-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Gjennombrudd hos Daimler
Daimler AG har oppnådd et gjennombrudd innen batteriteknologi. Dermed kan mange års forskning fra forbrukerelektronikk for første gang anvendes i bilindustrien.
Li-Ion
Det er litium-ion teknologi Daimler som de første i verden har klart å tilpasse for bruk i biler.
Fordelen med denne batteritypen er at de er svært kompakte og byr på vesentlig høyere ytelser enn konvensjonelle nikkel metallhydrid batterier.
I tillegg er de mer fleksible med hensyn til lading, har lenger levetid og høy pålitelighet – også i kalde omgivelser. Og det siste er en klar fordel for anvendelse i biler.
Bak gjennombruddet ligger det årevis med forskning og 25 registrerte patenter. Allerede neste år vil teknologien være på plass i en serieprodusert Mercedes-Benz S400 BlueHybrid. At Mercedes starter på øverste trinn, skyldes nok at teknologien foreløpig er relativt kostbar.
Utfordrer Lexus
Den nye S-Klasse-modellen blir en direkte utfordrer til Lexus LS600h. S400 BlueHybrid skal klare seg med et snittforbruk på 0,79 liter på mila, tilsvarende et CO2-utslipp på 190 g/km hvilket er svært anstendig for en fullvoksen luksussedan.
Lexusen har til sammenligning et forbruk på 0,93 l/mil tilsvarende et utslipp på 219 g/km.
S400 BlueHybrid har en samlet effekt på 299 (394) hk og et maks dreiemoment på 375 (520) Nm. Dermed klarer den 0-100 km/t på 7,3 (6,3) sekunder mens toppfarten er elektronisk begrenset til 250 (250) km/t. (I fall du lurer – det er tallene for LS600h som står i parentes).
I Bil nummer 4 som ankommer våre abonnenter i disse dager og bladkiosken neste uke, kan du blant mye annet spennende lese en sammenligningstest av Lexus LS600h og Mercedes S320 CDI. Det er for øvrig svært mange spenstige biler i denne utgaven av Norges mest leste bilblad.