-
Salgssjef
Svalbard Auto AS:
-
Kunderådgiver logistikk
Svalbard Auto AS:
-
Mekaniker
Svalbard Auto AS:
-
Daglig leder
Mobile Asker AS
-
Operativ salgsansvarlig
Rental Group Mobility AS
-
Bilglassmontør Lørenskog og Ensjø
Cary Norway AS
-
Avdelingsleder Lørenskog
Cary Norway AS
-
Bilpleier- og Teknisk Klargjører
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Hønefoss AS
-
Marketing Communications Specialist
Mazda Motor Norge
-
Produktsjef
Rodin & Co AS
-
Leder forhandlersalg & Salgssjef
Sparebank 1 Finans Østlandet AS
-
Leder skadesenter
Albjerk Bil Drammen AS
-
Avdelingsleder Tromsø
NDI Norge
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Servicemarkedssjef
Bilia Norge AS
-
Avdelingsmedarbeider
NDS Group AS
-
MG-Salgssjef
Norwegian Mobility Group AS
-
Dele og tilbehørs konsulent
Norwegian Mobility Group AS
-
MG Serviceinspektør / Garantibehandler
Norwegian Mobility Group AS
-
Leder - marked
Bilforlaget AS:
-
Nyhetsredaktør/frontsjef
Bilforlaget AS
-
Serviceleder Bilskade
Gromstad Auto AS:
-
Regionleder
Norges Automobil Forbund
-
Bilkontrollør
NAF Senter Flesland
-
Selger
Egil Verne AS
-
Daglig leder
Bilbransjens Opplæringskontor AS, Bergen
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Røyken
-
Servicemarkedssjef
Bertel O. Steen Ullevål AS
-
Tekniker
NDS Group AS
-
Teamleder Service
NDS Group AS
-
Servicetekniker
NDS Group AS
-
Salgskonsulent næring
Toyota Buskerud AS
-
Salgssjef
Toyota Buskerud AS
-
Lastebilmekaniker
Bertel O. Steen Lastebil og Buss AS
-
Teamleder
Toyota Romerike AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Asker og Bærum AS
-
Kunderådgiver Logistikk
Toyota Asker og Bærum AS
-
Delelageransvarlig
AutoIn bilskadesenter AS
De nye folkebilene: Kjekke og populære
Fordi SUV selger bedre enn noen gang, har vi sett nærmere på fire utfordrere til de tradisjonelle, kompakte familiebilene.
Først publisert i Bil 2/3 - 2017.
Hvorfor skifte ut den funksjonelle kompaktbilen med SUV, når det eneste du sannsynligvis oppnår er dårligere funksjonalitet til stivere pris?
Vil du vite det svaret jeg tror er mest riktig?
Fordi SUV-er er tøffere i trynet, har gjerne særpreg. Og akkurat det liker du.
Fire ulike
Så derfor plukket vi ut to tøffe-i-trynet-biler, Toyota C-HR og Mazda CX-3, og to mindre tøffe, Nissan Qashqai og Kia Niro, men som likevel har noe å tilby, hver på sitt vis. To med hybride drivlinjer og to med konvensjonelle bensinmotorer – tre med drift kun på forhjulene og en med firehjulsdrift.
Så vi lastet opp og reiste vinteren i møte med fire nesten like som skulle vise seg å slett ikke være særlig like.
Felles for testbilene er at de alle spiser vanlige familiebiler til frokost og blir aldri mette. Ikke det at den tradisjonelle familiebilen har avgått ved døden ennå, men uten ladbare eller i det minste hybride drivlinjer blir de stadig tyngre å selge.
4x4?
Blant de mange spesielle trekkene som preger norske bilvalg, står interessen for 4x4 fjellstøtt. Jeg nekter å tro at fire av ti som kjøper ny bil faktisk har særlig behov for drift på alle hjulene, men jeg velger ikke å gjøre meg til dommer i drivlinjevalget.
Så grunnen til at halvparten av alle som kjøper CX-3 ender opp med en firehjulstrekker, har til nå vært den gunstige prisen sammenliknet med konkurrentene. Avgiftsjusteringene ved årsskiftet endret dette noe, og kan generelt komme til å tvinge 4x4-andelen ned.
Bruddet
Under testen pekte to av bilene seg umiddelbart ut. Toyotas nye C-HR vekker ikke bare oppsikt, men er lett å bli venn med. Den bryter ettertrykkelig med slapt bildesign og har alt i seg for å bli Toyotas neste suksess i Norge sammen med RAV4.
Toyotaen konkurrerer med Mazda og Nissan Qashqai om oppmerksomhet. Der sjarmtrollet CX-3 knapt har plass til helgebagasjen, laster Qashqai det meste og byr på klart mest plass.
Litt bak kommer Kia halsende med Niro, hybrid som C-HR den også. Likevel tar Niro mer i vei som et pauseinnslag i påvente av ladehybridens komme utpå høsten. Med god pris kan den ladbare lett bli en storselger.
Tørste
Jevnlig dukker spørsmålet opp - om hybridene egentlig er så økonomiske å kjøre med som produsentene hevder? Tja, de mange testene vi har kjørt av slike biler viser at de er 1,0 til 2,0 desiliter mindre tørste på mila enn tilsvarende biler med bensinmotor, og fullt ut konkurrerer med dieselmotoriserte biler på CO2-utslippet.
Det stemmer også for denne testen, men overforbruket i forhold til oppgitte tall er likevel betydelig. Der vi på Mazda CX-3 målte et overforbruk på 16 prosent, var det 43 prosent for Toyota C-HR og hele 55 prosent for Kia Niro, de to siste begge hybride.
På de neste sidene kan du lese om hvordan det gikk med hver av bilene i testen.
OBS!
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase.
LES VIDERE:
- Toyota C-HR
- Kia Niro
- Mazda CX-3
- Nissan Qashqai
- Konklusjon
- Testdata og poeng