-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
DNB Bank ASA Norway Branch:
Sales Manager - Vestfold, Telemark/Buskerud
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Autoco Bærum AS:
Tekniker / Bilmekaniker
-
Karosseriforum AS:
Daglig leder
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Møller Bil Drotningsvik:
Bilmekaniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Møller Bil Skadesenter Romerike:
Bilskadereparatør
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Gromstad Bil & Båt:
Daglig leder
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere / Personlig serviceteknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder verksted
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
RN Nordic:
Regionsjef – Renault, Alpine & Dacia
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
HTS Packline AS:
Senior salgsrådgiver
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Qoros og silkeormen
På sin jakt etter inspirasjon fra naturen, når fantasibiler for fremtiden skulle tenkes frem, stanset Qoros opp ved sommerfuglen før den blir sommerfugl.
Det er jo helt naturlig for en kinesisk bilprodusent å feste seg ved silkeormen, når bilutstillingen i Los Angeles ber om bidrag til en designkonkurranse, der temaet er miming av biologi – og mobilitet i 2025. Hva er vel mer kinesisk enn den råsilken som produseres fra en silkeorm?
Og for dere som ikke helt har hengt med i utviklingen av biokunnskaper – den dobler seg hvert femte år! – skal du her få vite at silkeormen er et penere navn på en larve som mange mener er en sommerfugl, men som vel heller tilhører nattsvermerne.
Jeg er sikker på at nettet er stappfullt av relevante informasjoner, her dreier det seg om Qoros sitt bidrag til den årlige designkonkurransen som arrangeres av de samme som gjør bilutstillingen i LA. Og som har gitt såpass kuriøse resultater de siste ti årene at det er en like stor fornøyelse hver gang, å følge de deltakende bidragene.
Qoros har bygget en serie kjøretøy, Silk Bots, som er ment å by Shanghai-trafikanter på et smidig transportsystem som enhver idiot kan betjene og som sørger for en bærbar transportform uten at noe sløses bort underveis.
Bots’ene er nettopp vevd, får vi vite, der de triller ut i trafikken og er tilgjengelige umiddelbart. Kan vi gjette på at i stedet for at de er vevd, er det en slags 3D-printing det tenkes på her?
De kan kobles sammen, eller operere hver for seg, hele tiden kontrollert av et Sil Road System. Og de er bygget av et eller annen morbær-kjemikalium – silkeormen spiser som kjent bare blader på morbærtreet – og når Bot’en har gjort jobben sin, går den tilbake til et morbær-stadium.
Høres spennende ut, Toyota startet jo som produsent av vevstoler, men jeg tror aldri planene var å veve biler.