-
Brennes Auto Moss AS:
Bilmekaniker
-
DNB Bank ASA:
Sales Manager
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Egypt vil bygge bil
El Nasr er en stor egyptisk samlefabrikk som har eksistert siden 1960. Nå ønsker de å bygge egne biler. De droppet kinesiske Dongfeng og gikk til Tyskland i stedet.
Jeg vet ikke hvor mange egyptiske bilmerker du kan navnet på.
Ingen?
Norges eminenteste tennisspiller (kanskje unge Casper Ruud har overtatt den posisjonen nå?) Finn Søhol, kunne i hvert fall ett.
Han var god venn av en engelsk eventyrer, Raymond Flower, som blant annet hadde bestemt seg for å bygge – av alle ting – en to-seters sportsracer som liknet litt på Mercedes sin strømlinjeracer, i Egypt.
Phoenix het den, Finn hadde sågar noen bilder av den.
Det ble ikkeno’ av. Akkurat som så mye annet med Flower, men du store verden så moro det var underveis. Han etterlot seg en rekke bøker og skrev like gjerne om Chianti som om Bilens sosiale historie.
Nå er vi 70 år etter det og kanskje blir det en bil denne gangen?
El Nasr Automotive Manufacturing Company har lenge gjort en mulig-studie med kinesiske Dongfeng, og det var en tid tale om en produksjon på 25.000 biler i året etter at de hadde testet en flåte derfra.
Men om de ble for dyre eller om de ikke stemte med de kravene det lokale markedet stiller, er litt uklart.
Hva som er klart, er imidlertid at NAMCO har gått til oppstartmiljøet rundt FEV på den tekniske høyskolen i Aachen.
Det er mye bra som er kommet derfra, Street Scooter for eksempel, og der jobber de med blanke ark så man kan bygge opp noe helt nytt fra bunnen av.
For NAMCO er det egentlig snakk om å komme i gang igjen. For femten år siden var dette er stor fabrikk med 10.000 ansatte og 20.000 biler/år.
I forbindelse med finanskrisen i 2009 kuttet man bilproduksjonen, og arbeidsstokken ble redusert til cirka 1000. Nå er den helt nede på 300, og fabrikken har en mager produksjon som er basert på små militære avtaler.
Det man ønsker er batterielektriske biler store nok til at de også kan benyttes som taxier og til en pris av ca. 17.000 euro.
FEV er forresten allerede godt etablert i Nord-Afrika. Sammen med UTAC, fransk utviklingssenter med fokus på automobiler – som dessuten kjøpte velkjente Millbrook i Storbritannia – har de nå etablert et stort utviklings- og forskningssenter i Marokko.
Det er ingen som er i tvil om at Nord-Afrika kommer som et skudd.