Audis neste bestselger?

Kompakte Q4 e-tron har alt i seg til å bli Audis neste bestselger. Men billig er den ikke etter noen kjekke tilvalg.

Publisert

Først publisert i Bladet BilAutofil nummer 6/7-2021.

Etter knallsuksess med store e-tron i fjor, ja, bilen som med noen tilvalg raskt nærmer seg millionen i pris endte som landets mest kjøpte, er lillebror Q4 e-tron nå på plass. På litt avstand ser de to til forveksling like ut, selv om lillebror med støtfanger til støtfanger-lengde på 4,58 meter, faktisk er drøyt 30 cm kortere.

Men teknikken skiller de to, for i Q4 gjelder konserntankegangen tvers gjennom. I likhet med VW ID.3/ID.4, Skoda Enyaq og Cupra Born bygges Q4 på MEB-lesten, hvilket i basis betyr bakhjulsdrevet bil med 170 hk, som i rimeligste variant koster fra 389.100 kroner, drøyt 50.000 kroner mer enn VW ID.4 med samme motor.

FIREHJULSDRIFT
Så er det alle tilvalgene som Audi frister med, inkludert firehjulsdrift og effektøkning opp til 299 hk når motoren foran legges til. For hvem vil ikke ha en moms- og avgiftsfri bil som tar deg like raskt til 100 km/t som legenden Golf GTI, altså på 6,2 sekunder?

Hva er så hensikten med å legge flere titusen ekstra i en Audi framfor å velge ID.4, når teknikken er den samme og VW leverer like mye innvendig plass, like god rekkevidde, samme ladefart og laster litt mer bagasje?

Stikkordet er velvære inne i bilen.

DET LILLE EKSTRA
Ok, du betaler ekstra for ringene og statusen det gir å kjøre et såkalt premium merke framfor standardvare, men pakken inneholder samtidig trivselselementer som gjør milene bak rattet hyggeligere. I oppgraderte seter sitter du svært godt, infotainment-teknologien er blant klassens enkleste å bruke med svært skarp skjerm vridd mot føreren. Headup-displayet inneholder det viktigste av kjøreinformasjon. Også Q4 leser trafikkinformasjonen og regulerer farten foran rundkjøringer, ved krappe svinger uten at føreren behøver å foreta seg noe.

En liten og fiks detalj: ryggekameraet bak holdes rent av en liten spylerdyse.

Jeg har sittet i bedre konsertsaler enn Q4, og det overraskende høye hjulstøynivået demper gleden som ligger i å drømme seg bort i favorittlydsporene fra det oppgraderte Sonos-lydanlegget.

(saken fortsetter)

BERØRINGSFLATER
Sånn sett ser interiøret i ID.3/ID.4 kjipt ut sammenliknet med løsningen Audi har falt ned på.

I likhet med ID.3/ID.4 mangler også Q4 lydvolumknapp, men løsningen de sammen har valgt er snedig nok: begge har erstattet den fysiske knappen med en berøringsflate. Fingeren skyves bortover på VW og rundt på Audi. Ellers er dette biler etter Tesla-mal: bare å sette seg inn i, bevege girvelgeren og legge i vei.

I baksetet med flatt gulv og høy sitteposisjon har selv lange bein god plass, akkurat som i ID.4 og Enyaq. Bagasjerommet med gulv i to trinn er stort, med 520 liter kapasitet, men ikke av de største med tanke på nær 4,6 meter billengde. Under bagasjeromsgulvet er det helt bakerst plass til ladekablene. Men hvorfor ikke ladekabeloppbevaring under panseret? Flere av konkurrentene har det.

1200 KG
Selvfølgelig trekker Q4 tilhenger, bare å lesse opp med inntil 1200 kg, som betyr at bilen greit trekker en ganske stor varetilhenger eller landstedbåten.

299 hk gir ikke nødvendigvis 2,1 tonn bilvekt sportsbilegenskaper, men Q4 oppleves langt nettere å kjøre enn storebror. Samspillet mellom bakhjulene og forhjulenes inngripen gir bedre balanse enn i ID.4, og gjør Q4 til en like morsom bil å kjøre som den noe mindre VW ID.3.

Rekkevidde og ladefart kommer man foreløpig ikke unna når temaet handler om elbiler. Batteriet på 77 kWt netto holder i praksis til drøyt 400 km sommerkjøring med vårt gjennomsnittlige testforbruk på 18,8 kWt/100 km. Mangel på rekkevidde var aldri noe tema under testen.

LADER RASKT
Ladefarten langs landeveien teller faktisk mer enn uendelig lang rekkevidde. For med høy ladefart á la de beste, som Hyundai Ioniq 5, tar det bare noen minutter å hive innpå 100 ekstra kilometer fra en lynlader.
Audi lover inntil 125 kWt, og ja, med kun fem prosent batterikapasitet igjen på bilen, gikk ladingen rimelig fort til å begynne med. Allerede etter halvannet minutt var ladefarten oppe i 126,2 kW, og ved 14 prosent batterifylling lå fortsatt ladekapasiteten på 660 km rekkevidde per time. Så falt naturlig nok ladefarten, men ikke mer enn at på første test ladet vi 41,5 kWt på 21,42 minutter, og ved neste test til 53,4 kWt (76 prosent fyllingsgrad) på 36,46 minutter.

PS: Audi lanserer i disse dager Q4 i 45-variant, som betyr pris fra 451.400 kroner, men bare litt mindre effekt (265 hk) og fortsatt firehjulsdrift.

VI SYNES
Flott elektrisk Audi med mye plass. Q4 Sportback koster 20.000 kroner mer og er enda flottere.

Audi Q4 e-tron 50 Edition One
Pris billigste Kr. 389.100
Pris testbil Kr. 699.210
Motortype Elektrisk
Motor foran 109 hk/162 Nm
Motor bak 204 hk/310 Nm
Samlet ytelse 299 hk - 460 Nm
Batteri (netto/brutto) 77/82 kWt
Lading DC/AC 125/11 kW
Drivlinje 1A, firehjulsdrift
0-100 km/t 6,2 sek
Toppfart 180 km/t
CO2/NOx 0 g/km
Energiforbruk, oppgitt/test 18,2/18,8 kWt
Rekkevidde (WLTP) 481 km
Dimensjoner (L/B/H) 458/187/163 cm
Akselavstand 276 cm
Bilvekt 2135 kg
Bakkeklaring Ikke oppgitt
Tilhengervekt 1200 kg (2WD: 1000 kg)
Bagasjerom foran 0 liter
Bagasjerom bak 520 - 1490 liter
Garanti/km 5 år/100 000 km
Batterigaranti/km 8 år/160 000 km
Miljøklasse A
Euro NCAP Ikke testet

OBS!
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase.

Powered by Labrador CMS