-
Daglig leder
Bilia Insignia
-
Salgssjef Bruktbil
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Servicetekniker
Preqas AS
-
Kvalitetssjef
Viking Kontroll AS
-
Tekniker
Bertel O. Steen Lørenskog
-
Daglig leder
Tellus Vestfold AS
-
Tekniker coach
Bilia Norge AS
-
CFO
Bilia Norge AS
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Kundefrontmedarbeider
Møller Bil Ensjø
-
PKK-kontrollør
Møller Bil Ensjø
-
Daglig leder
Nardo Bil Ålesund AS:
-
Prosjektselger
Bolest AS
-
Bilteknisk konsulent
NAF Senter Kristiansand
-
Selger, Volvo
Bilia Follo
-
Diagnosetekniker KIA
Bertel O. Steen Lørenskog
-
Mekaniker
Møller Bil Hvam
-
Fagtekniker
Møller Bil Hvam
-
Bilmekaniker
Porsche Center Son AS
-
Daglig leder
Egil Verne AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Mekaniker
RøhneSelmer AS
-
Teknisk Kontrollør
Viking Kontroll AS
-
Servicemarkedssjef Skoda og Volkswagen personbil
Autoria Ski AS:
-
Servicemekaniker
Palfinger Norge
-
Fagsjef analyse
Bilimportørenes Landsforening
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Ny EU-etikett gir mer dekkinformasjon
I mai introduseres en ny EU-etikett for å tilby forbrukerne mer informasjon om dekkets egenskaper.


På alle dekk produsert etter 1. juli 2012 er det en dekketikett som viser informasjon om drivstofføkonomi, veigrep på vått underlag og utvendig rullestøy. Målet er å øke sikkerheten og den miljømessige og økonomiske effektiviteten for veitransporten.
Fra mai 2021 kommer det en ny dekketikett hvor informasjon om rullemotstand og bremsing på vått underlag blir endret, mens støy er angitt både med antall desibel og «A ,B, C» klassifisering.
På den nye etiketten forblir klassene A til C uendret. Dekk for varebiler (C1- og C2-dekk) som tidligere var i klasse E for rullemotstand og vått grep, vil nå bli tildelt Klasse D, som tidligere var tom.
De tidligere klassene F og G vil bli tildelt klasse E. Dette gjør etiketten tydeligere og lettere å tolke. Fra mai 2021, må dekkinformasjonen også gjøres tilgjengelig for tunge kommersielle kjøretøy (klasse C3).
En annen nyhet er to symboler som viser om dekket har snøgrep innenfor EUs typegodkjennelse (3PMSF) og/eller nordiske piggfrie dekk som gir et isgrep som oppfyller ISO-standarden.
Forbrukere kan laste ned ytterligere informasjon på hvert dekk ved å skanne QR-koden som vises øverst til høyre på dekkmerket.
QR-koden gir en lenke til EPREL-databasen (EPREL = European Product Registry for Energy Labelling), som inneholder relevant produktinformasjon.
God hjelp for elbileiere
– Den nye EU-etiketten er designet for å hjelpe forbrukerne med å velge mer drivstoffeffektive dekk mens den samtidig gir god informasjon om bremselengder. Ved å velge dekk med lavere rullemotstand, kan det føre til betydelige besparelser når det gjelder drivstoffkostnader og utslipp. Rullemotstanden har også mye å si for rekkevidden på elektriske biler, sier produktsjef hos Continental Dekk Norge, Knut Knudsen.
Den klare informasjonen om vått grep vil gi større trafikksikkerhet, mens informasjonen om forbipasserende støy er utformet for å redusere støyforurensningen generert av veitrafikk.