-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Lakkleder/lakkerer
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Møller Bil Hamar:
Nybilselger
-
Møller Bil Hamar:
Salgstrainee/Juniorselger
-
Møller Bil Oslo Vest:
Bilmekaniker
-
Harald A. Møller AS:
Teknisk instruktør
-
Enger & Hedlund AS:
Key Account Manager
-
Porsche Center Son:
Avdelingsleder skadeverksted
-
Motor-Trade AS:
Salgssjef
-
Bilia Norge AS:
Resepsjonssjef
-
Møller Bil Trondheim:
Salgskonsulent nybil Audi
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Car-O-liner Norge AS:
Operational Manager
-
Møller Bil Kokstad:
Produksjonsleder
-
Møller Bil Bryn:
Kundefrontmedarbeider
-
Møller Bil Kalbakken:
Nyttekjøretøyselger
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Kundeansvarlig
-
DRIVE Mobility AS:
Leder salg og support
-
Werksta Bergen Fana:
Bilmekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Servicerådgiver
-
Werksta Bergen Fana:
Bilskadereparatør
-
Werksta Bergen Fana:
Billakkerer
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Werksta Kristiansand:
Bilskadereparatør
-
Toyota Sarpsborg og Halden:
Salgskonsulent
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Hjulutrustningsarbeider/ mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Klart for Rally Sweden
Til helgen kjøres årets andre VM-runde, Rally Sweden. Tradisjonen tro går flere av fredagens etapper på norsk jord, og fem nordmenn er påmeldt.
Det største forventningspresset ligger selvsagt på Andreas Mikkelsen som har uttalt at årets mål er å vinne VM. Men i Sverige får han blant annet konkurranse av Mads Østberg som gjør et innhopp i Citroëns VM-team. Foreløpig er dette østfoldingens eneste sikre løp, men han utelukker ikke at det kan bli flere senere i sesongen.
Andreas legger ikke skjul på at VM-åpningen i Rallye Monte-Carlo var en skuffelse. Selv om han fikk en meget god start på løpet, måtte han gi opp tetkampen allerede på fredag grunnet dynamoproblemer.
Etter et stort tidstap fredag handlet alt å sikre seg flest mulig VM-poeng gjennom en sterk Power Stage. Med tredjetid der fikk han med seg tre VM-poeng, noe som kan vise seg å være verdifullt når sesongen skal oppsummeres i november.
– Det ble ikke den sesongåpningen som vi hadde planlagt, og det var en stor skuffelse å bli felt av dynamoproblemer. Men nå er vi virkelig klare for Rally Sweden, som kanskje er favorittløpet mitt, understreker han.
Han gleder seg til å vise seg frem for de norske rallysupporterne når fire av fredagens etapper foregår på norsk side av grensen.
– Med etapper i Norge, så er det ingen tvil om at vi er på hjemmebane. Norske rallyfans er flinke til å skape liv på skogen. Det er veldig gøy inspirerende med så mange nordmenn og norske flagg langs løypa, sier Andreas.
– Selv om vi er utrolig konsentrerte i bilen, er det ikke til å unngå å legge merke til dette, og det er så moro! Stemningen er helt spesiell. Enkelte steder ser vi røyken fra alle bålene ligge som et teppe inne i skogen, forteller han.
Forholdene ligger også godt til rette for at årets svenskerally blir en uforglemmelig affære.
– I år er det masse snø, og jeg gleder meg skikkelig til å kjøre et ordentlig vinter-rally igjen. Snødekte veier og høye brøytekanter er noe helt spesielt. Det går alltid fort i Sverige, og slik forholdene er nå, ligger det an til å gå raskere enn noensinne, fortsetter han.
– Brøytekantene er fine å lene seg på når vi sladder, men vi må være forsiktige. Bruker vi brøytekantene for aktivt, er det en risiko for å bli sittende godt fast om vi er uheldige, poengterer han.
Sammen med kartleser Anders Jæger hadde han nylig en test i Sverige sammen Hyundai Motorsport.
– Det ble en veldig fin testdag, og vi reiste hjem med en ordentlig godfølelse, forsikrer han.
Rally Sweden blir nordmannens femte løp for Hyundai Motorsport, og han har vunnet fartsetapper i samtlige løp han har kjørt for Hyundai. Dette er en statistikk han ikke har planer om å bryte i Sverige.
– Jeg liker veldig godt å kjøre på snø, og bilen er rask nok til å vinne. Det beviste Thierry Neuville i fjor. Derfor er pallplass det eneste som gjelder for meg. Med tanke på mesterskapet, blir det svært viktig å få med seg mest mulig poeng, understreker Mikkelsen.
Andreas Mikkelsen kan se tilbake på andreplassen fra 2014 som sitt beste resultat i Rally Sweden, men i 2015 ledet han før en avkjøring på aller siste etappe som gjorde at han ramlet ned til tredjeplass.
Også Ole Christian Veiby skal i aksjon som fabrikkfører i Sverige. Sammen med sin svenske teamkollega, Pontus Tidemand, skal han forsvare Skodas ære i WRC2-klassen i en Fabia R5.
Veiby kjørte inn til en sterk tredjeplass som privatfører i fjorårets Rally Sweden, men i år er lista lagt enda høyere.
– Vi har tatt mange steg siden i fjor, og jeg tror vi er gode nok til å kjempe helt i toppen – og kanskje om seieren. Pontus (Tidemand) har mer erfaring fra dette løpet enn meg Han vant i fjor, men jeg slo han på noen prøver. Så ingenting er umulig, sier Ole Christian.
Han vil for øvrig ikke risikere alt ved å gå for hardt ut.
– Det blir ikke «flat out» fra første meter. Vi kjører tross alt for et fabrikkteam, og vi ønsker å gjøre dem fornøyde. Skoda vil nok at vi skal fullføre løpet for å hente mer erfaring. Derfor vil det handle om å finne en fin rytme i kjøringen og et høyt tempo vi er komfortable med, sier 21-åringen fra Kongsvinger.
I tillegg til de tre nevnte stiller Henning Solberg til start i en Ford Fiesta WRC og Christian August Selmer er påmeldt i en Fiesta R5. Tradisjonelt bruker langt flere nordmenn å kjøre den svenske VM-runden, men det ser dessverre ikke slik ut i år.
Det inngår også en historisk klasse i rallyet, der blant andre Petter Solberg stiller til start i sin tilårskomne Ford Escort.