-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Innovative Lotus
I fjor viste Lotus noe på Genève-utstillingen som de færreste forsto noe av. Et Chassis! I år skjønte flærr-observatørene enda mindre, da hadde Lotus en 7-seter på standen. Skal ikke Lotus egentlig være en lynrask sportsbil da?
Det er ikke lett å ha Formel 1 fortid og fra-hånd-til-munn nåtid og samtidig skulle forsøke å selge se som en hi-tech innovativ industripartner.
Heldigvis er det ikke hospitality-forspiste motorjournalister på pressedager som formidler alt som skjer på for eksempel Genève-utstillingen. Det finnes for eksempel en del våkne industrifolk som ramler ned der det skjer noe. Lotus-standen var ganske tettpakket i år, men ikke først og fremst av motorjournalister.
Flexi
I fjor viste Lotus sitt nye alu-chassis-prosjekt som de kalte for VVA – Versatile Vehicle Architechture. Det var en oppskrift på verdens mest fleksible chassis-konsept. Det er en utvikling av den delvis norske oppskriften de bruker på Elise og alle Elise-variantene. Her gir en samling faste noder, plater, pressede profiler og andre komponenter i samband med lim eller nagler muligheter til en rekke forskjellige chassis-konfigurasjoner uten store utlegg i form av produksjonsverktøy. Spesielt godt egnet for en nisjeprodusent med en bilfamilie på ca 50.000 enheter/år.
I år hadde Lotus, som genererer svært meget av omsetningen sin fra nettopp denne type konsulentvirksomhet, gått et skritt videre og presenterte en komplett bil oppå sin VV-Arkitektur.
Fjernere fra en tradisjonell Lotus kan du vanskelig komme. En mellomstor MPV-liknende affære, fem seter pluss til nød to bak. Nærmere en Lexus enn en Lotus. Inntil man begynte å studere detaljene.
En egen 300 hesters, kompressormatet V6-motor dro gjennom en egen firehjulsdrift. Det hele styrt av Lotus egen 32 bits ECU som nøyer seg med ca 200 millioner utregninger pr sekund. Siden det er brukt svært meget aluminium i resten av bilen også, Lotus kaller denne modeller for APX – Aluminium Performance Crossover, veier den ikke mer enn 1570 kg, og får derfor ganske heftige prestasjoner, på tross av et ganske landhandleri-utseende. 5,4 sekunder til 100 km/t og 245 km/t i toppfart sier de.
Mer spennende
De er Russel Carr, Lotus-designer i mange år nå, som var ansvarlig for dette Lotus-utypiske karosseriet. Her ser vi kunden som sportsbilentusiasten som etter hvert har lagt seg til familie med to barn, og som nå og da faktisk har behov for å trekke med seg enda et par voksne. Takket være VVA kan vi gjøre en bil som denne, eller en hekkmotor-drevet superbil eller en forhjulsdrevet coupé på den samme oppbygningen.
470 x 185 cm måler denne bilen utvendig, med en akselavstand på 270 cm. Han som er sjef for Lotus Engineering fortalte oss at det var stor interesse fra industrien både for VVA-ideene og for denne APX-modellen og at man allerede er i nær kontakt med flere bilfabrikker for å optimalisere oppskriften for dem.
Lotus selv skal også bruke VV-arkitekturen i eget hus. Om to år kommer en virkelig superbil igjen - med midtmotor og med klasse-ledende prestasjoner, blir vi lovet. Da vil VVA kanskje bety Very Veloce Avantgarde.