-
Bilia X:
Plassjef, XPENG Lørenskog
-
Toyota Sarpsborg og Halden:
Salgskonsulent
-
Hedin Performance Cars:
Servicemarkedsleder
-
Hedin Performance Cars:
Servicerådgiver
-
Hedin Performance Cars:
Delelagerekspeditør
-
Møller Bil Ensjø - Møller Bil Etterstad:
Bilmekanikere og fagteknikere
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Hjulutrustningsarbeider/ mekaniker
-
Møller Bil Gjøvik:
Fagtekniker
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Bilglassmontør
-
Møller Bil AS:
Bruktbilselger
-
Namdal Bilskade AS:
Bilskadereparatør
-
NAF Senter Bergen:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Trondheim:
Nyttekjøretøyselger
-
RSA BIL Trondheim:
Selger nybil BYD
-
Bauda AS:
Daglig leder
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
Team Verksted AS:
Varebilmekaniker og lastebilmekaniker
-
Tyretrust Norge AS:
Key Account Manager -Salgsansvarlig
-
Bilia Norge:
Bruktbilsjef, Hamar
-
Carstore:
Junior innkjøper
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Selger Mercedes-Benz nyttekjøretøy
-
Harald A. Møller AS:
Teknisk instruktør
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Lexus Fredrikstad:
Salgskonsulent
-
MAN Truck & Bus:
Salgskonsulent Trucks
-
MAN Truck & Bus:
Key Account Manager
-
Motortechnik:
Kundemottaker og Bilmekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Team Verksted AS:
Kundemottaker
-
Porsche Center Oslo:
Selger nye Porsche
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Prøvekjørt
Mercedes-Benz E 450 4Matic Cabriolet – Velværebilen
Hvor herlig er det ikke å høre fuglekvitteret og kjenne solstrålende ta tak i nakkehårene mens hverdagen glir sakte forbi utenfor de nedsenkede vinduene.
Først publisert i BilAutofil nr. 5-2022
Kabrioletlivet er for dem som
har mot nok til å trosse statistikken, håpe på sola og varmen, og vilje til å
ta steget inn i en litt upraktisk bilverden som gir massevis av kjøreglede og
opplevelser.
Nye og firehjulsdrevne Mercedes-Benz E-klasse er en av få klassiske kabrioleter som tilbys i Norge, og den byr først og fremst på komfort tvers gjennom.
Her tas du vare på gjennom hele alfabetet for å minimere ulempene og maksimere gleden når taket med et knappetrykk pakkes ned under det store dekselet over bagasjerommet og reduserer et allerede lite rom på 360 liter til 285 liter.
Et par standard store kabinkofferter får plass der bak sammen med et par små bagger helt bakerst. Det hjelper på volumet at bakseteryggene kan legges ned individuelt.
Det gode liv
Men kabriolet handler ikke om bagasjeplass eller andre familiefornuftige løsninger. Nei, å kjøre «takløst» handler om pur egoisme, om å leve det gode liv. Ulempene er ikke så mange i E-klasse skal det vise seg.
Kabrioletlivet er for dem som har mot nok til å trosse statistikken, håpe på sola og varmen, og vilje til å ta steget inn i en litt upraktisk bilverden som gir massevis av kjøreglede og opplevelser.
Det største problemet er egentlig å komme ut av baksetet med taket på. Har man først satt seg bak, oppleves komforten bedre enn i de fleste andre kabriolet-modeller. Bakseteryggene er ikke så rette som de ofte kan være, og beinplassen holder for de aller fleste.
Foran derimot er det bare å trykke på velværeknappene og nyte tilværelsen. Selv ikke bilbeltet behøver man strekke seg ekstra etter. En kjekk arm fører det automatisk fram til skulderen.
Ingen trekk
Trekk er bare å glemme. Et nytt knappetrykk, og en lav vindavviser løftes opp over frontruta samtidig som vindbeskyttelsen bak baksetet skyves opp. Er man bare to i bilen, plukkes en ekstra vindavviser fram og monteres over baksetet og ganske tett inntil forstolene for å minimere avstanden mellom sidevinduene bak vindskjermen. Og vips, så er bilen så godt som trekkfri.
(saken fortsetter)
Skulle selv ikke dette være nok, er det bare å aktivere luftskjerfet som i tre trinn blåser varm luft mot nakken. Husk bare å stille hodestøtten i riktig høyde. Det gjøres naturligvis elektrisk. Varme i dørpanelene og deler av midtarmlenene bidrar også til å høyne komforten.
Husk også å aktivere massasjeinnstillingen så kommer du enda mer uthvilt fram.
Fungerer i fart
Om været skulle bli ugreit under reisen, legges taket på i inntil 50 km/t fart på rundt 20 sekunder.
Foran er det bare å trykke på velværeknappene og nyte tilværelsen. Selv ikke bilbeltet behøver man strekke seg ekstra etter. En kjekk arm fører det automatisk fram til skulderen.
Fordi de færreste kan parkere en E-klasse vinteren gjennom, har Mercedes lagt kabrioleten tett opp til vanlig E-klasse. Det betyr i dette tilfellet den kjente 3-liters rekkesekseren som det her tas 367 hk og 500 Nm ut av. Til hundre kommer du deg på 5,2 sekunder.
Det vil alltid være litt mer støy i en kabriolet enn i biler med fast tak. I E-klasse er ikke dette på noen måte plagsomt, men du hører det i tunneler.
6 kontra 4 sylindre
Firehjulsdriften øker ikke bare framkommeligheten på vintervei, men bidrar sammen med det justerbare chassisoppsettet til å løfte kjøregleden. Men uansett hvordan man vrir og venter på det, så forblir E-klasse kabriolet en komfortmaskin.
Byttes 6-eren ut med en litt mer fislete 2-liters firer på usle 258 hk som bare trekker på bakhjulene, synker prisen fra drøyt 1,1 million til 935.000 kroner før tilvalg, men jeg er sannelig ikke sikker på om jeg ville gjort det om en helstøpt familie-kabriolet står øverst på ønskelisten.
Fyringsutgiftene
Normalt vil fyringsutgiftene ikke være noe tema når man velger bil hvor taket pakkes på ryggen. Jeg velger likevel å løfte det fram for Mercedes oppgir gjennomsnittsforbruket på E450 kab til 0,83 liter/mil. Det er årsaken til at nær en tredel av bilens grunnpris går rett inn i statskassen som engangsavgift (339.358 kroner).
Å kjøre «takløst» handler om pur egoisme, om å leve det gode liv.
Og ja, småkjøring drar opp forbruket selv om hybridteknologien bidrar til å holde det nede. Men fordi dette er en typisk langtursbil, og ble brukt til det, endte forbruket på 0,69-0,71 liter/mil uansett om jeg kjørte med taket oppe eller nede. Lange strekninger registrerte jeg at bilen rullet med kun den lille elmotoren innkoblet.
Med dette som kunnskap skremmer ikke pumpepris på nær 25 kroner for literen når tanken skriker etter mer drivstoff.
VI SYNES
Skal man først ha en kabriolet med plass til hele familien, er det vanskelig å komme utenom Mercedes-Benz E-klasse.
OBS! Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase.
Mercedes-Benz E450 4Matic Cabriolet
Pris billigste* | Kr. 935 000 |
Pris testbil* | Kr. 1 461 905 |
Motor: | 2999 ccm, R6, turbo bensin |
Effekt/moment: | 367 hk/500 Nm |
Elmotor: | 22 hk |
Samlet effekt: | 367 hk/500 Nm |
Drivlinje: | 9A, firehjulsdrift |
0-100 km/t: | 5,2 sek |
Toppfart: | 250 km/t |
Forbruk (oppgitt/målt): | 0,83/0,70 l/mil |
CO2/NOx: | 193 g/km - 17,6 mg/km |
Energiforbruk: | 72,04 kWr/100 km |
Mål LxBxH: | 484/186/143 cm |
Akselavstand: | 287 cm |
Bakkeklaring: | Luftfjæring/ikke oppgitt |
Bagasjerom: | 285 - 360 liter |
Drivstofftank: | 50 liter |
Egenvekt: | 1965 kg |
Tilhengervekt: | 1800 kg |
Garanti: | 5 pr/100 000 km |
Miljøklasse: | F |
Euro NCAP | Ikke testet |
* Frakt/levering inkl i Oslo | |
Kilde: Produsent/Statens vegvesen/OFV |