Daewoo Tacuma 1.8 SE

Publisert

Tacuma
Tacuma

Innledning

Tacuma er det nyeste tilskuddet i Daewoostallen og den første koreanske bilen i denne klassen. Daewoo henger fortsatt litt etter når det gjelder finish og kvalitetsfølelse, og i forhold til de øvrige testbilene virker Tacuma billig. Dette skyldes ikke bare plasttyper og design, men også at Tacuma har mye støy fra hjul og motor.

Førerplassen er godt organisert og sittekomforten for sjåføren er det ikke noe å utsette på. Høyderegulering av rattet kombinert med at førersetets sittepute har separat regulering av høyden i for- og bakkant, gjør det lett å finne en god kjørestilling. Sjåføren har god plass til å strekke ut venstrebenet og kjørestillingen er god, men det er trangt til foten. I forhold til konkurrentene er det få rom og muligheter for oppbevaring av ting du bruker under kjøringen. Vi savner et rom til mynter. Skuffene under forsetene er derimot praktiske. Koppholdere er det også nok av både foran og bak. En spesiell finesse er at passasjersetet foran kan vendes.

Tacuma er blant de mest oversiktlige bilene av denne typen. Foran ser du bakken fra fire meter, mens du bakover ser bakken åtte meter bak bilen. Tre separate seter bak er standard. Det midterste setet er litt smalere enn de på sidene. To voksne sitter rommelig, mens den som sitter i det midterste setet har det litt trangere. Sittekomforten er ikke helt på topp, først og fremst på grunn av svak støtte under lårene.

Det midterste setet kan skyves forover og kommer dermed i en gunstigere stilling når seteryggen vippes frem og brukes som bord. På baksiden av forsetene er det oppfellbare bord med koppholder. Under gulvet foran baksetene er det oppbevaringsrom.

Plassen i baksetet er det ikke noe å utsette på, og bagasjerommet er også meget rommelig og enkelt å utnytte. Baksetene kan entes tas helt ut eller vippes opp mot forsetene. Setene er enkle å løsne og sette på plass, men de er tunge å løfte. Hard hattehylle er standard. Den er litt utgunstig med tanke på lagring. Tacuma har 10 cm innvendig lasteterskel. Ekstra strømuttak og kroker til for eksempel bæreposer er praktiske detaljer.

Tacumas 1,8-liter yter 98 hk, men henger ikke helt med konkurrentene med 1,8-liters motorer. Under akselerasjon hvor motoren går lett føles den både kvikk og arbeidsvillig, men når den drar tungt kjennes det som om den fusker. Også når den jobber lett i jevn hastighet lugger det slik at det nærmes føles som om motoren fusker.

Fjæringskomforten er lagt mot det faste, og spesielt skarpe ujevnheter takler den dårlig. Det slår også merkbart i hjulopphengene. Vibrasjoner på grov asfalt og mye hjulstøy er med på å dra ned komforten. Ved å bytte ut de Hmerkede (210 km/t) dekkene med S-merkede (180 km/t) vil nok støynivået bli bedre.

Kjøreegenskapene er meget gode. Styringen er litt tung, men i unnamanøveren briljerer den ved å være stabil og lett å håndtere. Bremseegenskapene kan derimot bli bedre – Tacumas bremser krever stor pedalkraft og er vanskelige å dosere.

Prisen tatt i betraktning gir Tacuma mye bil for pengene. Utstyrsnivået er høyt, og inkluderer blant annet klimaanlegg, men vi savner sidekollisjonsputer. Daewoo gir fem års innbyttegaranti.

FØRERPLASS = 9
Tacuma er basic, traust og litt billig når det gjelder finish, men førerplassen er praktisk og rommelig og har en god kjørestilling.
PLASS = 9
Baksetepassasjerene har det svært så rommelig, spesielt dem som sitter på de ytterste setene.
KOMFORT = 6
Fjæring og demping er fastere og takler de skarpe ujevnhetene dårlig. Det er vibrasjoner og støy som er Tacumas største minus.
KJØREEGENSKAPER = 8
Tacuma takler unnamanøveren meget overbevisende, men bremsene er vanskelige å dosere og krever høyt pedaltrykk.
YTELSE OG FORBRUK = 5
98-hesteren går pent når den jobber lett under akselerasjon, men går ujevnt ved lett belastning i jevn hastighet og når den drar tungt.
PRIS OG UTSTYR = 9
God pris kombinert med et høyt utstyrsnivå gjør at du får mye bil for pengene, men vi savner flere kollisjonsputer.

LES VIDERE:
- Citroën Xsara
- Mazda Premacy
- Nissan Tino- Opel Zafira- Renault Mégane- Konklusjon- Priser og tekniske data

Powered by Labrador CMS