-
Pongo AS:
Konsernsjef
-
Bilia X:
Salgsdirektør, Xpeng
-
Tjølling Drift AS:
Teknisk sjef
-
Albjerk Bil Drammen:
Daglig leder
-
Albjerk Bil Drammen:
Servicemarkedsleder
-
Albjerk Bil Drammen:
Tekniker
-
Rental Group Mobility AS:
Key Account Manager
-
Werksta Norge:
Verkstedleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Deleselger og Lærling
-
Werksta Norge:
Senior Business Controller
-
Toyota Buskerud:
Salgskonsulent næring
-
Birger N. Haug Oslo:
Driftsleder Delelager
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
MyCar:
Innkjøper
Tramontana på alvor
Siden disse glade spanjolene debuterte i kjelleren på Genève-utstillingen i 2005, har vi fulgt dem med stor interesse. Nå er de første utgavene av denne jagerfly-bilen levert til kunder.
Ultramoderne
Sentral bak dette vanvittige prosjektet er Josep Rubau, som nesten lærte å snakke norsk det året han avsluttet Royal College of Arts med en motorsykkeldesign han kalte Miura.
Vel hjemme på landsbygda i Spania kom han i kontakt med industriutbyggere, og i dag holder Tramontana hus i et ultramoderne anlegg bygget spesielt for formålet.
Og formålet er?
Bygge og selge disse to-seters tandemene. Nærmere Formel 1 for gaten kommer du nok ikke.
F1-assosiasjoner
Når vi bringer inn Formel 1 assosiasjonen er ikke det en tilfeldighet.
Chassiset er bygget, og kollisjonstestet etter FIAs krav, med åtte definerte deformasjonssoner. Opphengningen er fullblods racerbil.
Innredningen er racerbil, på den måten at du måles og veies og alle betjeningsorganer tilpasses deg før du får bilen utlevert. Og aerodynamikken er tilnærmet racerbil også. Det vil si nesten låvedør, med en Cw på 0,4.
Ytelsene er selvfølgelig spektakulære, ikke så langt over ett tonn veier den, og den bruker en biturborisert Mercedes V12 motor med Tramontanas eget sentralbord – det bygger blant mye annet, også elektronikken selv. Vi snakker om 550 hk, men 720 når du holder power-knappen inne.
Snart på tur
I Genève sto en av de første produksjonsbilene, så nå skal man begynne å tjene inn litt av investeringene igjen.
Men i stedet for å beskrive bilen nærmere, her og nå, kommer vi nok heller til å ta en tur ned til Spania hvor vi er lovet en av de aller første eksterne prøvekjøringene av vidunderet. Så følg med i BIL.
Men kanskje dere vil ha svaret på ett spørsmål: Tramontana er også – i likhet med navnet på mange vidunderlige Maserati-modeller – navnet på en vind. Med toppen fjernet (fullt mulig) regner vi med at det blåser mer enn en mild Tramontana i denne.
Les våre tidligere omtaler av Tramontana: