Tiguan XXL

Bortsett fra varebilbaserte flerbruksbiler, er de tradisjonelle flerbruksbilene med fossilmotor og sju seter snart historie. Mercedes GLB kommer derfor som et friskt pust. Vi har målt den mot Ford S-Max og VW Tiguan Allspace, alle med dieselmotor og firehjulsdrift.

Publisert

Volkswagen Tiguan var egentlig en kort SUV med lite bagasjerom, men med andre generasjon i 2016 endret VW hele konseptet, tok fram to varianter, en normalvariant og en XXL-Tiguan med mulighet for sjuseters konfigurasjon.

Nå har det vist seg at ikke så mange kjøper den med sju seter, men likevel velger lange Allspace på grunn av ekstra bagasjeplass og antydningsvis bedre annenhåndsverdi.

OPPGRADERES
Derfor måtte vi lete en stund før vi fant en ekte sjuseter. Dagens lange Tiguan fortsetter uforandret en stund til, selv om den korte oppgraderes og ladehybridiseres.

Men med 0,68 liter/mil i forbruk, sliter Tiguan Allspace i forhold til EUs CO2-krav om gjennomsnittlig fabrikkutslipp på 95 gram/km. Vårt testforbruk på 0,61 liter per mil hjelper lite i så måte. 233.700 kroner av kjøpesummen havner i statskassen som engangsavgift.

Til tross for 10 centimeter kortere utvendig lengde enn S-Max, har Tiguan med 1,85 meter akkurat like lang liggelengde i bagasjerommet om behovet skulle melde seg. Smalere bredde gir noe mindre lasterom som to-seter, men stort er det uansett.

TILHENGERVEKT
Tiguan trekker tilhenger på inntil 2,5 tonn, 500 kilo mer enn de to andre i testen. For noen, er så høy tilhengervekt viktig.

Volkswagen vil gjerne løfte seg litt nærmere premium enn konkurrentene, og for Tiguans vedkommende gir det utslag i ulike oppsett inkludert fire 4x4-kjøreprogrammer som testteamet er usikre på om egentlig bare betyr at du setter deg fast på mer utilgjengelige steder om du ikke har vett på å stoppe i tide. For med 21 cm bakkeklaring er Tiguan helt klart mest terrenggående av de tre testbilene.

INFOTAINMENT
Tiguans skjermbaserte instrumentbord hvor navikartet lett plasseres mellom instrumentene, ligger mange år i opplevelse foran Ford S-Max. Og – takk og pris – bilen var utstyrt med et lite hjul på dashbordskjermen for å regulere lydvolumet.

Tiguans 190 hk motor og raskest til 100 km/t på papiret (8,6 sekunder) stemmer ikke helt overens med testteamets opplevelse. Tung i alle bevegelser selv i sportsmodus og ganske død i styringen, var en av kommentarene som falt tidlig i testen.

Sånn sett trenger Tiguan en oppfrisking, og byr ikke på det som i 2020 defineres som premium kjøreopplevelse. Men mange praktiske oppbevaringsrom, egen varmeregulering i baksetet, USB-uttak bak og flybrett som kan låses i iPad-stilling, løfter inntrykket.

LES VIDERE:

- Innledning

- Ford S-Max

- VW Tiguan Allspace

- Mercedes GLB

- Testdata og konklusjon

OBS!
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase.

Powered by Labrador CMS