-
Birger N. Haug Oslo:
Driftsleder Delelager
-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Helsinki-Oslo på én tank
To nordmenn har satt ny europarekord i langkjøring med bil: 2536,4 km på én tankfylling.
– Ja, vi skal ikke legge skjul på at skuffelsen var stor da vi fikk vite at verdensrekorden på én tankfylling var forbedret fra 2456,7 km til 2617 km. I USA. Var det virkelig mulig? forklarer Henrik Borchgrevink.
– Så vi hang litt med nebbet før vi fattet nytt mot. Om vi ikke ville klare den nye verdensrekorden, skulle vi i det minste slå den gamle rekorden og forsøke å kjøre med like lavt forbruk som verdensrekordholderne, fortsetter Knut Wilthil.
Best i Europa
Og etter 40 timer bak rattet og 2536,4 km på nordiske veier, kunne Henrik Borchgrevink og Knut Wilthil slippe jubelen løs. De hadde ikke bare sikret seg europarekorden, men også tangert forbruket til verdensrekordholderne: 0,2796 l/mil.
Nå var det bare for innsatsleder Knut Hammer ved Romerike politidistrikt å dokumentere ubrutt finsk forsegling av tanklokket samt lese av kilometertelleren.
Om du lurer på hva slags bil de to kjørte? En helt ordinær Ford Mondeo med 1,6 liter / 115 hk under panseret. Intet annet enn foreskrevet vedlikehold var gjort med bilen før rekordforsøket.
– Hensikten med turen har naturligvis også vært å vise hvor rimelig helt normale familiebiler kan kjøres. Derfor valgte vi standard bil og helt vanlige veier, understreker Borchgrevink.
Godt trenet
Men sjåførene er kanskje ikke helt vanlige. De har i det minste trent iherdig for å optimalisere kjørestilen i forhold til bilens ytelse og forbruk.
– Å ja, vi har mange timer med trening og planlegging bak oss. Ruten er gjennomgått i detalj og delvis kjørt opp. Dessuten var vi denne gang heldig med været, forteller Knut Wilthil.
Naturligvis har rekordkjøringen et forløp som begynte med en kjøretur fra Oslo til Kirkenes samt noen mil til – 1988,3 km – på en tank høsten 2010. Det ga lyst til å forsøke å sette rekord. Og som tenkt så gjort.
I fjor høst la de to ut fra Murmansk med Oslo som mål. Det greide de, men dårlige veier og dårlig vær parkerte rekordforsøket 300 km fra målet.
Helsingfors – Oslo
Så var det bare å hive seg ut i det igjen sist helg. Med samme type bil fra Helsingfors og gjennom store deler av Finland og Nord-Sverige til Uppsala, før de to skrådde ned til Uddavalla for dernest å vende nesen mot Oslo. Tre nødblink ved Rygge flyplass markerte at den gamle rekorden i Europa var slått.
Men bilen rullet videre i rundt 70 km/t, en fart de to kameratene med daglig arbeidsplass i Avinor for lengst hadde funnet som optimal på flat vei. Og det rullet og rullet.
Ved Tusenfryd sør for Oslo rundet bilen 2500 km, så bar det gjennom Oslo før et siste hark fra Forden på E6 nord for Olavsgaard markerte det endelige punktum og europeisk rekord.