-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist

Hybrid tar over
782 hk og V8 erstatter Bentleys W12
Vi har lenge visst at i Bentleys fremtid finnes ingen mektig W12 motor. Si derimot god dag til et hybrid V8-sett, med mer enn 782 hk. Hvem klager?
I hvert fall ikke de som liker hestekrefter og flate, men høye, dreiemomentkurver.
Mens W12 motoren endte på rundt 660 hester, har den nye hybridkombinasjonen hele 782 hk sammenlagt. Og den nye dreiemomentkurven ender på firesifret Nm-tall, over en mye større og flatere del av kurven.
Den gamle motoren har virkelig satt spor etter seg – mer enn 105.000 slike er bygd i løpet av de 20 årene den har blitt bygget.
Men utslipp og forbruk ble selvfølgelig dens bane også. Der den lå på nesten 300 gram CO2-utslipp, får den nye en WLTP-verdi på 29 gram – for dem som tror på slikt.
Den elektriske rekkevidden oppgis til 81 kilometer, og av øvrige data nevner vi 0-100 på 3,2 og toppfart på 335 km/t.
Nå spiller det forresten ikke noen rolle om man tror på det eller ei. Poenget er at de myndighetene som henter inn avgifter må tro på det, og da er åpenbart alt bra.
Bentley har ennå ikke gitt oss veldig mange detaljer om motoren, det eneste de sier er at denne baserer seg på fabrikkens eksisterende hybride drivlinjer, men med mer ytelse.
Det vi har av bilder foreløpig gjør det i hvert fall ikke vanskelig å antyde fire overliggende kamaksler og to turboer som altså gir den sterkeste motoren i selskapets 105 år lange historie.
Dessuten har vi en video som forteller om en tilfredsstillende lyd – selv om det er vel ikke det viktigste salgsargumentet for en Bentley.
(saken fortsetter)
"Nye" Continental-modeller
Første modeller til å ta i bruk den nye drivlinjen er faceliftede utgaver av Continental GT Speed og Continental GTC Speed cabriolet. Viktigste endring på disse modellene er selvsagt drivlinjen - i tillegg til enkelte kosmetiske detaljer i eksteriør og interiør.
– Et spennende nytt designspråk kombinert med en helt ny ladbar drivlinje med V8 bensinmotor og ny teknologi, gjør at vi har høye forventninger til nye Continental GT og GTC Speed, sier daglig leder hos Bentley Oslo, Christian Gottschalk.
Han legger til at de første kundesolgte bilene vil leveres tidlig neste år. Fra-prisen på GT Speed er beregnet til kr 3.979.000* og GTC Speed kr 4.389.000* (Priser beregnet med valutakurs pr. 25.06.2024 og 2024 engangsavgift).