1960 Bentley S2 Wendler Shooting Brake
Foto: Hyman Ltd.
1960 Bentley S2 Wendler Shooting Brake
Foto: Hyman Ltd.
1960 Bentley S2 Wendler Shooting Brake
Foto: Hyman Ltd.
1960 Bentley S2 Wendler Shooting Brake
Foto: Hyman Ltd.
1960 Bentley S2 Wendler Shooting Brake
Foto: Hyman Ltd.
1960 Bentley S2 Wendler Shooting Brake
Foto: Hyman Ltd.
1960 Bentley S2 Wendler Shooting Brake
Foto: Hyman Ltd.
1960 Bentley S2 Wendler Shooting Brake
Foto: Hyman Ltd.
1960 Bentley S2 Wendler Shooting Brake
Foto: Hyman Ltd.
1960 Bentley S2 Wendler Shooting Brake
Foto: Hyman Ltd.
1960 Bentley S2 Wendler Shooting Brake
Foto: Hyman Ltd.
1960 Bentley S2 Wendler Shooting Brake
Foto: Hyman Ltd.
1960 Bentley S2 Wendler Shooting Brake
Foto: Hyman Ltd.
1960 Bentley S2 Wendler Shooting Brake
Foto: Hyman Ltd.
1960 Bentley S2 Wendler Shooting Brake
Foto: Hyman Ltd.
1960 Bentley S2 Wendler Shooting Brake
Foto: Hyman Ltd.
1960 Bentley S2 Wendler Shooting Brake
Foto: Hyman Ltd.
1960 Bentley S2 Wendler Shooting Brake
Foto: Hyman Ltd.
1960 Bentley S2 Wendler Shooting Brake
Foto: Hyman Ltd.
1960 Bentley S2 Wendler Shooting Brake
Foto: Hyman Ltd.
1960 Bentley S2 Wendler Shooting Brake
Foto: Hyman Ltd.
1960 Bentley S2 Wendler Shooting Brake
Foto: Hyman Ltd.
1960 Bentley S2 Wendler Shooting Brake
Foto: Hyman Ltd.
1960 Bentley S2 Wendler Shooting Brake
Foto: Hyman Ltd.
1960 Bentley S2 Wendler Shooting Brake
Foto: Hyman Ltd.
1960 Bentley S2 Wendler Shooting Brake
Foto: Hyman Ltd.
1960 Bentley S2 Wendler Shooting Brake
Foto: Hyman Ltd.
1960 Bentley S2 Wendler Shooting Brake
Foto: Hyman Ltd.
1960 Bentley S2 Wendler Shooting Brake
Foto: Hyman Ltd.
1960 Bentley S2 Wendler Shooting Brake
Foto: Hyman Ltd.
1960 Bentley S2 Wendler Shooting Brake
Foto: Hyman Ltd.
1960 Bentley S2 Wendler Shooting Brake
Foto: Hyman Ltd.

Bentley-Benz

Det er ikke gull alt som glimrer. Det er ikke Bentley alt som bentler heller – det kan være ganske my Mercedes der.

Publisert

Det er en del Bentley i den utgaven av BIL/Autofil som er ute hos abonnentene og i kioskene nå. Selvfølgelig rålekkert og skikkelig skreddersøm hele veien.

Men som en motvekt til alle de vellykkede søtsakene, dukket heldigvis denne opp. En av de merkeligere Bentleyer noensinne.

Historien er omfattende. En skikkelig riking, Caroline Ryan Foulke, arving til American Tobacco Company og med adresse New York Yacht Club hadde kjøpt en praktfull Mercedes-Benz 300d, «Adenauer», W 186, med et spesialbygget stasjonsvognkarosseri fra Binz. (De lever ennå, i noe som heter Ilmenau, der de bygger ambulanser).

Men da hun ville ha et nytt egenbygg, på den nye W112 300-serien, kom Mercedes-Benz Manhattan med et høflig, dessverre.

Bentley, derimot, gjorde åpenbart hva som helst for penger. Det vil si – det kan jo hende de ikke visste hvor fælt det ville bli.

Hun gikk til J.S. Inskip, berømt luksusbilpusher på 64. eller 54. Street, New York (eksisterer også den dag i dag, eid av Roger Penske).

Hvordan formalitetene var videre vet vi ikke, bortsett fra at Bentley sendte chassiset (den gang var det fremdeles aktuelt med nakne chassiser og spesialbygde karosserier oppå) til Wendler, karosseribygger i Reutlingen, Tyskland.

Det de ble mest kjent for etter krigen, og før de gikk konk, var vel at de var andrevalget til Porsche (etter Reutter) og bygde mange gateversjoner på 356 i tillegg til noen veldig spennende på 550 Spyder, RSK og RS61 racerne.

Nå er vi altså i 1960 og vi er på Silver Cloud/S-Serie. Denne tilhører altså Bentley-familien og har lang akselavstand, hvilket gjør den spesielt sjelden. Av de 57 lwb S2 som ble bygget var det bare seks som fikk klær utenfra.

De fem andre, litt mer vellykkede, håper jeg.

Det kan selvfølgelig være at det var Caroline som hele tiden bestemte hvordan bilen skulle bli, det gjør at Wendlers ettermæle blir litt bedre hvis det viser seg at de var uskyldige.

Men her har vi åpenbart enorme innslag av W112, med originale karosseriplater lettere tilpasset. Vi har til og med de typiske «Heckflosse» fra Mercedesen. Og jommen får vi ikke de høye frontlysene fra USA-Mercedes også – mens bak er det felt inn bullet-type lys fra en Buick – av alle ting.

Innvendig veldig Connoly-engelsk og med eik i alt treverket. Men det ser ut som dørhåndtak og en del andre detaljer også kommer fra delelageret til Mercedes.

Etter at fruen var ferdig med denne gikk den fra samling til samling – en periode levde den faktisk sammen med den samme Binzen som hadde bodd i garasjen før denne.

Omfattende restaurert for nesten 10 år siden, når står den til salgs for $ 375.00 hos Hyman Ltd, med klassisk-bil lokaler like ved St. Louis International Airport.

Det er ikke noe som tyder på at Bentley-kjennere står i kø for å skaffe seg den. Det er mange Bentleyer, faktisk, som både er enestående (som denne) og vellykkede.

Powered by Labrador CMS