Kia Niro: Hybrid på det jevne - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
9 bilder i galleri
Kia Niro: Hybrid på det jevne
BILTEST: Fordi SUV selger bedre enn noen gang, har vi sett nærmere på fire utfordrere til de tradisjonelle, kompakte familiebilene. Fordi SUV selger bedre enn noen gang, har vi sett nærmere på fire utfordrere til de tradisjonelle, kompakte familiebilene.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2019).

- Innledning

Det beste med Kia Niro er garantiordningen og hybridteknologien. Det første, fordi fabrikkgaranti i sju år i hovedsak gir sju år med problemfritt bilhold. Hybridteknologien, fordi hybride drivlinjer normalt gir lavt forbruk.

Eller?

Jo, Kia Niro har omtrent like lavt oppgitt forbruk og nesten like lavt faktisk forbruk som Toyota C-HR, men avstanden mellom liv og lære framstår i denne testen mer som en reklamebløff enn som mulig å oppnå. 0,38 liter/mil skattlegges Kia for, og slipper dermed unna med nesten 80.000 kroner mindre i engangsavgift enn eksempelvis storselger Mazda CX-3.

Høyt testforbruk
Under vinterlige forhold endte forbruket på 0,59 liter/mil. Isolert sett slett ikke ille, men like fullt 55 prosent over oppgitte forbruksdata og i prosent det høyeste overforbruket i de fire bilene i testen. Ikke bra.

Samtidig overrasker forbruket denne gang fordi jeg tidligere har kjørt Kia Niro langt mer økonomisk: 0,42 liter/mil på første tankingen og 0,44 liter/mil på andre, riktignok på sommerføre og under gunstigere fartsnivå, men likevel.

Det Kia taper på forglemmelig kjøreopplevelse og smådvask styring, tar den delvis igjen på julenissens gavemildhet.

Omfattende utstyrt
Her er krysset av for takluke, varme i rattet, kjøling i setene foran samt comfort entry, det vil si at førersetet glir til bakre posisjon og blir stående der når motoren slås av. Ikke like greit om baksetepassasjeren på venstre side setter seg inn først.

I Norge selges Niro med utstyrspakken som gir fem stjerner i Euro NCAPs sikkerhetstestprogram. Uten pakken stanser ratingen på fire stjerner.

Ingen vil finne på å bruke begrepet sportslig på Niro. Når det ut av en 1,6-liters motor kun tas 105 hk, og elmotoren ikke yter mer enn 44 hk i tillegg, har det liten hensikt å utfordre sidemannen i venstrefila.

Beinbrekk 
Så til noen pussige detaljer: At Niro har beinbrekk, sier egentlig bare at USA betyr mer enn Europa for Kia. Bakluka åpnes med en elektrisk knapp i underkant av luka, men du blir ganske skitten på hendene om bilen er møkkete.

Hybrid drivlinje går ofte dårlig sammen med ønsket om tilhengerfeste. Niro trekker i utgangspunktet ikke tilhenger, men om første kjøper betaler 3900 kroner for tilhengermulighet, tilpasses bilens bremser og kjøling slik at tilhengerfeste med maks trekkvekt på 1300 kilo senere kan monteres. Velges tilhengermulighet bort, velges det bort for alltid.

Niro nådde ikke opp som testteamets favoritt, men det fratar ikke koreaneren å være innertier for de hundretusener som ikke bryr seg mer om bil og bilteknologi enn at den skal virke problemfritt til alle ukas gjøremål, dag ut og år inn.

Sju års garanti gjør det enklere å oppfylle kravet.

LES VIDERE:

Innledning

Toyota C-HR

Kia Niro

Mazda CX-3

Nissan Qashqai

Konklusjon

Testdata og poeng

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse
logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   


F-F-F-F-Facebook
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: