-
Nardo Bil AS:
Chief Operating Officer
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Møller Bil Rud:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Takserer
-
Møller Bil Bruktbilsenter Hvam:
Salgssjef/Plassjef
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Lakkleder/lakkerer
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Møller Bil Hamar:
Nybilselger
-
Møller Bil Hamar:
Salgstrainee/Juniorselger
-
Enger & Hedlund AS:
Key Account Manager
-
Porsche Center Son:
Avdelingsleder skadeverksted
-
Motor-Trade AS:
Salgssjef
-
Bilia Norge AS:
Resepsjonssjef
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Kundeansvarlig
-
DRIVE Mobility AS:
Leder salg og support
-
Werksta Bergen Fana:
Bilmekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Servicerådgiver
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Ikke for massene
Aston Martin rasjonerer
Da Aston Martin viste utkastet til sin nye ‘lille’ sentralmotoriserte Vanquish for fire år siden, fikk alle inntrykk av at her hadde vi en 296 GTB – eller kanskje en F8 – konkurrent. Men nei, det blir enda mer eksklusivt.
Selvfølgelig er Ferrarier eksklusive nok. Men da Lawrence Stroll, Aston-sjef og -eier, feiret nye VM-poeng og podium i Monaco, var han så overveldet at han slapp nye detaljer til journalister rundt seg.
Den nye midtmotor-superbilen skal slett ikke inn i noe som kan se ut som – relativt sett – masseproduksjon. Tvert imot, han sa til Autocar at «volum ikke var viktig for Aston Martins nye midtmotorbil» men at de i stedet ville konsentrere seg om eksklusivitet og fortjeneste.
Ren Ferrari-oppskrift, med andre ord. Begrens produksjonen og øk ettertrakt-faktoren.
Da vi møtte Vanquish Vision Concept sammen med resten av innholdet i tidenes overflødighetshorn på Genève-utstillingen i 2019, var inntrykket at bilen skulle rett i strupen på datidens folkelige Ferrarier. At den ville være mer Carrera enn GT3 RS. Den skulle posisjoneres godt under Valhalla, var budskapet.
Dessuten var vi ikke helt sikre på i hvilken grad den ville bli elektrifisert.
Men her kan vi følge tre AM-topper. Ved introduksjonen i 2019 var en über-optimistisk Andy Palmer sjef, han hadde nettopp gått på børs og skulle bygge en ny Ferraritype-aksje-rakett.
Den neste, Tobias Moers tok oss litt ned på jorden, og lovte blant annet at midtmotor-Astoner skulle ikke bli elektriske.
– Biler med motoren foran, ja kanskje, og SUV-er, men Vanquish-programmet? Ikke! - var hans budskap.
Så overtok Yew Tree – Strolls konsortium – og nå har vi altså fått en ny orientering.
Når de nye modellene skal på luften er jeg usikker på. Det kan bli Valhalla først og så Vanquish (som kanskje får et annet navn) og da snakker vi nok om produksjon i 2024 og 2025, men med lansering på slutten av dette året.
Hvem ville trodd Aston Martin skulle kjempe om førsteplasser i Formel 1? Og hvem hadde ventet troverdige prognoser på 10.000 biler, omsetning på £ 2 mrd, og en EBITDA på rundt £ 500 mill. i 2024/2025?
Børsen har åpenbart troen nå. Ved inngangen til 2023 handlet aksjene rundt 1,54. En uke inn i juni lå de på 2,75.