-
Tjølling Drift AS:
Teknisk sjef
-
Albjerk Bil Drammen:
Daglig leder
-
Albjerk Bil Drammen:
Servicemarkedsleder
-
Albjerk Bil Drammen:
Tekniker
-
Rental Group Mobility AS:
Key Account Manager
-
Werksta Norge:
Verkstedleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Deleselger og Lærling
-
Werksta Norge:
Senior Business Controller
-
Toyota Buskerud:
Salgskonsulent næring
-
Birger N. Haug Oslo:
Driftsleder Delelager
-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
MyCar:
Innkjøper
Dokumentert:
Hurtiglading forringer batteriet
En ny studie fra det østerrikske selskapet Aviloo viser at mye hurtiglading kan fremskynde aldringsprosessen i elbiler betydelig.
Deres analyse viser at elbilbatteriets helse (State-of-Health, SoH) etter en kjørelengde på 180-200.000 kilometer reduseres i snitt 17 prosent mer på biler som utelukkende hurtiglades enn på biler som ikke hurtiglades.
Dette ansporet dem til å teste ut batterihelsen på kjøretøy med kjørelengde på 80.000 til 100.000 kilometer. Resultatet viser at selv ved slike kjørelengder er den ekstra reduksjonen i batterihelse rundt 7,5 prosent høyere enn på biler som ikke hurtiglades.
De to analysene bekrefter en trend med betydelig redusert batterihelse ved økende kjørelengde og hurtiglading. En dobling av kjørelengden kan medføre en dobling av degraderingen.
– Vi er glade for å kunne tydeliggjøre batteriets tilstand med vår teknologi og derigjennom hjelpe elbilister. Basert på våre målinger og analyser kan vi bare anbefale hurtiglading når det er helt nødvendig, sier Nikolaus Mayerhofer, CTO i Aviloo.
Analysen inkluderte 160 elbiler fra ulike produsenter. Alle kjøretøyene som inngår inneholde termiske styresystemer og hadde normal nedbryting.
Aviloo hevder de har den mest omfattende databasen om batteriforringelsesadferd på over 80 prosent av alle tilgjengelige ladbare biler (inkludert elbiler og ladbare hybrider). Deres tester og analyser er gjennomført over de tre siste årene.