Ferrari 296 GTB

Alternativ til V12

Ferrari med hydrogen-brennere

Samtidig som det kommer melding om at Ferraris hybrider nå selger bedre enn de rene forbrenningsmodellene, har de tatt ut et omfattende patent på en hydrogen-brennende stempelmotor. Livet MÅ ikke være batterielektrisk!

Bilfabrikker melder inn patenter hele tiden – det betyr ikke nødvendigvis at vi kommer til å se de smarte tankene i praksis noen gang.

Men det patentet vi snakker om her er såpass gjennomtenkt, bearbeidet og logisk at det virker som om det virkelig ligger seriøse betraktninger bak.

For det første har Ferraris kunder for lengst bevist at de tåler nye tanker.

Flere veier til null

LaFerrari til nesten halvannen million dollar for mer enn ti år siden ble ikke akkurat noen flopp, selv om det var Ferraris første hybrid. SF90, fra 2019, ødela heller ikke fabrikkens renommé som hyperbilprodusent.

Og nå, med bl.a. 296-modellene, ser vi at med fire hybrider i modellutvalget på til sammen 13, utgjør hybridsalget mer enn 50 prosent i Q4 i fjor.

For det andre vil hydrogen kunne forlenge levetiden til Ferraris forbrenningsmotorer med mange år. Det er jo ikke krav om batterielektrisk drift i årene som kommer – det er krav om nullutslipp. E Fuels vil kanskje være et mulig svar. Hydrogen er imidlertid allerede definert som zero emisjon uansett om vi snakker brenselceller eller via forbrenning.

Opp-ned

Motoren vi møter i patentet er tegnet som en sekssylindret rekkemotor som står på hodet.

Topplokket blir altså bunn-lokket, hvis vi skal ta det bokstavelig. Dette tyder på en høytliggende transaksel og hva det betyr er åpenbart for enhver vindtunnel: en veldig aggressiv hekkdiffuser.

Nå skal jeg ikke påstå at jeg husker alle Ferraris motorer, men jeg tror at for å finne en rekkesekser, må vi tilbake til Lampredis motorer fra 50-tallet og rekkesekserne satte aldri spor etter seg, verken i Ferrari- eller bilhistorien.

Selv om teksten nevner muligheter for andre konfigurasjoner (V6, V8 eller V12, også opp-ned som Napieres gamle flymotorer) later det til at rekkesekser er valgt for å minske bredden på maskinen. Og opp-ned for å gjøre det enklere å stue vekk hydrogentankene.

Racing-assosiasjoner

Motoren har åpenbare racing-assosiasjoner, for her skal det brukes kompressormating via elektrisk drevne turboladere. Både direkte og indirekte innsprøytning er foreslått, og det er mye ukonvensjonelt med lay-outen.

For eksempel er de elektrisk drevne kompressorene plassert over motoren, mens eksosturbinene finner du under.

Patent-tegningene viser også en lukket sportsbil som ikke avslører noe – det er ren Ferrari Standard. Men av tegningene kan du lese hekkmotor med transaksel, og en separat elmotor som driver forhjulene – uten at dette får noen oppmerksomhet i patentbeskrivelsen.

Men konstruktøren har etterlatt seg noen personlige bemerkninger der, som slett ikke er vanlig lesestoff i en patent dokument.

Fabrizio Favaretto heter mannen som står oppført som eneste konstruktør bak dette Ferrari-patentet. Han har ifølge Linkedin 24 års erfaring fra Ferrari og hans tittel er for tiden “Vehicle and Powertrain Architectures Innovation Manager.”

Og han slår tilbake. På Linkedin svarer han nemlig noen som har kritisert innsatsen og kalt det anti-Ferrari.

Da svarer Favaretto:

– Når du begynner å skjønne litt om hydrogen, må du glemme alt du kan om hvordan man konstruerer en bil

Og legger like godt til: Talk is cheap.

Ferrari patenttegning
Ferrari patenttegning
Ferrari patenttegning
Ferrari patenttegning
Ferrari patenttegning
Powered by Labrador CMS