Porsche topper Cayenne

Med Cayenne Turbo S vil Porsche en gang for alle vise at deres største modell også er en ekte sportsbil.

Publisert

550 hester under panseret sørger for at nye Turbo S gjør unna sprinten til 100 på 4,5 sekunder og topper festen med en toppfart på 283 kilometer i timen.

Det nye «flaggskipet» kommer også med dynamisk chassiskontroll, torque vectoring og Sport Chrono-pakken som en del av standardutstyret.

Et økt utstyrsnivå gjør at prisdifferansen opp fra en «vanlig» Turbo sørger for den lille håndfullen nordmenn som allerede har bestilt bilen er relativt liten.

Selv om V6 diesel selvsagt er den klart mest populære Cayenne-modellen, er det en økende interesse for de som vil ha de tøffeste utgavene.

- Vi har allerede solgt 2-3 biler, og regner med å kunne ende et sted i nærheten av 10 Turbo S i 2013, sier Christian Stenbo som er salgs- og markedssjef hos den norske Porsche-importøren.

Porsche har hatt en sterk vekst i Norge, og de har doblet antallet solgte biler i 2012 sammenlignet med året før.

- Det er viktig for Porsche å vise at vi bare produserer sportsbiler. Denne bilen er topputgaven, men grunnstammen i Cayenne er den samme for alle motorvariantene. For oss er det ikke naturlig å skille ut toppmodellene i et eget undermerke, det er dette som er Porsche, sier Stenbo.

Glossy
Forfra er det lett å skille toppmodellen fra de andre Cayennene gjennom den sorte glossy innrammingen av det gedigne luftinntaket.

Turbo S har også fått egne 21-tommers felger som er sterkt inspirert av hjulene som finnes på dagens 911 Turbo.

Også innvendig har Porsche-designerne sluppet seg og tatt frem et eget tofarget interiør som er eksklusivt for Turbo S. Det inkluderer blant annet en kombinasjon av sort og carrera-rødt.

Kraftpakke
Hjertet i Turbo S er den samme turbomatede 4,8-liters V8ern som også sitter i Cayenne S og Turbo.

Eksosgassen fra de to sylinderrekkene som står i 90-graders V, sendes gjennom to vannkjølte turboladere og bidrar til et godt forhold mellom sylindervolum og hestekrefter.

For å hente frem 50 ekstra hester og like mye mer moment, har Porsche økt kompresjonen og fintunet motorstyringen.

Kreftene sendes via den åttetrinns Tipronic S-kassa som er standardutstyr på denne bilen.

Start/stopp-system bidrar til å sette forbruket til 1,15 ifølge EU-syklusen, men jeg mistenker vel at du fort kan komme til å øke dette en smule om du begynner å ta ut potensialet i denne bilen.

Prislappen for Cayenne Turbo S ender på 2.345.000 kroner, pluss det lille ekstra du måtte finne på å putte på av utstyr.

Powered by Labrador CMS