Toyota C-HR: Ny og frekk - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
11 bilder i galleri
Toyota C-HR: Ny og frekk
BILTEST: Fordi SUV selger bedre enn noen gang, har vi sett nærmere på fire utfordrere til de tradisjonelle, kompakte familiebilene. Fordi SUV selger bedre enn noen gang, har vi sett nærmere på fire utfordrere til de tradisjonelle, kompakte familiebilene.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2019).

- Innledning

I likhet med Prius, Mirai og siste generasjon RAV4, bidrar C-HRs frekke ytre som ender i en kupéaktig hekk til igjen å rive hatten av Toyotas gryende traurig-image. Unnskyld, men dette er ganske langt unna Auris og Avensis.

Glugger bak
C-HR er bare to centimeter kortere enn Nissan Qashqai, men ser betydelig frekkere og mer kompakt ut. Slik oppleves den også innenfra, og spesielt fra baksetet. Ikke det at det er så trangt der bak, men det høye skulderpartiet og de knøttsmå vinduene gir følelsen av å sitte inne i en kanonstilling og titte ut gjennom skyteskåret.

Jeg tenker med skrekk og gru på hvordan små barn vil føle det, selv om de i et barnesete sitter noe høyere enn oss voksne.

Flertallet i testteamet likte C-HR, og ingen oppfattet den som overmoderne med de skarpe linjene og det ekstremt høyt monterte dørhåndtaket bak. For her skjer det mye, ikke minst i blinklysene foran.

Langt til rattet
Bilen har dessuten varme i rattet (med en ganske bortgjemt på/av-bryter), følgeradar og et førersete med mange reguleringsmuligheter. Men jeg når knapt fram til rattet om sittestillingen skal være etter boka, og kan fortsatt ikke forstå hvorfor Toyota ikke bygger inn samme gode lengderegulering på rattet som tyskerne gjør.

Interiørfargen og den høyt plasserte skjermen skapte ellers mest diskusjon i teamet.

Fargen er blå 
Jo, jeg mener det er lekkert med den brede, blå fargestripen tvers over instrumentbordet og videre ned på dørene. Men alt som er ultramoderne akkurat nå, er kanskje ikke det om fem år. Du ser aldri slik lek med designelementer på en Golf …

Mindre bra synes jeg berøringsskjermen fungerer. Skjermstyring via kontrollenhet mellom setene á la eksempelvis BMW og Mazda, mener jeg gjør operasjonen mer trafikksikker.

Samtlige i testteamet påpekte dessuten at C-HR mangler gammeldags volumknott for audioanlegget.

Mest hybrid
Test-Toyotaen var utstyrt med Toyotas hybridpakke, plukket fra Prius, og yter med elmotoren innkoblet 122 hk/300 Nm. CVT-automatikk er en del av pakken, men den kan ikke kombineres med 4x4. Sammenliknet med Mazdas 150 hk (og 150 kg mindre vekt å dra på), velger du ikke Toyota-hybriden for ytelsenes skyld.

Men kanskje du velger hybrid (som helt sikkert blir volumselgeren) på grunn av lavt oppgitt forbruk. Vel, vårt testforbruk på 0,56 liter/mil er greit, men imponerte ikke akkurat og lå 43 prosent over oppgitt EU-forbruk (0,39 liter/mil).

C-HR leveres også med vanlig bensinmotor og firehjulstrekk. Opprinnelig skulle det sittet en 1,5-liters dieselmotor i C-HR, men Toyota valgte den bort.

LES VIDERE:

Innledning

Toyota C-HR

Kia Niro

Mazda CX-3

Nissan Qashqai

Konklusjon

Testdata og poeng

 

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse
logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   


F-F-F-F-Facebook
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: