Continental jobber kontinuerlig med å gjøre dekkproduksjonen grønnere

Bærekraft i dekkproduksjon:

Risskall og resirkulerte plastflasker

Continental forsker stadig på nye måter for å gjøre dekkene mer klimavennlige, og konseptene havner etter hvert i serieproduksjon.

Publisert

Et av de siste eksemplene er hvordan Continental resirkulerer gamle plastflasker og bruker gummien i dekkproduksjon. Gjennom sin ContiRe-Tex-teknologi har Continental og partnere lykkes med å produsere høykvalitets polyestergarn til dekk fra resirkulerte plastflasker.

Avhengig av dekkstørrelsen kan mellom ni og femten såkalte PET-flasker gjenbrukes per dekk. Denne teknologien brukte under et år fra konsept til serieproduksjon, noe som er bemerkelsesverdig med tanke på at bruken av nye råvarer alltid er en kompleks balansegang for ingeniørene og materialekspertene.

Det er kun når alle materialene er perfekt koordinert med hverandre at man kan dra nytte av trygge, energieffektive og holdbare høyytelsesdekk. 

Innen 2030 har Continental som mål å bruke mer enn 40 prosent fornybare og resirkulerte materialer i dekkene sine, og senest i 2050 er målet en andel på 100 prosent bærekraftige materialer.

Seriedekk med Conti-Re.Tex-teknologi har vært tilgjengelig fra spesialiserte dekkforhandlere i Europa siden april 2022.

Med UltraContact NXT tilbyr Continental et dekk med en høy andel bærekraftige materialer. Dette inkluderer materialer fra risskall eller resirkulerte PET-flasker. Produksjonen av UltraContact NXT startet i juli 2023.

Med opptil 65 prosent fornybare og resirkulerte materialer, kombinerer seriedekket en høy andel bærekraftige materialer med maksimal sikkerhet og ytelse. Alle de 19 dekkstørrelsene fikk den høyeste EU-dekkmerkingen (“A”) i rullemotstand, bremsing under våte forhold og utvendig støy.

Conti CityPlus-teknologien øker den totale energieffektiviteten til et bildekk med opptil 10 prosent. Det betyr lavere CO2-utslipp for biler med forbrenningsmotor og større rekkevidde for elbiler. Dette oppnås ved å optimalisere dekkadferden i stopp-og-start-trafikk i indre by, noe som kan øke rekkevidden til personbiler med opptil tre prosent. For elbiler tilsvarer dette en besparelse på rundt 0,6 kWt per 100 kilometer.

Powered by Labrador CMS