-
Tellnes Autosenter AS:
Tungbil- og lettbil Mekanikere
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Xpeng Motors (Norway) AS:
Regional Ettermarkedsleder
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
Bilia Drammen:
Bilmekaniker, Volvo/ Xpeng Drammen
-
Bilia Norge:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Tryg:
Salgssjef Bilkanalen Enter og Tryg Forsikring
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
DNB Bank ASA:
Bruktbilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
Tyskerne lunkne til elbil
Nær 40.000 kroner i støtte har ikke fått tyskerne til å løpe til bilforretningene for å bytte til elbil. Trolig må andre incentiver også til.

En million elbiler på veiene innen 2020, sa forbundskansler Angela Merkel. Akkurat det vekket knapt noen tysker – de er som kjent vant til å kjøre så fort de vil uten noen rekkeviddebegrensning på deler av motorveinettet.
Så kom incentivene hvor det opprinnelige forslaget gikk ut på å støtte hvert elbilkjøp med 5000 euro (47.000 kroner). Med virkning fra 1. juli i år ble incentivene satt til 4000 euro (38.000 kroner) for elbiler og 3000 euro (28.000 kroner) ved kjøp av ladbar hybrid.
Det er ble naturlig nok ikke stilt noen krav om at bilene skal være produsert i Tyskland, men en øvre prisgrense på 60.000 euro (570.000 kroner) ble av enkelte oppfattet som et forsøk på å holde Tesla utenfor det gode selskapet.
En treårig pott på 1,2 milliarder euro (11,3 milliarder kroner) tilgjengelig ut juni i 2019, skal være med å sikre i det minste 400.000 elbiler i Europas største bilmarked. Kostnadene deles mellom staten og bilprodusentene.
I tillegg kommer 300 millioner euro til utbygging av landets ladeinfrastruktur.
Laber respons
Men 4000 euro ser ikke på noen måte ut til å være nok til å vekke tyskernes interesse for ladbare biler.
En måned etter at støtteordningen tok til å gjelde, har kun 1194 elbilister og 597 ladehybridkjøpere benyttet seg av ordningen. 581 av dem valgte BMW (mest i3), 444 en modell fra Renault og 154 en modell fra VW.
Totalt ruller det nå rundt 45 millioner biler på det tyske veinettet, men bare 50.000 av dem er elektriske, melder Automotive News.
Til sammenlikning er det norske elbilvolumet på full fart mot 90.000. I tillegg kommer snaut 25.000 ladbare hybrider.
Avgifts- og momsfritaket i Norge utgjør langt mer enn 40.000 kroner i støtteordning til hvert bilkjøp. Men vår høye elbilandel er også knyttet opp mot de andre incentivene, som eksempelvis tilgang til kollektivfelt, lav årsavgift, fritak for de fleste bomavgifter samt gratis parkering.
Kan hende tyskerne må se nøyere på hva Norge har gjort om de mener alvor med å elektrifisere bilparken i raskere tempo enn et par tusen i måneden.