Venter på Wagoneer

Jeep brukte Genève-utstillingen til å feire 75 år. Vi fikk et par ideer om neste Wagoneer.

Publisert

Jeep er vel den mest dynamiske merkevaren i den store FiatChrysler-buketten for tiden. Men Genève hoppet de over. Det som var nytt der var i første rekke en mengde 75th Anniversary Special Editions.

Derfor fikk vi selvfølgelig også et glimt av originalen. Den firehjulsdrevne alt-i-ett-maskinen som begynte å gjøre seg gjeldende fra 1941, og som etter krigen fikk navnet CJ – Civilian Jeep.

Men det som var litt mer interessant var at de av en eller annen grunn hadde stilt opp en 1946 Willys Wagon og en 1963 Jeep Wagoneer – begge med direkte utsikt til Maseratis nye Levante.

Særlig den store Wagoneeren ga et fem meter langt, veldig klart budskap: nå er det ikke lenge vi behøver vente på den nye Grand Wagoneer – men den måtte bare ikke komme i veien for Levante akkurat her.

Og selv håper jeg veldig på at Wagon-minnet kan tydes i retning av at woody-looken er på vei tilbake på Jeeps Über-SUV.

Den kommende Grand Wagoneer, modellår 2018, kommer til å bli en av gruppens mest profitable modeller, og skal rettes mot hele verden – først og fremst Kina, Gulf-statene og Europa - ikke bare USA. Den kommer til å bli den «grandeste» modeller derfra noensinne og blir en konkurrent mot toppmodellene fra Audi, BMW og Range Rover.

At den kommer til å bli bygget på en Grand Cherokee-basis, men med noen innslag, blant annet på motorsiden, fra Levante, kommer ingen til å snakke høyt om.

Men pengetellerne kommer til å juble, for her får vi en samling komponenter hentet fra felles-kjøkkenet, men pyntet opp med håndsydd kalveskinn og flere pixler pr. kv.cm. enn hos noen av konkurrentene.

Mens vi venter på den, får vi nøye oss med 75-års-jubilanter.

Powered by Labrador CMS