-
Werksta Norge:
Senior Business Controller
-
Toyota Buskerud:
Salgskonsulent næring
-
Birger N. Haug Oslo:
Driftsleder Delelager
-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
MyCar:
Innkjøper
Fra plug-in til ren elbil
Karma lanserer elektrisk GT
De overtok restene etter Fiskers konkurs, og nå har California-baserte Karma Automotive presentert en ny elektrisk Grand Tourer.
Fisker Karma var en bil som fikk begrenset levetid, men den fikk nytt liv da Karma Automotive overtok konkursboet i 2013 – riktignok uten at de fikk med Fisker-navnet på kjøpet.
Merkenavnet har Henrik Fisker blåst nytt liv i, og i dag ruller 279 nye Fisker Ocean på norske skilter. Samtidig kom den den opprinnelige Karma-modellen, nå med tilnavnet Revero GT, i oppdatert versjon i 2020.
Har ligget i kortene
Det har lenge versert rykter om en elbil fra Karma, og sist helg ble den vist som Karma Kaveya Concept i Las Vegas.
Navnet er utledet fra et ord som på sanskrit betyr «poesi», og bilen er en Grand Tourer som skal i produksjon fra fjerde kvartal 2025.
Den er basert på en ny plattform og har en batteripakke på 120 kWt som skal holde til en rekkevidde på over 400 kilometer – noe som høres svært beskjedent ut i forhold til batterikapasiteten.
Bak- eller firehjulsdrift
Bilen kan spesifiseres med bakhjuls- eller firehjulsdrift med henholdsvis 540 og 1180 hestekrefter. Den bakhjulsdrevne er fremst i køen mens firehjulstrekkeren skal følge mot slutten av 2026.
Karma antyder akselerasjon til hundre på rundt tre sekunder, toppfart på 290 km/t og en vekt på rundt 2400 kg. Pris er foreløpig ikke nevnt. Det er heller ikke produksjonssted, men Karma eier en fabrikk i Moreno Valley i California, så det er sannsynlig at den skal bygges der.
Karma er en USA-basert startup som eies av en stor kinesisk dele-produsent, Wanxian. Selskapet ledes av Marques McCammon og designsjef er Michelle Christensen som var ansvarlig for andre generasjon Acura NSX.
Ved lanseringen av Kaveya annonserte Karma også en ny plug-in hybrid sedan med betegnelse Gyesera som skal bygges i begrenset opplag basert på Revero. Denne skal leveres i et begrenset opplag fra siste kvartal 2024.