-
Auto 8-8 Imaas:
Salgsleder / Selger
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger
-
Borgar Kittilsen Verksted AS:
Bilskadereparatør
-
Team Verksted AS:
Avdelingsleder
-
Møller Bil Gran:
Garantiansvarlig
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
-
Kverneland Bil AS:
Salgssjef Ford Nyttekjøretøy
-
Møller Bil Skadesenter Romerike:
Skadeleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
NAF Senter Dal:
Senterleder
-
Fremtind:
Teknisk rådgiver / skadeinspektør
-
Motorpool Handel AS:
Kunderådgiver / Service advisor
-
Bertel O. Steen:
Innkjøper bruktbil
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Oslo
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Drammen
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Tønsberg
-
Harald A. Møller:
Produktspesialist Tilbehør
-
Toyota Asker og Bærum:
Bilskadereparatør
-
BIR Husholdning AS:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Gromstad Auto AS:
Billakkerer
-
Gromstad Auto AS:
Bilmekaniker Audi
-
Tide Verksted AS:
Bilmekaniker
-
Hønefoss Bil AS:
Bilmekaniker, Tekniker
-
Keyloop AS:
Area Sales Manager, Norway
-
Volmax AS:
Oppretter / karosserimedarbeider
-
Tjølling Drift AS:
Teknisk sjef
Opel gir Mokka en X
Opel viser en oppgradert Mokka med tilnavnet X på Genève-utstillingen neste måned. Men selv med ny betegnelse er mye som tidligere.
Mokka var Opels bestselger i Norge i 2015, men det skyldes nok primært at nye Astra kom så sent på året at den ikke rakk å gjøre de store utslagene på registreringsstatistikken. En måned inn i det nye året er det nemlig Astra som topper, og det før den viktige stasjonsvognen er på plass.
I stedet for å si rett ut at dette er en facelift, sier Opel i sin pressemelding:
«Når nye Opel Mokka X vises på bilutstillingen i Genève, første uken i mars, bygger den videre på suksessen Mokka har hatt siden lanseringen i 2012. Over 500.000 Mokka er bestilt, eller levert, til kunder i Europa. Nå er det klart for neste steg.»
Modernisert
Mokka X kommer på markedet i årets siste kvartal, og Opel lover et helt nytt og friskere eksteriørdesign, nytt interiør og et klasseledende infotainment-system.
På plass bak rattet i nye Mokka X møtes du av et helt nytt interiør. Dashbordet har klare likhetstrekk med det du kjenner fra nye Astra.
I tillegg til den nye generasjonen med 1,6-liters dieselmotorer med 110 hk og 136 hk, vil også Mokka X bli utstyrt med den nye generasjonen 1,4-liters turbo bensinmotor med en effekt på 152 hk. Denne kan kombineres med sekstrinns automat og adaptiv firehjulsdrift.
Nye Mokka X blir den første modellen som bærer bokstaven «X» på bakluken, ifølge Opel er det for å vise at det er en bil som gjerne tar utfordringene med tøffere og mer utfordrende kjøreforhold.
BIL-TEST: Mokka møter tre konkurrenter
Firehjulsdriften i Mokka X kobles inn og ut etter behov. Når underlaget er tørt, er det kun forhjulene som driver for å holde forbruket nede. Avhengig av underlaget vil elektronikken sørge for sømløs variasjon ved å fordele inntil 50 prosent av kreftene til bakvognen.
Ny teknologi
I tillegg til det smarte AWD-systemet, har ingeniørene hos Opel fulgt strategien med å bringe ny teknologi til folket.
Et eksempel på dette er nye adaptive LED frontlykter. Det nye AFL LED-lysene (kjent fra nye Astra) sørger for å tilpasse lyset avhengig av hvor, og hvordan du kjører. Systemet har ni ulike lysmønstre og erstatter dagens Bi-Xenon AFL.
Fordelen med AFL LED er at det gir et bedre og hvitere lys, samtidig som det er ikke har noen bevegelige deler inne i lampen. Det gjør systemet både raskere, og mer presist – samtidig som det er enda mer driftssikkert over tid.
I tillegg til dette får Mokka X den nyeste generasjonen Opel Eye frontkamera, med høyere oppløsning og mer prosessorkraft, noe som bidrar til samle informasjon til en rekke førerstøttesystemer.
Mokka befinner seg i et segment hvor konkurransen har hardnet de siste årene - med attraktive nykommere som bl.a. Mazda CX-3 og Honda HR-V.