Casher inn: Toto Wolff (i midten), toppsjefen i Formel 1-laget til Mercedes-AMG Petronas har redusert sin eierandel og putter 230 millioner pund på konto. Her med førerne Andrea Kimi Antonelli (t.v) og George Russel

Kjøpe F1-team? Snittpris: 3 mrd. $

Da Toto Wolff, teamsjef og storeier i Formel 1-laget til Mercedes-AMG Petronas var det nok mange som for første gang oppdaget at dette kunne betraktes som forretning.

Publisert Sist oppdatert

Etter at Netflix greide å demokratisere Grand Prix forestillingene er det mange som tror at dette er en sport som består av en rekke tøffinger med 20 førere i første rekke som man skal hyle etter omtrent som de er rockestjerner.

Noe de selvfølgelig er.

Men med Wolff som selger ut 15 % av teamet sitt for £ 230 millioner kan man plutselig regne seg frem til at det er verdt 6 milliarder dollars. Vi snakker med andre om verdier som for en stor bedrift.

Kanskje som en produksjonsbedrift som gjør noe nyttig?

Syv-gangeren

George Kurtz heter mannen som er plutselig er blitt medeier.

Han vet sannsynligvis hva han har betalt for. Milliardær og grunnlegger av cyber-sikkerhets selskapet Crowdstrike som har vært sponsor for teamet siden 2019 – så han har nok fått en følelser av hva Formel 1 er, og hva det er verdt.

Denne dealen gir oss også en konkret beskjed om hvor fort denne utviklingen har gått. I 2020/21 kom det nye regler som styrte finansene i F1. Da kunne Daimler, som eide 60 % av teamet, og Toto Wolff, som eide 30, åpne for eksterne investorer.

Sir Jim Ratcliffe, han har ei krone eller to han også, det er han som har satt i gang med å bygge en Land Rover konkurrent under navnet Ineos – han kjøpte en tredel av teamet til en pris av £ 208 mill. (Daimler og Wolff endte også med 33 % hver). Det ville si at teamet ble vurdert til rundt 600 millioner pund.

Verdistigningen for flere av Formel 1-lagene har vært formidabel.

Det er mer enn syv-gangeren opp på disse årene.

Ferrari på topp

I halen på denne verdiansettelsen av Mercedes-AMG-Petronas, og rett før årets siste Grand Prix løp, har Sportico kommet opp med en liste over sammenliknbare økonomiske størrelser hos de ti F1-teamene.

Et selskap som er gode på å blande sport og finans og selv om året altså ikke er helt over vet de åpenbart så mye om hva som har skjedd at det er mulig å oppgi det som Sportico kaller 2025 tallene:

La oss først se på teamenes verdi i mrd. dollars

Team20252024Endring
Ferrari6,44,834 %
Mercedes5,93,949 %
McLaren4,72,778 %
Red Bull4,33,523 %
Aston Martin32,145 %
Williams2,11,273 %
Alpine2,11,539 %
Racing Bulls2,11,268 %
Kick Sauber1,91,257 %
Haas1,7165 %

Litt summering og vi kan se at i et 2025 som ikke var et veldig eksepsjonelt år, og uten sensasjoner i retning av at noen døde, økte verdien av F1-feltet fra 23.1 milliarder dollars til 34.2.

Nesten 50 % økning!

Vis meg de aksjene du tjener like godt på uten spesielt gode inside-kunnskaper.

Hvem tjente penger?

 Men en levende bedrift er mer enn bare en (aksje)verdi.

Den har en omsetning, og den skal helst sitte igjen med noen penger.

Sportico har tall på det også.

Her har vi 2025-omsetningen i millioner dollars og tilsvarende EBIT – kall det gjerne overskuddet før renter og skatter er betalt.

Vi setter opp tabellen i samme rekkefølge som den forrige så er det lettere å sammenlikne.

2025-omsetningen i millioner dollars og tilsvarende EBIT

TeamOmsetningEBITMargin
Ferrari72515221 %
Mercedes81225031 %
McLaren6777411 %
Red Bull628274 %
Aston Martin372-12-3 %
Williams268-26-10 %
Alpine305-13-4 %
Racing Bulls27441 %
Kick Sauber243146 %
Haas207105 %
Totalt4,5114806 %

Mercedes, nummer to på listen over verdi, endte altså på førsteplass i omsetning og inntjening, og med overlegent den beste marginen.

Frédéric Vasseur, teamsjef for Ferrari-laget, kan glede aksjonærene med god lønnsomhet.

Sammen med Ferrari og McLaren var de de eneste som fikk en margin bedre enn snittet som altså lå på litt over 6 %. 

Det finnes sikkert en forklaring på hvorfor Aston Martin, Williams og Alpine endte året i minus. Det kan være noe så enkelt som investering i mannskap og produksjonsutstyr.

Men la oss avslutte med et enkelt lite regnstykke og se om noen poeng er mer verdt enn andre.

Kanadieren Lawrence Stroll (med slips), medeier og styreformann i Aston Martin, skulle nok gjerne tjent mer penger. Her med Formel 1-fører Fernando Alonso (t.v) og sønnen Lance Stroll som kjører for pappa.

Vi tar ganske enkelt den anslåtte 2025 verdien og deler den på teamets antall poeng etter Qatar sist helg. Det vi kommer frem til da er en form for utbytte på investert kapital.

Dessverre aner vi ikke hvor mange poeng vi ville fått ved å ha kapitalen stående i banken, men listen fra virkeligheten vil da se slik ut:

McLaren har vært det mest effektive teamet. De har bare investert 5.875.000 dollars i hvert poeng, mens Alpine virkelig har strukket seg langt. I hvert poeng har de lagt 95.55 millioner.

Hele listen, som overhodet ikke kan brukes til et eneste fornuftig argument i noen som helst diskusjon ser da slik ut:

TeamPoengHvert poeng representerer i dollars:
McLaren8005.875.000
Red Bull42610.939.000
Mercedes45912.854.000
Williams13715.328.470
Ferrari38216.753.930
Racing Bulls9222.826.090
Haas7323.287.670
Sauber6825.000.000
Aston Martin8037.500.000
Alpine2295.454.550

Amerikansk Fotball

Selv om økonomi-tallene fra F1-verdenen kan høres voldsomme ut finnes det allikevel «rikere» sportsgrener enn denne.

Med sine 34 milliarder i samlet verdi ville F1 kommet opp på 18. plassen på 32-team listen til National Football League (NFL) eller på 6. plass blant de 30 store klubbene i National Basketball Association.

I Major League Baseball hadde denne summen kvalifisert til en 3. plass, og – endelig – i National Hockey League hadde EffEtt vært på førsteplass.

Og som et siste regnestykke: 34 milliarder på 10 lag – det gir en snittpris på litt over 3 milliarder dollars.

Powered by Labrador CMS