Ferrari J50
Ferrari J50
Ferrari J50
Ferrari J50
Ferrari J50

Japansk Ferrari

Ferrari fortsetter sin effektive dramaturgi. Ingen er så gode på myter som dem. Nå slår de til igjen med en japansk spesialmodell.

Publisert Sist oppdatert

J50 heter den nye modellen.

Ferrari har hatt en ’50 tidligere. F50 – kanskje ikke den største bilen i fabrikkens historie. Forgjengeren, F40, fikk navnet sitt fordi den feiret Ferrari-fabrikkens 40-års dag – noe jeg egentlig aldri fikk til å stemme.

F50 feiret ikke noe jubileum, men dagens tema: J50, skal altså feire at de har solgt biler i Japan i 50 år nå.

Det får vi tro på, akkurat det vet de nok bedre enn meg.

F50 ble bygget i begrenset opplag – av en eller annen grunn, rett i underkant av 350 eksemplarer.

Eksklusiv
J50 blir enda begrensetere: 10 eksemplarer skal de nøye seg med her. Da er det kanskje lettere å oppnå prisen. Ukjent, men sikkert vanvittig høy.

For vi snakker egentlig om en 488 GT her, riktignok med et eget karosseri spesialbygget av Ferrari Special Projects. De som bygde for eksempel Eric Claptons SP12 EC.

Da jeg så bildene tenkte jeg umiddelbart på Pininfarinas Sergio fra Genève 2015. Men så har vi den svarte linjen som starter helt i front – der radiatorene åpenbart er klemt tettere sammen – og som trekkes opp over siden av bilen til den forsvinner i luftinntakene bak.

Du ser hvordan de er i kontrast med hellingen til toppen av siderutene – det blir ganske mye dynamikk av dette. En litt lavere frontrute, med klare antydninger av barchetta, gjør også sitt. Allikevel er jeg ikke sikker på om jeg hopper i stolen av begeistring.

Virker kjent
Jeg må gå tilbake og titte litt på de gamle aero-konseptene til GM for å se om det er minnene om dem som plager meg.

Det er, uansett, ting her jeg ikke bare har sett før, men også sett mer enn nok av. Da tenke jeg ikke minst på det lave panseret og hjulhusene som rager langt over på hver side.

Dem om det – jeg er sikker på Ferrari uten problemer finner 10 japanere som syns dette er en glimrende investeringsanledning. Jeg regner vel egentlig med at Ferraris 10 beste japanske kunder for lengst har fått tilbudet - og akseptert.

Og at debuten på National Art Center i Tokyo derfor ikke hadde noe som helst med markedsføring å gjøre, men kun med mytebygging.

Da passet det jo bra at hovedutstillingen der akkurat nå heter Domani – italiensk for i morgen.

Powered by Labrador CMS