-
Bilmekaniker
Motorpool Handel AS
-
Markedssjef
Formula Automobile Norge AS
-
Delelagermedarbeider
Motorpool Handel AS
-
Daglig leder
Tellus Heistad AS
-
Daglig leder
Bilia Insignia
-
Salgssjef Bruktbil
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Servicetekniker
Preqas AS
-
Kvalitetssjef
Viking Kontroll AS
-
Prosjektselger
Bolest AS
-
Diagnosetekniker KIA
Bertel O. Steen Lørenskog
-
Daglig leder
Egil Verne AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Mekaniker
RøhneSelmer AS
-
Teknisk Kontrollør
Viking Kontroll AS
Fiskebilen
I tiden før dypfryst kjørte fiskebilene rundt på bygda og solgte "fersk" fisk. Nå har begrepet fått en helt ny mening: en italiensk superbil med innebygget akvarium.
Hva skal man gjøre når alle nulltilhundre på under tre, og alle Nürburgringer på under syv minutter er brukt opp? Samtidig som debut-forestillinger på Vendome-plassen med diamant-belagt dashbord og girknott i ametyst begynner å bli både vulgært og ganske alminnelig?
Jo, da heiser man sin nye bil opp på toppen av noe stein i Dolomittene og bygger et akvarium inn i superbilen.
Dessuten gir man den et så vanvittig tro-det-eller-ei-navn som Asfané Charlotte Roadster. Bygget av noen som kaller seg Frangivento.
Jeg tuller ikke. Tre dager etter den helikopter-assisterte presentasjonen på 2.475 meter, terrassen ved Capanna Ra Valles over, litt over Cortina, sto den på Top Marques-utstillingen i Monaco.
Bilen er en helektrisk super-kjegle – den ser helt ut som de mest kileformede fantasiene til Bertone på 70-tallet. Den ser jo også ut som det ikke er mulig å se ut.
En så flat og skrå frontrute, med en fører som nesten ligger med mer enn en meters avstand til vinduet, byr ikke på den beste sikten. Den kan jeg garantere – jeg har til og med forsøkt meg i Bertones Stratos-konsept.
Men det betyr antakelig ikke noe for kjøperen, som har verdens eneste 2+2, der de første 2 er personer og de to neste er fisker – ifølge en lanseringsvideo heter de visst Nemo og Dory. (Spør noen under 10 om navnene ikke sier deg noe.)
Dessuten har bilen en annen enestående detalj. Når vindusviskeren ikke brukes, ligger den midt på ruta, som en gammeldags midtstolpe. Den er utstyrt med et kamera som visstnok er ideelt for å ta selfies.
Jeg aner ikke noe om spesifikasjoner, men jeg kan ikke tenke meg annet enn at produsenten vil påstå at den er veldig rask, når han en gang slipper detaljene. Jeg håper han også da vil slippe detaljer om akvariet og fiskene (mating, surstoff ved langvarig parkering etc.) som kan berolige Akvariefiskens Venner.
Den eneste detaljen jeg har oppfattet rundt denne verdens dyreste akvarium på hjul er at den skal koste (tenk på et tall) halvannen million euro og at det vil ta minst to år før du kan få den første.