-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Sulland Bil Drammen:
Daglig Leder
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
RSA BIL Kristiansand:
Servicerådgiver - RSA BIL Kristiansand
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Alternativ drivlinje
Toyota brenner hydrogen
Toyota sliter med sitt når det gjelder avkarbonisering av automobilene de lager. Noe av det siste de har vist oss er et motorsportprosjekt de nå har utviklet til gate-eksperimenter.
Toyotas hydrogeninteresse har aldri vært noen hemmelighet. Men jeg har hele tiden regnet med at de konsentrerte seg om brenselceller. Så viser det seg at de har hatt et japansk motorsport-prosjekt gående der de bruker hydrogen rett i stempelmotoren.
Den drivlinjen er nå presentert i en SUV under navnet Corolla Cross H2 Concept. Verken tanker eller drivlinje har tatt noe av den innvendige plassen, fremdeles plass til fem pluss bagasjen deres.
Aktiv sjef
Bilen bruker en tresylindret 1,6 liters motor med et høytrykks direkte-innsprøytnings-system.
I hele høst har slike biler deltatt i den nasjonale Super Taikyu endurance-serien. I hvert eneste løp har en av sjåførene deltatt som «Morizo». Det var sjefen selv, Akio Toyoda, med et pseudonym han bruker som racerfører.
Siden august har konseptbilen vist seg på europeiske gater og veier, og også deltatt i WRC-løpet i Ypres, Belgia.
Toyota sier de har greid å forbedre både hestekrefttallet og dreiemomentet slik at man nå ligger på nivå med vanlig bensindrift. Dessuten har de kuttet fylletiden fra fem til halvannet minutt for fulle tanker.
(saken fortsetter)
Kortere vei
Toyotas grunn til også å følge denne veien er at dette prinsippet gjør at man ikke behøver å gjøre seg avhengig av flere sjeldne metaller og jordarter som kreves av en moderne brenselcelle.
Dessuten er investeringene i utvikling og produksjon av stempelmotorer tatt for lenge siden, slik at det vil ta mye kortere tid å få dette systemet til markedet.
Toyota sier de er 40 prosent langs veien som kan føre til en kommersialisering av biler som denne.