-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Sulland Bil Drammen:
Daglig Leder
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
RSA BIL Kristiansand:
Servicerådgiver - RSA BIL Kristiansand
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Dokumentert:
Hurtiglading forringer batteriet
En ny studie fra det østerrikske selskapet Aviloo viser at mye hurtiglading kan fremskynde aldringsprosessen i elbiler betydelig.
Deres analyse viser at elbilbatteriets helse (State-of-Health, SoH) etter en kjørelengde på 180-200.000 kilometer reduseres i snitt 17 prosent mer på biler som utelukkende hurtiglades enn på biler som ikke hurtiglades.
Dette ansporet dem til å teste ut batterihelsen på kjøretøy med kjørelengde på 80.000 til 100.000 kilometer. Resultatet viser at selv ved slike kjørelengder er den ekstra reduksjonen i batterihelse rundt 7,5 prosent høyere enn på biler som ikke hurtiglades.
De to analysene bekrefter en trend med betydelig redusert batterihelse ved økende kjørelengde og hurtiglading. En dobling av kjørelengden kan medføre en dobling av degraderingen.
– Vi er glade for å kunne tydeliggjøre batteriets tilstand med vår teknologi og derigjennom hjelpe elbilister. Basert på våre målinger og analyser kan vi bare anbefale hurtiglading når det er helt nødvendig, sier Nikolaus Mayerhofer, CTO i Aviloo.
Analysen inkluderte 160 elbiler fra ulike produsenter. Alle kjøretøyene som inngår inneholde termiske styresystemer og hadde normal nedbryting.
Aviloo hevder de har den mest omfattende databasen om batteriforringelsesadferd på over 80 prosent av alle tilgjengelige ladbare biler (inkludert elbiler og ladbare hybrider). Deres tester og analyser er gjennomført over de tre siste årene.