-
Brennes Auto Moss AS:
Bilmekaniker
-
DNB Bank ASA:
Sales Manager
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist

Dokumentert:
Hurtiglading forringer batteriet
En ny studie fra det østerrikske selskapet Aviloo viser at mye hurtiglading kan fremskynde aldringsprosessen i elbiler betydelig.
Deres analyse viser at elbilbatteriets helse (State-of-Health, SoH) etter en kjørelengde på 180-200.000 kilometer reduseres i snitt 17 prosent mer på biler som utelukkende hurtiglades enn på biler som ikke hurtiglades.
Dette ansporet dem til å teste ut batterihelsen på kjøretøy med kjørelengde på 80.000 til 100.000 kilometer. Resultatet viser at selv ved slike kjørelengder er den ekstra reduksjonen i batterihelse rundt 7,5 prosent høyere enn på biler som ikke hurtiglades.
De to analysene bekrefter en trend med betydelig redusert batterihelse ved økende kjørelengde og hurtiglading. En dobling av kjørelengden kan medføre en dobling av degraderingen.
– Vi er glade for å kunne tydeliggjøre batteriets tilstand med vår teknologi og derigjennom hjelpe elbilister. Basert på våre målinger og analyser kan vi bare anbefale hurtiglading når det er helt nødvendig, sier Nikolaus Mayerhofer, CTO i Aviloo.
Analysen inkluderte 160 elbiler fra ulike produsenter. Alle kjøretøyene som inngår inneholde termiske styresystemer og hadde normal nedbryting.
Aviloo hevder de har den mest omfattende databasen om batteriforringelsesadferd på over 80 prosent av alle tilgjengelige ladbare biler (inkludert elbiler og ladbare hybrider). Deres tester og analyser er gjennomført over de tre siste årene.

