Veloschmitt

Veloschmitt

Veloschmitt

Messerschmitt
Dette er Messeschmitts opprinnelige rekordmodell som i dag befinner seg på Technik-museet i Speyr.

Messerschmitt på strøm

Gamle Messerschmitt har en form som er like karakteristisk som for eksempel den til Citroën DS. Nå er den forsøkt reprodusert, riktignok uten to-takter.

Publisert Sist oppdatert

Vi har tidligere antydet at noe Messerschmitt-aktig er i ferd med å bli gjenfødt.

Noe har imidlertid blitt borte på veien. Hjulene er blitt mye høyere og samtidig smalere, og blårøyken er borte.

Begge disse detaljene henger sammen, årets ‘schmitt drives nemlig av pedalkraft, elektrisk assistert riktignok, og da trenger man smale, lettrullende sykkelhjul.

Og da kan den modellen vi endelig møtte være så modellert på Messerschmitts egen rekord-maskin som den bare vil – det er opplagt at dette ikke er helt riktig vare.

Best nedover

Men hvor finner man nedoverbakker hele veien?

Den bygges med ett eller to seter, og med full pakke koster den fra 6.800 til 8.100 euro. Men man kan også starte med skallet og så bygge det opp selv – da ligger utgangspunktet på under 2.000 euro.

Internasjonalt

Så har vi en tysk/spansk gruppe som bygger en prototype i Spania hvorpå de flytter det hele til Ljubljana (Slovenia) der de blant annet lager plugger til plastkarosseriene og så ble førserie-«bilene», som har vært vist rundt omkring i hele høst, bearbeidet og bygget opp.

Men så viser det seg at det er noe trøbbel med navnet. Det er noe som heter Messerschmitt-stiftelsen, og de har ikke lånt bort navnet sitt til noe som helst.

Og så er det noen av partnerne som har trukket seg fra de andre partnerne fordi firmaet til de siste partnerne ikke er betalingsdyktige osv, osv…

Men det skulle ikke hindre meg fra å legge inn en bestilling nå, fikk jeg beskjed om i Köln.

Jeg tok imidlertid litt betekningstid.

Se stort bildegalleri

Powered by Labrador CMS