-
Nardo Bil AS:
Chief Operating Officer
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Møller Bil Rud:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Takserer
-
Møller Bil Bruktbilsenter Hvam:
Salgssjef/Plassjef
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Lakkleder/lakkerer
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Møller Bil Hamar:
Nybilselger
-
Møller Bil Hamar:
Salgstrainee/Juniorselger
-
Enger & Hedlund AS:
Key Account Manager
-
Porsche Center Son:
Avdelingsleder skadeverksted
-
Motor-Trade AS:
Salgssjef
-
Bilia Norge AS:
Resepsjonssjef
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Kundeansvarlig
-
DRIVE Mobility AS:
Leder salg og support
-
Werksta Bergen Fana:
Bilmekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Servicerådgiver
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
På vei inn i framtiden
Lang rekkevidde kontra skiboks på taket, er ikke en uvesentlig problemstilling i valget mellom Volkswagen ID.3 og Peugeot e-2008.
Først publisert i Bladet BIL nummer 10/2020.
Mens Volkswagen lanserer ID.3 i et forrykende tempo, legger ikke på noen måte Peugeot seg flat. Her skal det kjempes, men Peugeot bruker ikke bare prisvåpenet når de løfter fram litt rimeligere e2008. Nei, Peugeot stikker der det smerter mest: last på taket.
– Med eller uten skiboks? Spørsmålet fra kommunikasjonsansvarlig Stian Gihle i Peugeot kom overraskende på meg, i planleggingen av duellen mellom to av de mest interessante elbilnyhetene denne høsten.
For det er ingen tvil om at Peugeot e-2008 må finne seg i å spille rollen som underdog, mens Volkswagen valser fram og gjorde ID.3 til nest solgte bilmodell i september. I VWs strategi med ID.3 ligger å fylle plassen der Golf slapp, da norske bilkjøpere gikk inn i elektrifiseringsmodus.
IKKE NOE PÅ TAKET
ID.3 kan ikke laste noe som helst på taket. Ikke så mye som et par skistaver, med mindre de tapes fast til takplaten.
Peugeot e-2008 derimot tar med både ski, sykler og annet som normalt havner på stativ eller i boks på et biltak, alt begrenset til 70 kg.
Til gjengjeld byr det på problemer å ta med skiene inne i e-2008 om det sitter noen i baksetet, fordi bilen ikke har skiluke eller 40/20/40-splitt på bakseteryggen. ID.3 kommer med skiluke, men ingen av bilene er godkjent for å trekke noe tungt etter seg. Akkurat det er et opplagt minus ved begge bilene.
Ok, så er ikke ID.3 eller e-2008 for alle, men for mange dekker de to små familiebilene behovene og fyller ut bildet i et etter hvert ganske variert utbud av elektriske biler.
Den største forskjellen mellom de to ligger i tankesettet bak bilene.
LES VIDERE:
- Innledning
- Peugeot e-2008
- Volkswagen ID.3
- Testdata og konklusjon
OBS!
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase.