskap.
Så overtok Yew Tree – Strolls konsortium – og nå har vi altså fått en ny orientering.
Når de nye modellene skal på luften er jeg usikker på. Det kan bli Valhalla først og så Vanquish (som kanskje får et annet navn) og da snakker vi nok om produksjon i 2024 og 2025, men med lansering på slutten av dette året.
Hvem ville trodd Aston Martin skulle kjempe om førsteplasser i Formel 1? Og hvem hadde ventet troverdige prognoser på 10.000 biler, omsetning på £ 2 mrd, og en EBITDA på rundt £ 500 mill. i 2024/2025?
Børsen har åpenbart troen nå. Ved inngangen til 2023 handlet aksjene rundt 1,54. En uke inn i juni lå de på 2,75.