Zeekr X går rett i strupen på Volvoene XC40, EX30, Smart #1 og Hyundai Kona. (Foto: Øivind Skar)

PRØVEKJØRT: Zeekr X

Halvbror til Volvo

Zeekr X er det ukjente bilmerket som ved nærmere studier ikke er så ukjent likevel. Designet og utviklet i Göteborg håper Zeekr med den kompakte SUV-en X å bite fra seg i Norge.

Publisert

Først publisert i BilAutofil nr. 10-2023

Priser og data var riktige da bladet ble trykket, men kan ha endret seg siden.

I forrige BilAutofil kunne du lese om raketten Smart #1, den lille tassen som i Brabus-utgave sprinter til 100 km/t på 3,9 sekunder takket være hele 428 hk sparket til asfalten via firehjulsdrift.

Men snart får #1 skarp konkurranse fra to andre merker, som den også er halvbror til: Volvo EX30 og Zeekr X.

Ikke hørt om Zeekr? Da er det bare å lese videre. For i 2024 kan det nettopp være Zeekr X du ender opp med i jakten på en elektrisk kompaktbil med høye ytelser og bra komfort.

Like, men ikke utenpå

Fellesskapet de tre imellom ligger slett ikke i det du kan se, sånn sett er de helt forskjellige både utvendig og innvendig, men det meste av det du ikke kan se har de felles. Altså plattformen: Sustainable Experience Architecture, forkortet SEA og utviklet av Geely og Volvo.

Med det europeiske R&D-senteret sentralt plassert i Göteborg, legger ikke Zeekr skjul på at X både er designet og utviklet i Sverige, men bygges i Kina av Geely.

I 2024 kan det nettopp være Zeekr X du ender opp med i jakten på en elektrisk kompaktbil med høye ytelser og bra komfort.»

Det første som slår meg i møte med Zeekr X er at den oppleves langt mer påkostet innvendig enn de to andre og særlig sammenliknet med Volvo. Men nedkant av dørpanelene og midtkonsollen viser at også Zeekr møter den virkelige verden med kompromisser, og tydeligst synliggjøres det med de to gummilokkene som dekker ladekontaktene. De står i grell kontrast til produktsjef Alessandro Massiminos understreking av Zeekt som et premium bilmerke. Men bevares, også Mercedes-Benz gikk i den samme fella med selveste EQS.

Litt større

Like fullt: 4,43 meter lange Zeekr X er lett å trives i. Sittestillingen foran og setenes reguleringsmuligheter er mange, og selv om sittehøyden i baksetet med fordel kunne vært høyere over gulvet – og er det i Smart #1 på grunn av sju centimeter større utvendig høyde (164 mot 157 cm), hjelper det å kunne strekke ut bena ved å stikke føttene under setene foran. Det hjelper på sittestillingen om man som voksen skal tilbringe mye tid i baksetet slik jeg gjorde.

Og viktig: Stor avstand mellom B-stolpen og baksetekanten gjør det lett å komme inn og ut av bilen.

For- og firehjulsdrift

Akkurat som de to halvbrødrene og flere andre modeller på SEA-plattformen, bygges Zeekr X i OBOS-versjon, Longe Range RWD heter den, med kun bakhjulsdrift (272 hk). Neste på prislisten heter Privilege, trekker på alle hjulene og sparker som nevnt tidligere fra med 428 hk.

Mens Volvo EX30 tilbys med to batteristørrelser, 49 og 64 kWt, leveres X med kun det største av dem. Det gir 445/425 km rekkevidde avhengig av drivlinje.

Litt som Tesla Model 3

Nettopp på grunn av de forholdsvis ekstreme ytelsene i 4x4-utgaven, faller det naturlig å sammenlikne kjøreopplevelsen med Tesla Model 3. Her scorer Zeekr X komfortpoeng ved at Model 3 er hakket mer sportslig satt opp og enda skarpere i styringen selv når styringen i X settes i sportmodus. I X lar det seg gjøre å kjøre litt mer tilbakelent i visshet om at når kreftene trengs, så er de der med en gang.

(saken fortsetter)

Påkostet interiør med stor skjerm. (Foto: Øivind Skar)
Bedre plass i baksete enn i EX30 og Smart #1. (Foto: Øivind Skar)
Bare to knappet på rattet og liten instrumentskjerm. (Foto: Øivind Skar)
Zeekr X blir å se på norske veier neste år. (Foto: Øivind Skar)
Middels stort bagasjerom med gulv i to nivåer. (Foto: Øivind Skar)
To glass i bakluka, men det er mest for designets skyld. (Foto: Øivind Skar)
Den er liten, men bilen har trunk. (Foto: Øivind Skar)
Navnet er opplyst og godt synlig midt på bakluka. (Foto: Øivind Skar)
Gummilokk er ikke premium. (Foto: Øivind Skar)
Headupdisplay. Yamaha formidler lyd I bilen. (Foto: Øivind Skar)
Koppholder som vippes ut fra midtkonsollen. (Foto: Øivind Skar)
Zeekr X ventes å bli en hard konkurrent til Volvo XC40. (Foto: Øivind Skar)

Lavt støynivå trekker opp, og det tykke bagasjeromsdekselet demper hjulstøyen bakfra så mye at det ikke støyer mer bak i bilen enn foran. Nevnte deksel kan på en smart måte vippes ned og skyves inn mot seteryggene splittet 40/60 og uten skiluke. Til gjengjeld kan bilen utstyres med takbøyle, og den trekker – som Smart #1 – tilhenger med vekt inntil 1,6 tonn.

Bagasjerommet med to nivåers gulv laster 362 liter. Ladekablene har det greit sammen med en pose spylervæske i frunken.

Alt på skjerm

På grunn av de forholdsvis ekstreme ytelsene i 4x4-utgaven, faller det naturlig å sammenlikne kjøreopplevelsen med Tesla Model 3

Zeekr fokuserer tungt på at bilene deres skal være teknologidrevet, les at Tesla ses på som en viktig konkurrent. Det betyr et minimalistisk indre med en liten instrumentskjerm, og forholdsvis stort dashborddisplay hvorfra alle funksjoner styres, enten direkte på skjermen, i en kombinasjon av skjerm og de to knappene på rattet eller med stemmestyring. Skjermgrafikken er bedre enn i mange kinesiske biler jeg har kjørt i det siste og X har i tillegg headupdisplay.

Pris under 500.000 kroner?

Hva Zeekr X vil koste i Norge foreligger det naturligvis ingen tilgjengelige tall på, men med utgangspunkt i de svenske prisene hvor Long Range RWD koster 550.000 SEK og Privilege AWD 595.000 SEK, er det mulig å gjøre en kalkyle forutsatt samme salgsmarginer i Norge. Beregningen er gjort ut fra dagens avgiftsnivå med momsfritak for elbiler under 500.000 kroner og vektavgiftssats på 12,50 kroner/kg med fratrekk for de første 500 kg.

Long Range RWD: Kr. 457.000,-
Privilege AWD: Kr. 494.000,-

Zeekr-prisene ligger godt over Volvos prising av EX30 i Norge, men X-bilene er større og svært godt utstyrt. Zeekr X AWD vil i dette regnestykket koste omtrent på krona det samme som Smart #1 Brabus koster i dag.

Så er spørsmålet om ikke også den aldrende, men nylig oppgraderte Volvo XC40, lever farlig med Zeekr X i nabolaget. De to er ganske like store, men med høyere sittestilling i Volvoen.

Polestar 2 bygd over samme lest som XC40 gjorde i perioder livet surt for Volvo. Uansett skjerpes konkurransen i klassen for kompakte familiebiler betydelig i 2024.

OPPSUMMERT

Interessant, styggrask og påkostet nyhet. Kan bli en viktig utfordrer i den kompakte familiebilklassen.

Zeekr X

Long Range RWD Privilege AWD
Pris*SEK 549 000SEK 595 000
MotortypeElektriskElektrisk
Motor272 hk/343 Nm428 hk/534 Nm
Drivlinje1A, bakhjulsdrift1A, firehjulsdrift
0-100 km/t5,6 sekunder3,8 sekunder
Toppfart180 km/t180 km/t
Batteri (brutto/netto)69/64 kWt69/64 kWt
Lading DC/AC150/22 kW150/22 kW
Ladefart 10-80%28,8 min28,8 min
Strømforbruk16,4 kWt18,3 kWt
Rekkevidde (WLTP)445 km425 km
Dimensjoner (L/B/H)443/184/157 cm443/184/157 cm
Akselavstand275 cm275 cm
Bilvekt1 855 kg1 960 kg
NyttelastIkke oppgittIkke oppgitt
Bakkeklaring17,0 cm17,5 cm
Tilhengervekt1 600 kg1 600 kg
Bagasjerom foran15 liter15 liter
Bagasjerom bak362 liter362 liter
Garanti/km**5 år/100 000 km5 år/100 000 km
Batterigaranti/km8 år/200 000 km8 år/200 000 km
MiljøklasseAA
Euro NCAPIkke testetIkke testet
Kilde: Produsent *Pris i Sverige. **Kan forlenges til 10 år/200 000 km

Powered by Labrador CMS