LS 500h blir navnet på nytt Lexus-flaggskip

Det er snart klart for vårens vakreste eventyr i Genève, og det vakreste Lexus stiller med i år er hybridvarianten av nye LS.

Publisert Sist oppdatert

LS er ikke bare flaggskipet til Lexus, det var med LS 400 hele Lexus-historien begynte i USA i 1989.

Da Lexus noen år senere etablerte seg i Norge, var Toyota-direktør Per Baumann første kunde. Som undermerke til Toyota var det bare naturlig for Baumann å kjøre LS 400 med V8-motor.

Ettersom Toyota fra 1997 definerte hybridteknologien som et satsingsområde, ble Lexus raskt en del av denne strategien.

Snart ble LS-serien også hybrid med LS 600h som viktigste modell og brobygger til dem som både var opptatt av å vise miljøengasjement, og samtidig omgi seg med krefter og komfort i trafikken.

Kronprins Haakon skaffet seg derfor en lang utgave av LS 600h.

Basis for kraftverket i dagens LS 600h er en fem liters V8-motor med 394 hk effekt supplert med en elmotor som yter 224 hk. 445 hk og 700 Nm i moment oppgis som samlet effekt.

Men nå er det kanskje på tide for kronprinsen å vurdere LS 500h?

500h er navnet på hybridversjonen av den nye LS-modellen som Lexus først viste i konseptutgave på Tokyo-messen i fjor høst, og som produksjonsklar non-hybrid med V6 bensinmotor og 421 hk sto i Detroit tidlig i januar.

Hybridversjonen som vises i Genève om et par uker er i prinsippet samme bilen som i Detroit med den samme V6 twinturbo motoren, men med tillegg av hybrid drivlinje.

Lexus har så langt ikke oppgitt noen ytelsesdata for elmotoren eller hvor mye bensinmotoren er tatt ned i effekt i LS 500h.

Lexus-flaggskipet lanseres i Norge utpå høsten.

Powered by Labrador CMS