-
Billakkerer
Møller Bil Romerike AS
-
Konsernleder
Albjerk Bil AS
-
Daglig leder
Motor Forum AS, Drammen
-
Bilkonsulent/Plassjef
Autoringen Bergen AS
-
Takstansvarlig / Skadekoordinator
Møller Bil Romerike AS
-
Mekaniker
Bertel O. Steen Jessheim AS
-
Mercedes-Benz mekaniker
Bertel O. Steen Asker og Bærum AS
-
Salgssjef
Svalbard Auto AS:
-
Kunderådgiver logistikk
Svalbard Auto AS:
-
Mekaniker
Svalbard Auto AS:
-
Daglig leder
Mobile Asker AS
-
Operativ salgsansvarlig
Rental Group Mobility AS
-
Bilglassmontør Lørenskog og Ensjø
Cary Norway AS
-
Avdelingsleder Lørenskog
Cary Norway AS
-
Bilpleier- og Teknisk Klargjører
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Hønefoss AS
-
Produktsjef
Rodin & Co AS
-
Leder forhandlersalg & Salgssjef
Sparebank 1 Finans Østlandet AS
-
Leder skadesenter
Albjerk Bil Drammen AS
-
Avdelingsleder Tromsø
NDI Norge
-
Servicemarkedssjef
Bilia Norge AS
-
Avdelingsmedarbeider
NDS Group AS
-
Leder - marked
Bilforlaget AS:
-
Nyhetsredaktør/frontsjef
Bilforlaget AS
-
Regionleder
Norges Automobil Forbund
-
Bilkontrollør
NAF Senter Flesland
-
Selger
Egil Verne AS
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Røyken
-
Servicemarkedssjef
Bertel O. Steen Ullevål AS
-
Salgskonsulent næring
Toyota Buskerud AS
-
Salgssjef
Toyota Buskerud AS
Nok en ladbar BMW
Snart er BMW klar med nok en ladbar hybrid. Denne gangen dreier det seg om en populær SUV.
BMW X3 xDrive30e er betegnelsen på nykommeren som settes i produksjon fra desember og er på plass i markedet våren 2020.
Den blir tredje X-modell med plugg og firehjulsdrift etter X5 (som er klar i andre generasjon med vesentlig økt rekkevidde) og lillebror X1.
Siden elmotoren er integrert i girkassen har bilen automatisk firehjulsdrift ved behov også når man kjører på ren eldrift.
I tillegg blir X3 i løpet av 2020 første BMW som tilbys med tre alternative drivlinjer – fossilmotor, som hybrid og som elbil når produksjonen av sistnevnte starter i Kina neste år.
Den nye X3-varianten får en elektrisk rekkevidde på snaue fem mil – BMW oppgir 46-41 km basert på WLTP.
Bilen får en samlet effekt på inntil 292 hestekrefter, et dreiemoment på 420 Nm og har et oppgitt snittforbruk på 0,22-0,28 liter på mila, tilsvarende et CO2-utslipp på 49-64 gram per kilometer.
Bensinmotoren er en 2,0-liter med TwinPower Turbo-teknologi som alene yter 184 hk. I tillegg supplerer elmotoren 80 kW (109 hk). X3 xDrive30e gjør 0-100 på kjappe 6,1 sekunder og har en toppfart på 210 km/t (135 km/t i elmodus).
Ifølge BMW er batteripakken på 12,0 kWt brutto basert på det siste nye på teknologifronten. Batteriene er plassert under baksetet mens bensintanken er plassert oppå bakakselen.
Det medfører at man «mister» 100 liter i bagasjerommet som likevel har en kapasitet på 450 liter, 1500 når baksetene legges ned.
Den ladbare hybriden blir rimeligste modell i X3-familien med en prislapp på 621.900 kroner, 18.000 rimeligere enn 20d og hele 42.000 under 20i som begge har vesentlig mindre effekt.
Det er med andre ord liten tvil om at dette er modellen som vil toppe X3-salget i Norge – i alle fall frem til den hel-elektriske lanseres.
Til slutt tar vi med at den ladbare hybriden kan dra hengere på inntil to tonn – jeg vet det er viktig for mange av dere.