-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Logistikkmedarbeider
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
DNB Bank ASA Norway Branch:
Sales Manager - Vestfold, Telemark/Buskerud
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer

Ren racing
AVL bygger sin første racermotor. På hydrogen!
AVL, kjent i hvert fall for de verkstedene som bruker det beste måle- og diagnoseutstyret, har kommet med sin første egenbygde racermotor.
AVL kommer fra Østerrike og er blant de store når det gjelder grunnleggende, og avansert forskning og utvikling på forbrenningsmotorer.
De er ikke snaue på elbiler eller elektronikk heller, forresten, og har hjulpet ganske mange med sportslige ambisjoner, med å hente ut en hest eller to ekstra fra velkjente motor.
Diskresjon
Det går en og annen genuin racermotor der ute også, som har vært konstruert og utviklet hos disse folkene – men uten at kreden har endt der den burde landet.
Man er da diskret!
Siden det ble mange slike oppgaver, opprettet de sin egen racing-avdeling for noen år siden der de har konsentrert seg om komponenter og motorombygginger.
Egen motor er imidlertid helt nytt i sammenhengen. Men her er en ny, to liters turbomotor. Helt kurant oppskrift – bortsett fra at den går på hydrogen.
Også her har man startet med det fundamentale og har jobbet seg frem den veien.
Brenner hydrogen
Paul Kapus, forklarer: (han er AVLs sjef for forbrenningsmotorer og konseptbiler) at det er helt kurant å la en stempelmotor forbrenne hydrogen i stedet for gasser fra for eksempel bensin.
Men måten man har fått dette til på, (en gammel serie BMW 7-Serie for eksempel) er å kjøre med et stort overskudd luft – såkalt lean burn. Det går imidlertid ut over ytelsene.
Smart vanninnsprøyting
På denne motoren har man blant annet bygget inn det de kaller smart vanninnsprøytning som får ned forbrenningstemperaturen. Brukt på kompressormotorer til fly under andre verdenskrig.
– På tross av at de grunnleggende prinsippene ved å bruke hydrogen på en motor med plugg er velkjent, er det en utrolig krevende øvelse dersom målet er å få seriøs ytelse ut av det, sier han.
– Men denne konseptmotoren har gitt oss et veldig godt utgangspunkt for å se nærmere på muligheten til å hydrogenisere motorsport uten at man behøver å gå til brenselceller eller andre kompliserte omveier, lover han.
Og ytelsen er åpenbart der: 150 kW per liter snakker han om. Med andre ord 400 hester fra denne motoren.
Motoren skal være klar til kommersialisering i løpet av sommeren.