-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Logistikkmedarbeider
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
DNB Bank ASA Norway Branch:
Sales Manager - Vestfold, Telemark/Buskerud
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Gjennombrudd hos Daimler
Daimler AG har oppnådd et gjennombrudd innen batteriteknologi. Dermed kan mange års forskning fra forbrukerelektronikk for første gang anvendes i bilindustrien.
Li-Ion
Det er litium-ion teknologi Daimler som de første i verden har klart å tilpasse for bruk i biler.
Fordelen med denne batteritypen er at de er svært kompakte og byr på vesentlig høyere ytelser enn konvensjonelle nikkel metallhydrid batterier.
I tillegg er de mer fleksible med hensyn til lading, har lenger levetid og høy pålitelighet – også i kalde omgivelser. Og det siste er en klar fordel for anvendelse i biler.
Bak gjennombruddet ligger det årevis med forskning og 25 registrerte patenter. Allerede neste år vil teknologien være på plass i en serieprodusert Mercedes-Benz S400 BlueHybrid. At Mercedes starter på øverste trinn, skyldes nok at teknologien foreløpig er relativt kostbar.
Utfordrer Lexus
Den nye S-Klasse-modellen blir en direkte utfordrer til Lexus LS600h. S400 BlueHybrid skal klare seg med et snittforbruk på 0,79 liter på mila, tilsvarende et CO2-utslipp på 190 g/km hvilket er svært anstendig for en fullvoksen luksussedan.
Lexusen har til sammenligning et forbruk på 0,93 l/mil tilsvarende et utslipp på 219 g/km.
S400 BlueHybrid har en samlet effekt på 299 (394) hk og et maks dreiemoment på 375 (520) Nm. Dermed klarer den 0-100 km/t på 7,3 (6,3) sekunder mens toppfarten er elektronisk begrenset til 250 (250) km/t. (I fall du lurer – det er tallene for LS600h som står i parentes).
I Bil nummer 4 som ankommer våre abonnenter i disse dager og bladkiosken neste uke, kan du blant mye annet spennende lese en sammenligningstest av Lexus LS600h og Mercedes S320 CDI. Det er for øvrig svært mange spenstige biler i denne utgaven av Norges mest leste bilblad.