Skoda Fabia stasjonsvogn

Skoda Fabia stasjonsvogn

Skoda Fabia stasjonsvogn

Skoda Fabia stasjonsvogn

Skoda Fabia stasjonsvogn

Skoda Fabia 5-dørs kombi

Skoda Fabia 5-dørs kombi

Skoda Fabia 5-dørs kombi

Skoda Fabia 5-dørs kombi

Skoda Fabia 5-dørs kombi

Skoda Fabia 5-dørs kombi

Skoda Fabia 5-dørs kombi

Den nye Skoda-familien

Ny Fabia stasjonsvogn

Skoda har allerede vist sin nye Fabia i kombiutgave, men nå slipper de også offisielle bilder av stasjonsvognen. Den debuterer i Paris og kommer til Norge på nyåret.

Publisert Sist oppdatert

Skoda Fabia er en populær småbil. I fjor ble det registrert 570 nye Fabia i Norge, noe som ga bilen en tiende plass på småbil-statistikken fra OFV. Av disse utgjorde stasjonsvognen 30 prosent.

Skoda håper på et kraftig løft i salget når de nye Fabia-modellene er på plass neste år.

De skarpere linjene markerer en klar endring i design. Nye Fabia er rett og slett blitt en langt mer moderne og linjelekker bil enn sin noe høye og smale forgjenger.

I det nye konseptet ligger også utvikling og utnyttelse av moderne teknologi, blant annet Mirror-link for integrering av smart-telefoner i bil.

LES OGSÅ: Fabias indrefilet

Moderne plattform
Nye Fabia utstyres med siste generasjon motorteknologi, fra konsernplattformen MQB som deles av en rekke modeller, med nye drivstoffgjerrige motorer som selvfølgelig oppfyller EU6 standard.

Kundene kan velge mellom tre dieselmotorer og fire bensinmotorer som alle er utstyrt med start-stop automatikk og regenerering av bremsekraft som standard. Videre kan kundene velge mellom manuell girkasse eller moderne DSG automatgir.

Bensinmotorene strekker seg fra en tresylindret 1,0-liter på 60 hk, (stasjonsvogn leveres ikke med 60 hk bensinmotor) opp til en firesylindret 1,2 TSI turbomotor på 110 hk.

Lave utslipp
De nye turbo dieselmotorene med direkte innsprøyting er alle basert på common-rail med tre sylindere. Motorblokken er i støpt aluminium.

Senere presenteres også en GreenLine version med en 75 hk 1.4 TDI motor og et forbruk på kun 0,31 l per mil, tilsvarende et CO2 utslipp på kun 82 g/km.

Nye Fabia blir opptil 65 kg lettere, og veier fra 980 kg (1004 kg for stasjonsvogn). Nykommeren blir 90 mm bredere og 30 mm lavere enn forgjengeren.

Stasjonsvognen blir også lenger. Samtidig utvides sporvidden og akselavstanden, noe som bidrar til økt kjørekomfort og mer sporty kjøreegenskaper.

Nye Fabia får et nytt chassis med MQB teknologi, og en rekke andre elementer fra konsernets felles plattform.

Ny teknologi
Herunder ligger også infotainment systemer, elektronikk, assistentsystemer og elektromekanisk styring. Den elektromekaniske styringen erstatter elektrohydraulisk styring og reagerer raskere, er mer presis, og krever mindre krefter.

Sikkerheten i nye Skoda Fabia gjør den til en av de sikreste i sin klasse. Standardutstyret er omfattende med en rekke viktige funksjoner.

Det inkluderer Front assist, hvor en frontplassert radar leser veibildet foran bilen, og automatisk bremser opp når trafikken foran stopper.

Om uhellet er ute, er bilen også utstyrt med Multikollisjonsbrems som etter et uhell automatisk bremser bilen, slik at den ikke ruller videre. Dessuten er elektronisk differensialbrems, XDS+ standard.

Stor småbil
- Nye Fabia stasjonsvogn får et bagasjerom på hele 530 l ved oppslått bakseterygg og hele 1395 l ved nedslått bakseterygg. Det gjør den til den største i sitt segment, og bilen blir et godt alternativ for blant annet yngre familier som trenger god plass. Fabia stasjonsvogn gir virkelig mye bil for pengene i tråd med Skodas gode tradisjon, sier direktør Kai Robert Solheim hos importen.

Nye Fabia kombikupe og stasjonsvogn lanseres samtidig i Norge i januar 2015. Prisene er ikke klare, og planlagt salgsstart er i slutten av oktober. De første bilene kommer til forhandlerne i januar 2014.

Vi skal snart kjøre bilen og kommer selvsagt tilbake med våre førsteinntrykk her på BilNorge og i bladet BIL.

Powered by Labrador CMS