-
BilXtra Skøyen as avd Drammen:
Faglært Bilmekaniker
-
Billakkspesialisten AS:
Salgsrepresentant / Tekniker
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Manager Remarketing & Fleet
-
Hyundai Motor Norway:
Fleet Manager
-
Møller Bil AS:
Forhandlerutvikler
-
Berg Auto AS:
PKK-kontrollør i Bærum
-
Birger N. Haug:
Servicemarkedsdirektør
-
Motor Forum AS, Asker & Bærum:
Daglig leder
-
Møller Bil Bruktbilsenter Bergen:
Salgssjef bruktbil
-
Subaru Norge AS:
Teknisk leder - Subaru Norge AS
-
Norwegian Mobility Group AS:
Markedsansvarlig
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger
-
Mazda Motor Norge:
Servicemarkedsspesialist
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Takserer
-
Møller Bil Haugesund:
PKK-kontrollør
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Bilskadereparatør og billakkerer
-
Møller Bil Skadesenter Bergen:
Bilskadereparatør, bilmekaniker, billakkerer
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Norwegian Mobility Group AS:
Produktsjef
-
Toyota Haugesund AS:
Verkstedsleder
-
Birger N. Haug Oslo:
Nybilselger
-
Toyota Bilia AS:
Salgssjef
-
Continental Dekk Norge AS:
Key Account Manager
-
Mitt dekkhotell Røa AS:
Kundemottaker
-
Bertel O. Steen Innlandet AS, Lillehammer:
Bilmekaniker
-
Bolest AS:
Servicetekniker
-
Team Verksted AS:
Lakkerer
-
Automateriell AS:
Servicetekniker i Oslo - Oslo Nord og Østfold
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Daglig leder
-
RSA BIL Oslo:
Selger nybil BYD
-
Birger N. Haug AS:
Teamleder mekanisk verksted
-
Gundersen Bilservice A/S:
Biloppretter/ Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Proffmarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef - Ryen
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger - Fornebu
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger - Ryen
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Porsche Center Gardermoen:
Servicerådgiver
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
INTAKT Bilskade:
Billakkerer
-
INTAKT Bilskade:
Bilskadereparatør
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker/Tekniker
-
Bertel O. Steen Telemark:
Plassjef
-
Birger N. Haug AS:
Nybilselger - Asker og Bærum
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter

Mercedes-Benz:
Nye GLE-modeller klare for bestilling
GLE og GLE Coupé har fått omfattende oppdateringer av eksteriør, interiør, teknologi og utstyr. De oppdaterte modellene er forventet på norske veier i løpet av høsten.
Motorutvalget er gjennomgående elektrifisert med 48-volts mildhybrider, samt fjerde generasjons ladbare hybrider med lang elektrisk rekkevidde.
En rekke detaljendringer i eksteriøret skal gi GLE SUV og GLE Coupé et mer moderne utseende. AMG eksteriør er nå standard på GLE Coupé, og det inkluderer blant annet den velkjente diamantgrillen med stjernemønster.
Nytt om bord i bilene er siste generasjons ratt og andregenerasjons MBUX. Interiøret blir dermed enda mer digitalt og intelligent, ettersom både maskinvaren og programvaren har gjort store fremskritt.
Systematisk elektrifisering
Takket være 48-volts mildhybrid- teknologi med integrert startgenerator, samt fjerdegenerasjons ladbare hybrider, er GLE SUV og Coupé nå elektrifisert hele veien.
De ladbare hybridene har en elektrisk motor på 136 hestekrefter og tilbyr en systemeffekt på opptil 381 hestekrefter, samt et systemdreiemoment på opptil 750 Nm. Med økt elektrisk rekkevidde som nå er på opptil 109 kilometer, kan de fleste hverdagsreiser dekkes rent elektrisk.
Forbedrede kjøreprogram velger den elektriske kjøremodusen for de mest passende delene av ruten. I eksempelvis byområder, prioriterer GLE elektrisk kjøring. Takket være et kjøreprogram for terrengkjøring, kan de ladbare hybridene også kjøre elektrisk i terrenget.
De ladbare utgavene har en 11 kW ombordlader, som sørger for en god hastighet fra en eventuell ladeboks. I tillegg er en valgfri 60 kW hurtiglader tilgjengelig på forespørsel.
Heftige AMG-utgaver
To utgaver fra Mercedes-AMG kombinerer sportslighet med et høyt nivå av hverdagslige praktiske løsninger. Basisen for den sportslige opplevelsen av GLE 53 4MATIC+ leveres av en 3-liters rekkesekser med turboladere som leverer 435 hestekrefter.
Ved hjelp av programvareoppdatering og større turbolader, har dreiemomentet økt fra 520 Nm til 560 Nm. Akselerasjon til 100 km/t er kortet ned fra 5,3 til 5,0 sekunder.
Den heftigste utgaven, GLE 63 S 4MATIC+, appellerer til kunder som ikke ønsker å inngå kompromisser. I denne modellen sørger den velprøvde 4-liters V8-biturbomotoren med en effekt 612 hestekrefter for kraftig fremdrift.
Begge motorene er elektrifisert ved hjelp av en integrert startgenerator (ISG) og et 48-volts elektrisk system. ISG kombinerer starter og dynamo i én kraftig elektrisk motor og er installert mellom motoren og girkassen. ISG utfører også hybridfunksjoner som inkluderer boosting, regenerering, seiling og nesten umerkelig start/stopp-funksjon.
Felles for alle utgaver av GLE fra Mercedes-AMG GLE er den fullt variable AMG Performance 4Matic+ firehjulsdriften.
Tekniske data - Mercedes-Benz:
Tekst | GLE 400 e 4MATIC | GLE 350 de 4MATIC | GLE 450 d 4MATIC |
Drivlinje | 4MATIC firehjulstrekk | 4MATIC firehjulstrekk | 4MATIC firehjulstrekk |
Motorvolum | 1.999 cc | 1.993 cc | 2.989 cc |
Effekt - forbrenningsmotor | 252 hk (bensinmotor) | 197 hk (dieselmotor) | 367 hk (dieselmotor) |
Dreiemoment - forbrenningsmotor | 400 Nm | 440 Nm | 750 Nm |
Effekt - elmotor | 136 hk | 136 hk | 20 hk (boost) |
Dreiemoment - elmotor | 440 Nm | 440 Nm | 200 Nm (boost) |
Systemeffekt | 381 hk | 333 hk | x |
Systemdreiemoment | 600 Nm | 750 Nm | x |
Batterikapasitet | 31,2 kWh | 31,2 kWh | x |
Toppfart | 210 km/t | 210 km/t | 250 km/t |
Akselerasjon (0 – 100 km/t) | 6,1 sek | 6,9 sek | 5,6 sek |
Blandet forbruk (WLTP) | 0,8 – 1,1 l/100 km (0,8 – 1,0 l/100 km) | 0,6 – 0,9 l/100 km (0,6 – 0,8 l/100 km) | 7,6 – 8,7 (7,5 – 8,4) l/100 km |
Blandet elektrisk forbruk (WLTP) | 24,7 – 27,3 kWh/100 km (24,2 – 26,2 kWh/100 km) | 24,2 – 27,7 kWh/100 km (23,4 – 26,6 kWh/100 km) | x |
CO2 utslipp (WLTP) | 19 - 25 g/km (18 - 23 g/km) | 16 - 23 g/km (15 - 20 g/km) | 199 – 229 (197 – 220) g/km |
Elektrisk rekkevidde (WLTP) | 105 km (107 km) | 105 km (109 km) | x |
(Coupé i parantes) |
Tekniske data – Mercedes-AMG:
Tekst | Mercedes-AMG GLE 53 4MATIC+ | Mercedes-AMG GLE 63 S 4MATIC+ (SUV) |
Girkasse | AMG SPEEDSHIFT TCT 9G | AMG SPEEDSHIFT TCT 9G |
Drivlinje | AMG Performance 4MATIC+ firehjulstrekk med fullt variabel momentdistribusjon | AMG Performance 4MATIC+ firehjulstrekk med fullt variabel momentdistribusjon |
Motor | R6 | V8 |
Motorvolum | 2.999 cc | 3.982 cc |
Effekt | 435 hk + 22 hk (ISG) | 612 hk + 22 hk (ISG) |
Dreiemoment | 560 Nm + 200 Nm (ISG) | 850 Nm + 250 Nm (ISG) |
Toppfart | 250 km/t | 280 km/t |
Akselerasjon (0 – 100 km/t) | 5,0 sek | 3,9 sek |
Blandet forbruk (WLTP) | 10,3 – 10,7 l/100 km (10,3 – 10,5 l/100 km) | 12,5 – 12,8 l/100 km (12,4 – 12,7 l/100 km) |
CO2 utslipp (WLTP) | 234 - 244 g/km (233 - 239 g/km) | 283 – 291 (281 – 288) g/km |
(Coupé i parantes) |
Priser:
Modell | Pris (eks. Levering) |
GLE 400 e 4MATIC | 1.277.000,- |
GLE 400 e 4MATIC Coupé | 1.334.000,- |
GLE 350 de 4MATIC | 1.276.000,- |
GLE 350 de 4MATIC Coupé | 1.415.000,- |
GLE 450 d 4MATIC | 1.604.000,- |
GLE 450 d 4MATIC Coupé | 1.733.000,- |
Mercedes-AMG GLE 53 4MATIC+ | 1.928.000,- |
Mercedes-AMG GLE 53 4MATIC+ Coupé | 1.994.000,- |
Mercedes-AMG GLE 63 S 4MATIC+ | 2.661.000,- |
Mercedes-AMG GLE 63 S 4MATIC+ Coupé | 2.784.000,- |