-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Fiskebilen
I tiden før dypfryst kjørte fiskebilene rundt på bygda og solgte "fersk" fisk. Nå har begrepet fått en helt ny mening: en italiensk superbil med innebygget akvarium.
Hva skal man gjøre når alle nulltilhundre på under tre, og alle Nürburgringer på under syv minutter er brukt opp? Samtidig som debut-forestillinger på Vendome-plassen med diamant-belagt dashbord og girknott i ametyst begynner å bli både vulgært og ganske alminnelig?
Jo, da heiser man sin nye bil opp på toppen av noe stein i Dolomittene og bygger et akvarium inn i superbilen.
Dessuten gir man den et så vanvittig tro-det-eller-ei-navn som Asfané Charlotte Roadster. Bygget av noen som kaller seg Frangivento.
Jeg tuller ikke. Tre dager etter den helikopter-assisterte presentasjonen på 2.475 meter, terrassen ved Capanna Ra Valles over, litt over Cortina, sto den på Top Marques-utstillingen i Monaco.
Bilen er en helektrisk super-kjegle – den ser helt ut som de mest kileformede fantasiene til Bertone på 70-tallet. Den ser jo også ut som det ikke er mulig å se ut.
En så flat og skrå frontrute, med en fører som nesten ligger med mer enn en meters avstand til vinduet, byr ikke på den beste sikten. Den kan jeg garantere – jeg har til og med forsøkt meg i Bertones Stratos-konsept.
Men det betyr antakelig ikke noe for kjøperen, som har verdens eneste 2+2, der de første 2 er personer og de to neste er fisker – ifølge en lanseringsvideo heter de visst Nemo og Dory. (Spør noen under 10 om navnene ikke sier deg noe.)
Dessuten har bilen en annen enestående detalj. Når vindusviskeren ikke brukes, ligger den midt på ruta, som en gammeldags midtstolpe. Den er utstyrt med et kamera som visstnok er ideelt for å ta selfies.
Jeg aner ikke noe om spesifikasjoner, men jeg kan ikke tenke meg annet enn at produsenten vil påstå at den er veldig rask, når han en gang slipper detaljene. Jeg håper han også da vil slippe detaljer om akvariet og fiskene (mating, surstoff ved langvarig parkering etc.) som kan berolige Akvariefiskens Venner.
Den eneste detaljen jeg har oppfattet rundt denne verdens dyreste akvarium på hjul er at den skal koste (tenk på et tall) halvannen million euro og at det vil ta minst to år før du kan få den første.