-
Porsche Center Son:
Avdelingsleder skadeverksted
-
Motor-Trade AS:
Salgssjef
-
Bilia Norge AS:
Resepsjonssjef
-
Møller Bil Trondheim:
Salgskonsulent nybil Audi
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
Bilia Norge AS:
Konserncontroller
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Car-O-liner Norge AS:
Operational Manager
-
Axess Logistics AS:
Key Account Manager - Transport og Logistikk
-
Møller Bil Kokstad:
Produksjonsleder
-
Møller Bil Bryn:
Kundefrontmedarbeider
-
Møller Bil Kalbakken:
Nyttekjøretøyselger
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Stjørdal:
Servicemarkedssjef
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Kundeansvarlig
-
DRIVE Mobility AS:
Leder salg og support
-
Werksta Bergen Fana:
Bilmekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Servicerådgiver
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilmekaniker og PKK kontrollør
-
Werksta Bergen Fana:
Bilskadereparatør
-
Werksta Bergen Fana:
Billakkerer
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Werksta Kristiansand:
Bilskadereparatør
-
Toyota Sarpsborg og Halden:
Salgskonsulent
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Hjulutrustningsarbeider/ mekaniker
-
Namdal Bilskade AS:
Bilskadereparatør
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Bildebrev fra Automechanika:
Distraksjoner alle steder
De som tror de kan konsentrere seg om verkstedinnredning på Automechanika, blir fort skuffet. Det er distraksjoner overalt.
La meg si det sånn. Hvis jeg hadde drevet et bilverksted og hadde reist til verdens største fagmesse for service- og ettermarked for å orientere meg om hva som var nytt og spennende, og kanskje prøvd å finne en ny dele-leverandør, da hadde det vært dumt å ta med min bilinteresserte sønn.
Selv om jeg hadde store tanker om at han skulle overta når han vokste til og at han burde begynne å lære allerede nå.
Dersom jeg måtte ha dratt på noe slikt, hadde jeg ikke kommet langt, han hadde stoppet på annenhver stand for å se på en eller annen spennende bil som sto der.
Og når jeg sier spennende bil, så tenker jeg ikke bare på en Cobra eller Ferrari eller Lamborghini eller McLaren eller en fet BMW som det var tretten av på dusinet.
Mange distraksjoner
Jeg tenker også på biler som er skrudd fra hverandre så du virkelig kan se hva som er der (når så du en komplett Tesla-plattform sist?) eller biler som brukes i undervisning av nye elbil-teknikere – eller biler som bygges opp av ungdom som velger skadefaget.
Og der det ikke er biler, ville han garantert stanset opp der du kunne lakkere ut i løse luften med VR-briller, eller bli fotografert sammen med to yppige Gatebilgirl-type-modeller foran en racerbil.
Det er forresten ikke bare guttunger som stopper opp. Seriøse bilproffer som burde ha noe bedre å tenke på, tar seg noen minutter der med fårete smil og tvilsomme drømmer.
Da er det bedre med to gamle Porsche 356 på løftebukk slik at du også kan sjekke undersiden – akkurat som du kan ta på den glatte treplanken under en LM-type bil. Den treplanken som også hi-tech formel 1 racere bruker for å sjekke at bakkeklaringen er innenfor regelverket.
Mye å prøve
Du møter alt fra crosskarts til de heftigste Dakar-bilene, og kan kjøre Unimog på transportabel hinderbane. Eller kjøre et prototypechassis som en teknisk høyskole har bygget opp.
Du finner mer eller mindre hjemmelagde mikrobiler eller en av de etterhånden mange strandbilene bygget på den nye Topolino. Eller en gammel 500 med kurvflettet koffert bakpå. En KTM er heller ikke hverdagskost, akkurat som en strøken Lotus 11 er ganske herlig.
Og hva med tre Zagato-karosserier – enten fra 20-tallet på en Mille Miglia type toseters Alfa Romeo eller fra 1961 på en Aston Martin?
Den tredje Z’en finner du på en bil fra den italienske supersamleren Corrado Lopresto. En Giulietta SZ med før-og-etter sider. Den ene halvparten er som den var da den ble funnet. Den andre siden viser hva moderne karosseriarbeid og lakkering kan resultere i.
Og så har du AMG eller Porscher eller Audier og tilsvarende i en uendelighet av baneversjoner som du finner i den hallen der oljeleverandørene har samlet seg.
Olje like sexy som dekk
Smøreolje begynner å få samme preg som energidrikker. Det er en uendelighet av merkevarer som du aldri har hørt om, og aldri kommer til å høre om heller. Men de gjør åpenbart massivt med penger som da brukes til å sponse energiformål – for eksempel racing. Og da må de jo vise frem den sponsede bilen. Å vise frem olje er omtrent like sexy som å vise frem et rundt, svart dekk.
Men a pro pos vår venn verkstedeieren som var fornuftig nok til ikke å dra på ungen når han skulle på Automechanika og leke seriøs og målrettet.
Du kan nok si det samme om den rutinerte journalisten som vet akkurat hva han skal se etter og hvem han skal snakke med om hva.
Han blir jo distrahert han også. Ungen i ham stopper opp når han er på vei til et møte om ny, revolusjonerende software for kundepleie og han snubler over en Ducati i Senna-versjon.
Her skal du få et uredigert utvalg distraksjoner. Så kanskje du tror meg når jeg sier at jeg kunne nok klart Automechanika på tre dager i stedet for fire, bare jeg hadde holdt meg strikt til manus.