-
Hedin Performance Cars:
Servicemarkedsleder
-
Hedin Performance Cars:
Servicerådgiver
-
Hedin Performance Cars:
Delelagerekspeditør
-
Møller Bil Ensjø - Møller Bil Etterstad:
Bilmekanikere og fagteknikere
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Hjulutrustningsarbeider/ mekaniker
-
Møller Bil Gjøvik:
Fagtekniker
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Bilglassmontør
-
Møller Bil AS:
Bruktbilselger
-
Namdal Bilskade AS:
Skaderådgiver og bilskadereparatør
-
NAF Senter Bergen:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Trondheim:
Nyttekjøretøyselger
-
RSA BIL Trondheim:
Selger nybil BYD
-
Bauda AS:
Daglig leder
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
Team Verksted AS:
Varebilmekaniker og lastebilmekaniker
-
Tyretrust Norge AS:
Key Account Manager -Salgsansvarlig
-
Bilia Norge:
Bruktbilsjef, Hamar
-
Carstore:
Junior innkjøper
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Selger Mercedes-Benz nyttekjøretøy
-
Harald A. Møller AS:
Teknisk instruktør
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produkt og Handover Spesialist
-
Lexus Fredrikstad:
Salgskonsulent
-
MAN Truck & Bus:
Salgskonsulent Trucks
-
MAN Truck & Bus:
Key Account Manager
-
Motortechnik:
Kundemottaker og Bilmekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Team Verksted AS:
Kundemottaker
-
Porsche Center Oslo:
Selger nye Porsche
-
MyCar:
Bilselger
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
J.D. Powers & New Atlas:
Stadig flere møkkabiler
J.D. Powers har lenge fulgt nye bilers kvalitet – eller mangel på. Nå har nettstedet New Atlas gjort en oppsummering fra 2010 frem til i dag – utsiktene er ikke oppløftene. Møkkabiler blir enda møkkere.
Egentlig er det rart at det går såpass bra som det gjør.
En moderne bil består av tusenvis av biter som skal jobbe i harmoni med hverandre. Bitene kan være produsert på vidt forskjellige steder, under vidt forskjellige forhold – men sammen skal de danse den samme dansen i den samme takten til den samme musikken.
J.D. Powers har overvåket biler på det amerikanske markedet i mange år. Når det gjelder kvalitetsmålingene har de et meget enkelt prinsipp.
En feil er en feil, enten det er setereguleringen som svikter eller motoren som bryter sammen. Med tette undersøkelser hos nybilkunder registrerer de feil per bil og rapporterer det.
Selv om hovedinnsatsen skjer på det amerikanske markedet, og mye gjelder biler som ikke angår oss, er det allikevel ingen grunn til å tro at for eksempel Kia skal opptre med store forskjeller i kvaliteten på biler i USA eller i Kina eller Europa, selv om bilene også kan være lokalt produsert.
I alle ledd
Kvalitet begynner på tegnebrettet og når vi ser at Toyota og Porsche og Lexus er på kvalitetstoppen her, stemmer det med ganske mange andre undersøkelser også.
Her gjengir vi to av konklusjonene til New Atlas.
Den ene er en graf som viser feil per 100 bil for nesten flunkende nye biler, og for biler som er mellom 4 og 36 måneder gamle.
Fra 2010 til 2014 sank kvaliteten gradvis inntil noen tok seg sammen og antall feil sank jevnt og lovende trutt fem til pandemien.
Der røyk feilandelen til værs og er nå i ferd med å bli enda dårligere.
Dette vil bli verre før det blir bedre, skriver New Atlas.
(saken fortsetter under grafen)
Den andre konklusjonen finner vi i en tabell der alle resultatene i samme tidsperiode, men delt opp i bilmerke, er gjengitt.
Det hører med til historien at de bilmerkene som er representert, samarbeidet med J.D. Powers med for eksempel å finne nye eiere. Produsenter som Land Rover eller Volvo, som ikke akkurat kommer heldig ut i sammendraget, er i hvert fall våkne nok til å forstå at det er viktig å følge utviklingen for å kunne forbedre seg.
Starter tidlig
Da de jobbet med statistikken har New Atlas også funnet ut at det er et tett forhold mellom feil som opptrer i en ny bil og feil som opptrer senere innen hvert bilmerke. Gjennomsnittet de siste 12 årene, skriver de, er at 43 prosent av problemene opptrer i bilens første fire måneder, mens 57 % kommer i løpet av de neste 33.
På skjemaet har de fargekodet hvert innslag for å indikere om verdien tilhører de dårligste (veldig rødt) eller de beste (mørke blått).
(saken fortsetter)
For å gi deg et inntrykk av størrelsen på undersøkelsene: Da J.D. Powers begynte å samle data for 2023-modellene, sendte de spørreskjemaer med 223 punkter som ble besvart av til sammen 93.380 nybilkunder!
Og husk at det finnes verre biler der ute. Dette skjemaet inneholder bare et lite utvalg av alle de bilene som finnes på markedet.
Grunnen til at resten ikke er med er enten at de ikke samarbeider, eller at datasettet er for lite til å gi noen mening.