-
Hedin Performance Cars:
Servicemarkedsleder
-
Hedin Performance Cars:
Servicerådgiver
-
Hedin Performance Cars:
Delelagerekspeditør
-
Møller Bil Ensjø - Møller Bil Etterstad:
Bilmekanikere og fagteknikere
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Hjulutrustningsarbeider/ mekaniker
-
Møller Bil Gjøvik:
Fagtekniker
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Bilglassmontør
-
Møller Bil AS:
Bruktbilselger
-
Namdal Bilskade AS:
Skaderådgiver og bilskadereparatør
-
NAF Senter Bergen:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Trondheim:
Nyttekjøretøyselger
-
RSA BIL Trondheim:
Selger nybil BYD
-
Bauda AS:
Daglig leder
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
Team Verksted AS:
Varebilmekaniker og lastebilmekaniker
-
Tyretrust Norge AS:
Key Account Manager -Salgsansvarlig
-
Bilia Norge:
Bruktbilsjef, Hamar
-
Carstore:
Junior innkjøper
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Selger Mercedes-Benz nyttekjøretøy
-
Harald A. Møller AS:
Teknisk instruktør
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produkt og Handover Spesialist
-
Lexus Fredrikstad:
Salgskonsulent
-
MAN Truck & Bus:
Salgskonsulent Trucks
-
MAN Truck & Bus:
Key Account Manager
-
Motortechnik:
Kundemottaker og Bilmekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Team Verksted AS:
Kundemottaker
-
Porsche Center Oslo:
Selger nye Porsche
-
MyCar:
Bilselger
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Årets høydepunkt for Veiby
Ole Christian Veiby ser på Rally Finland som sesongens høydepunkt. – Det er et eventyr å kjøre på disse veiene, sier han oppglødd.
Kongsvinger-gutten har forberedt seg godt til VM-runden i Finland, hvor han skal kjøre for VM-poeng for Skoda Motorsport i WRC2-klassen. I tillegg til Rally Sverige beskriver han Finland som det han setter høyest av samtlige VM-runder.
– Veiene her er helt spesielle. Det går utrolig fort, og på flere av fartsetappene er snitthastigheten oppunder 130 kilometer i timen. Det er hopp, krøn og blinde svinger nesten hele veien. Å plassere seg riktig i veien og hoppe riktig, er helt avgjørende. Det er veldig viktig å ha en bil som fungerer optimalt på disse veiene, for det er dårlig feste på den harde grusen, forteller han.
Sammen med kartleser Stig Rune Skjærmoen har han forberedt seg godt. De har kjørt et finsk løp i tillegg til et par testdager før sesongens raskeste VM-runde.
– Vi har funnet et oppsett som jeg tror vil fungere bra. Jeg har fått kjørt en del på grus og har hatt noen gode testdager, så det hele føles veldig bra, sier han.
Og 22-åringen trives når det går fort.
– Ja, jeg gjør egentlig det. Og jeg liker de finske veiene. Jeg har gode minner fra Rally Finland etter at jeg vant her i junior-VM – og jeg kjørte også veldig bra i fjor. Da var jeg raskeste R5-bil (WRC2), før jeg kjørte ut.
– I år er målet å kjempe i toppen helt inn, og det er bare å krysse fingrene for at vi unngår punktering, understreker Ole, som kjører Rally Finland for fjerde gang.
Skal han lykkes med å vinne, er det full gass fra start som gjelder.
– Hvis vi skal klare å nå helt til topps, er vi nødt til å gi alt gjennom hele løpet. Her nytter det ikke å senke skuldrene ett eneste sekund. Derfor kommer vi til å kline til fra start, fortsetter han.
– Samtidig er det lett å miste grepet og kontrollen på bilen, så det blir en hårfin balanse. Av erfaring vet vi at det alltid dukker opp noen raske finner, og denne runden er en av de hardeste med tanke på tøff konkurranse, mener Ole.
Arrangørene har tatt grep i et forsøk på å få ned hastigheten. Derfor har de i år endret litt på løpet, og spesielt fredag er det mange nye etapper hvor det ikke vil gå like fort som tidligere år.
– Det går vanvittig fort enkelte steder, og derfor har arrangøren funnet veier som ikke er altfor raske. I år vil noen partier være smalere og ikke så raske. Jeg håper det er en fordel for meg at det er en del nye veier, for jeg har tidligere vist at jeg mestrer nye veier godt, sier han.
Les også: Nå er det pallen som gjelder