-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Sulland Bil Drammen:
Daglig Leder
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
RSA BIL Kristiansand:
Servicerådgiver - RSA BIL Kristiansand
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
VW drømmer autonomt:
Erstatning for kortere flyturer
Volkswagen har vist oss en fremtidsstudie som illustrerer en selvkjørende bil som skal kunne erstatte kortere flyreiser. Gen.Travel heter konseptet.
Jeg aner ikke hva Gen. i Gen.Travel betyr. General Travel? Generell Travel? Generasjon Travel?
Egentlig spiller det ikke noen rolle.
Det som spiller en rolle er at designerne og ingeniørene åpenbart kicker fremtidsideer frem og tilbake til hverandre og noen ganger kan en idé virke såpass lovende, eller spennende, eller viktig, eller pussig at noen bestemmer at dette burde også andre får ta del i.
Jeg vet imidlertid ikke helt hva det er med denne som gjør at den fortjener full oppmerksomhet.
Selve beskrivelsen av innholdet er nemlig ikke spesielt oppsiktsvekkende.
Full Nivå 5 selvkjøring, med et meget fleksibelt interiør for fire.
Lys skaper velvære
Konferanse-konfigurasjon, selvfølgelig, med bord i midten og fire stoler rundt og ‘dynamisk belysning’ som skal hindre bilsyke.
Eller som at to av setene blir behagelig senger der passasjerene sikres i nedlagt posisjon. Også her bruker man lyset til medisinske formål: en spesiell belysning sies å fremme kroppens produksjon av Melatonin – søvnhormonet.
Og så har vi familiekonfigurasjonen, der ungene lempes fremover der de kan benytte et spesielt AR system for å holdes i aktivitet.
Lang, lang rekke
Så langt, så lite nytt. Vi får imidlertid en beskrivelse av en aktiv karosserikontroll som skal kompensere for dynamiske bevegelser ved bremsing, aks og sving og dessuten skal General Travel kunne delta i platooning der mange Generaler henger elektronisk på hverandre i lang, lang rekke.
Siden det var så lite oppsiktsvekkende i den beskrivelsen må det være utseendet som gjør at VW velger å la oss få et litte innblikk i Generasjon Travel.
Det starter med dørene festet til taket som jeg håper er sikret mot nedbør, slik at interiøret kan holde seg tørt før man setter i gang.
Så fortsetter det med at du kanskje syns resten ser litt underlig ut.
Fortsatt bil
Men se nærmere etter – ingen kan være i tvil om at dette er en bil. Kanskje du vil kalle det en blanding av saloon og MPV, men bortsett fra at det er noe uvant med at vindusflatene blir større på midten fordi karosseriet synker i en forsiktig bølgeform, og med front- og bakruter som er kuttet av temmelig rett, er den jo ikke vanvittig radikal.
Dessuten er det noe med en rekke separate elementer som egentlig ikke henger sammen.
Men når det er sagt, jeg kan godt tenke meg flere forsøk som forfølger dette Generell Travel-temaet.
VW antyder ikke noe om hvordan denne skal drives, hva slags lading som må til for å erstatte korte flyruter og det ser ut som de mener at det er de som skal eie den, mens du og jeg leier.
Bilen debuterte på et bilstevne på Chantilly-slottet sist helg.