Magna Steyr Mila Alpin
Magna Steyr Mila Alpin
Magna Steyr Mila Alpin
Magna Steyr Mila Alpin
Magna Steyr Mila Alpin
Magna Steyr Mila Alpin
Magna Steyr Mila Alpin
Magna Steyr Mila Alpin
Magna Steyr Mila Alpin
Magna Steyr Mila Alpin
Magna Steyr Mila Alpin
Magna Steyr Mila Alpin
Magna Steyr Mila Alpin
Magna Steyr Mila Alpin
Magna Steyr Mila Alpin
Magna Steyr Mila Alpin
Magna Steyr Mila Alpin

Østerriksk gass-hybrid

Magna Steyr er kjent for mye. Blant annet for å produsere for en rekke andre produsenter. Chrysler, Mercedes og Saab for eksempel. Men de viser også frem hvordan de synes det burde gjøres.

Publisert Sist oppdatert

Lange aner

Magna Steyr, egentlig canadisk eid nå, men med aner langt tilbake til dobbeltørnen og det keiserlige og Kongelige Østerrike-Ungarn, gjør mye mer enn å bygge biler for andre bilprodusenter.

De har et omfattende designsenter og er gode på prototypbygging, og har en hyggelig designsjef som heter Andreas Wolfsgruber.

Til Genève i fjor hadde han tatt frem noe han kalte Mila Future. Et tilbaketrekkbart ståltak som var montert på en nydelig skulptur som nok var basert på de harde punktene til en BMW Z4.

I år hadde de strukket seg mye lenger. Mila Alpin var en snusfornuftig kapsel av en bil som så ut som den var klar til meget hardføre ekspedisjoner oppe i alpene.

Men selv om det selvfølgelig var utseendet som gjorde at de Genève-besøkende stoppet opp litt (hva skal man ellers bruke designere til?), var det drivsystemet som var mest spennende her.

Gass-hybrid

Blant Magna Steyrs mange oppgaver er blant annet å styre det EU-sponsede StorHy-prosjektet (lagringssystemer for Hydrogen, spesielt for bruk i biler). Derfor kunne man kanskje ventet seg noe med vann i eksosen her.

Men nei, de var meget nærmere en brukbar virkelighet med Mila Alpin. Der var drivkilden en forbrenningsmotor fyrt av komprimert naturgass (CNG) som produserte strøm til en batteripakke. Med andre ord en gass-hybrid.

Fordelene er åpenbare. De viste oss en sammenlikning mellom denne bilen drevet av den lille 999 ccm motoren i bensinutgave, og som gasshybrid, med den samme motoren.

Også med de samme prestasjonene, forresten, 84 hk, 11,5 sekunder til 100, toppfart på ca. 140. I bensinutgaven ville vi ende opp med 137 g/km, som gass-hybrid er utslippet 99 gram.

Det er ikke først og fremst for å fortelle oss dette at Magna Steyr viser seg på en bilutstilling som denne. Det er mer for å vise seg fem for resten av industrien for å minne den på hva ellers disse smarte østerrikerne kan levere.

LES OGSÅ:

Mini SAV fra Østerrike

Fortsatt gammel G-Klasse

Chrysler fra Europa

Powered by Labrador CMS