-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Sulland Bil Drammen:
Daglig Leder
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
RSA BIL Kristiansand:
Servicerådgiver - RSA BIL Kristiansand
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Ikke for massene
Aston Martin rasjonerer
Da Aston Martin viste utkastet til sin nye ‘lille’ sentralmotoriserte Vanquish for fire år siden, fikk alle inntrykk av at her hadde vi en 296 GTB – eller kanskje en F8 – konkurrent. Men nei, det blir enda mer eksklusivt.
Selvfølgelig er Ferrarier eksklusive nok. Men da Lawrence Stroll, Aston-sjef og -eier, feiret nye VM-poeng og podium i Monaco, var han så overveldet at han slapp nye detaljer til journalister rundt seg.
Den nye midtmotor-superbilen skal slett ikke inn i noe som kan se ut som – relativt sett – masseproduksjon. Tvert imot, han sa til Autocar at «volum ikke var viktig for Aston Martins nye midtmotorbil» men at de i stedet ville konsentrere seg om eksklusivitet og fortjeneste.
Ren Ferrari-oppskrift, med andre ord. Begrens produksjonen og øk ettertrakt-faktoren.
Da vi møtte Vanquish Vision Concept sammen med resten av innholdet i tidenes overflødighetshorn på Genève-utstillingen i 2019, var inntrykket at bilen skulle rett i strupen på datidens folkelige Ferrarier. At den ville være mer Carrera enn GT3 RS. Den skulle posisjoneres godt under Valhalla, var budskapet.
Dessuten var vi ikke helt sikre på i hvilken grad den ville bli elektrifisert.
Men her kan vi følge tre AM-topper. Ved introduksjonen i 2019 var en über-optimistisk Andy Palmer sjef, han hadde nettopp gått på børs og skulle bygge en ny Ferraritype-aksje-rakett.
Den neste, Tobias Moers tok oss litt ned på jorden, og lovte blant annet at midtmotor-Astoner skulle ikke bli elektriske.
– Biler med motoren foran, ja kanskje, og SUV-er, men Vanquish-programmet? Ikke! - var hans budskap.
Så overtok Yew Tree – Strolls konsortium – og nå har vi altså fått en ny orientering.
Når de nye modellene skal på luften er jeg usikker på. Det kan bli Valhalla først og så Vanquish (som kanskje får et annet navn) og da snakker vi nok om produksjon i 2024 og 2025, men med lansering på slutten av dette året.
Hvem ville trodd Aston Martin skulle kjempe om førsteplasser i Formel 1? Og hvem hadde ventet troverdige prognoser på 10.000 biler, omsetning på £ 2 mrd, og en EBITDA på rundt £ 500 mill. i 2024/2025?
Børsen har åpenbart troen nå. Ved inngangen til 2023 handlet aksjene rundt 1,54. En uke inn i juni lå de på 2,75.