Toyota Hilux - Foto: Øivind Skar
Toyota Hilux - Foto: Øivind Skar
Toyota Hilux - Foto: Øivind Skar
Toyota Hilux - Foto: Øivind Skar
Toyota Hilux - Foto: Øivind Skar
Toyota Hilux - Foto: Øivind Skar
Toyota Hilux - Foto: Øivind Skar
Toyota Hilux - Foto: Øivind Skar
Toyota Hilux - Foto: Øivind Skar
Toyota Hilux - Foto: Øivind Skar
Toyota Hilux - Foto: Øivind Skar
Toyota Hilux - Foto: Øivind Skar
Toyota Hilux - Foto: Øivind Skar

Prøvekjørt:

Toyota Hilux - mer kraft og komfort

Økt motorkraft og forbedret komfort gjør Toyota Hilux enda mer attraktiv både i arbeidstiden og på fritiden.

Først publisert i BilAutofil nr. 3-2022

Toyota Hilux er en vinner i verden, ikke nødvendigvis i salgsvolum, men i robusthet og oppmerksomhet.

Jeg vet at Toyota ikke liker at det snakkes høyt om, men hver gang det i TV-ruta dukker opp nyhetsinnslag fra konflikter i uframkommelig landskap, eksempelvis Afghanistan, står nesten alltid en Hilux i bakgrunnen. Tilfeldig? Neppe!

Selv terrororganisasjoner velger kjøretøy med omhu.

Tiår med utvikling har gjort Hilux til verdens mest robuste sliter. Selv ikke Top Gear klarte å ta livet av den, enda så godt de forsøkte.

Nytte og kultur

I mange land handler ikke pickuper bare om å være til nytte, det handler like mye om kultur. Bare se til USA hvor biltypen er den mest kjøpte uansett bilklasse. Dess lengre vekk fra storbyene, jo større blir hjulene på pickupene.

Det norske pickupmarkedet regnes som ganske smalt, er i stor grad knyttet til bygg- og anleggsvirksomhet, og utgjør år om annet 10 til 15 prosent av varebilsalget, altså i størrelsesorden 4000-5000 biler. Fire modeller har dominert de siste årene: Toyota Hilux, Ford Ranger, VW Amarok og Isuzu D-Max.

Kritikken mot Toyota Hilux har i stor grad handlet om litt for lite motorkraft og mer komfortable konkurrenter. Men Toyota tok grep og det synes på registreringsstatistikken hvor Hilux igjen er nummer én slik de var det i 2019.

Endret bildet

VWs inntreden med Amarok i dette markedet endret konkurranseforholdet. Pickuper i denne klassen kunne nå brukes til å trekke en svett gamp den ene dagen for så å bringe eieren med stil til høykulturelle arrangementer den neste.

Amarok satte ikke bare ny standard for komfort blant ett-tonnere, men den kraftfulle V6 3-literen fra Audi (204/258 hk) gjør Amarok også rimelig rask.

Så flere fulgte etter hvert etter, og særlig Ford Ranger har de siste årene gjort det bra i Norge.

Arbeidshesten

Men fortsatt regnes Toyota Hilux som arbeidshesten, for selv om Toyota i siste versjon oppgraderte med mer komfort og førerstøtteteknikk hentet fra personbildivisjonen, falt det aldri Toyota inn å gå på akkord med robusthet. Med den nye 2,8 liters fireren som sparker fra med 204 hk/500 Nm via en seks trinns automatkasse, er også Toyota på høyde i ytelse.

Begge motorene (den gamle 2,4-literen yter 150 hk/400 Nm) leveres til begge karosserivariantene. Bilene er utvendig like store, men planlengden varierer med 30 cm (181/151 cm). Til Norge tas Hilux kun med drift på alle hjul og lavserie.

Komfortsone

I toppmodellen er skinnstolene så godt utformet og interiøret så nær opp til personbil i materialvalg og utforming at en kvier seg for å entre det med arbeidsklær. Her er dynamisk cruisekontroll, parkeringssensorer foran og bak, skiltgjenkjenning, kollisjonsvern for fotgjengere og syklister, for å nevne noe på listen.

Du føler deg barsk bak rattet i Hilux, og kjørt med litt klokskap tar den deg til steder du ikke trodde det var mulig å kjøre med bil

Hensikten er naturligvis i enda større grad å appellere til kunder som primært bruker bilen mellom kontoret og byggeplassen og ikke nødvendigvis til det daglige sleper rundt på en tung tilhenger. Til det har Toyota enklere utstyrte Hilux.

Med mer motorkraft fulgte også mer tilhengervekt, opp fra 3050 kg til 3500 kg.

Lukeparkering

Du føler deg barsk bak rattet i Hilux, og kjørt med litt klokskap tar den deg til steder du ikke trodde det var mulig å kjøre med bil. Men spar meg for trange parkeringshus, 5,33 meter lang bil med svingdiameter på 12,8 meter er ikke å spøke med når de skal lukeparkeres, selv med bra ryggekamera.

Til slutt, kjære Toyota: hvorfor kan dere ikke gjøre rattuttrekket såpass langt at jeg – og ganske sikkert mange med meg – finner en enda mer avslappet kjørestilling?

Selvfølgelig kan Hilux leveres med baksetene intakt. Da øker prisen på denne modellvarianten fra 564.000 kroner til 944.500 kroner. Ifølge OFV er det ikke registrert en eneste pickup av noe merke med baksete i år.

VI SYNES

Oppgradert med mer motorkraft og trekkevne, er Toyota Hilux fortsatt kongen blant pickup-arbeidshestene.

OBS! Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase

Toyota Hilux D-cab 2,8 D AT RS+ Invincible varebil

Motor:2755 ccm, R4, turbo diesel
Effekt/moment:204 hk/500 Nm
Drivlinje:6A, firehjulsdrift m/lavserie
0-100 km/t:10,7 sek
Toppfart:175 km/t
Forbruk:0.94 l/mil
CO2/NOx:248 g/km - 31,4 mg/km
Energiforbruk:94 kWt/100 km
Mål LxBxH:533/186/182 cm
Akselavstand:309 cm
Bakkeklaring:22,5 cm
Tankvolum:80 liter
Varerom LxBxH:153/154/48 cm
Egenvekt:2130 kg
Nyttelast:1005 kg
Tilhengervekt:3500 kg
Euro NCAP:Ikke testet
Garanti:5 år/200 000 km
Pris med denne motor fra:Kr. 512 700
Pris testbil:Kr. 640 000
Miljøklasse:G

Powered by Labrador CMS