-
Tellnes Autosenter AS:
Tungbil- og lettbil Mekanikere
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Xpeng Motors (Norway) AS:
Regional Ettermarkedsleder
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
Bilia Drammen:
Bilmekaniker, Volvo/ Xpeng Drammen
-
Bilia Norge:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Tryg:
Salgssjef Bilkanalen Enter og Tryg Forsikring
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
DNB Bank ASA:
Bruktbilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
Fremdeles fremgang
For åttende måned på rad øker bilsalget i Europa. For mange er dette et signal på at vi har passert kneika.

Fremgang er en ting – men det må også sees i forhold til hva. Selv om april-tallene, 1.089.226 nye biler, er en fremgang på nesten 55 prosent i forhold til april i fjor, er dette en av de dårligste aprilene siden statistikken først ble ført i 2003.
Det er bare to ganger i denne perioden årets fjerde måned har vært lavere.
Men det er allikevel et faktum at nå har vi sett en jevn stigning siden september lyste opp med en pluss på 5,4 prosent. Og så langt i år har vi hatt en fremgang på godt over 7 prosent i forhold til første tertial i fjor.
April-fremgangen har også skjedd på tross av at selve lokomotivet, Tyskland, gikk i revers. Der viste tallene en tilbakegang på 3,6 prosent.
Dermed har andre store markeder tatt mer enn sin del av sjauen: Spania opp med nesten 29 prosent, Frankrike med 8,2; Italia med 5,8 og England med 1,9.
Volkswagen-gruppen gikk frem med 4,4 prosent i april, litt mindre enn totalmarkedet – og moderskipet selv, Volkswagen, gikk faktisk tilbake med 0,2 prosent. Hos PSA økte både Citroen og Peugeot, med 5,2 prosent – storebror mest.
Renault-merkene dro til med 16,1 prosent-økning, Dacia rett til værs, med nesten 35 prosent.
Ford steg med 9,1 prosent, mens den andre amerikaneren – Opel – måtte ned med 5,2 prosent. Men det skyltes frafallet av Chevrolet – isolert økte Opel/Vauxhall-bilene med mer enn 8 prosent.
Hos Fiat var økningen på beskjedne 1,8 prosent – årsaken er først og fremst Lancia-nedgangen.
Fiat alene klarte seg nesten bra: opp 3,7 prosent men «de andre» som inkluderer Ferrari, Maserati og Abarth økte med solide 86 prosent. («De andre» hos VW, Bentley, Bugatti, Lambo og Porsche, økte til sammenligning bare med 26 prosent.)
Som grupper fulgte BMW og Daimler hverandre med 0,5 prosent i pluss. BMW som merke gikk opp 2,8 prosent og Mercedes-Benz økte med 2,5. Det var med andre ord småmerkene, Mini og Smart, som trakk ned.
Toyota holdt følge med markedet, mens Nissan, med sine 22 prosent, banket markedet mange ganger.
Det gjorde derimot ikke Hyundai (minus 3,7 prosent) og Kia (pluss 2,8) mens Volvo har løftet seg – 11,3 prosent opp. Mazda økte faktisk enda mer enn Nissan. Mitsubishi endte 20 prosent opp, Land Rover 31 og Jaguar 13 mens Suzuki la på seg 7,6 prosent.
Hva har vi tilbake da? Honda? Tilbake er dessverre ordet, minus 8,4.
Skal vi tro på oppgang de neste fire månedene også, slik at vi kan snakke om et helt år i kontinuerlig fremgang? Det hadde vært hyggelig.